Закон і Бізнес


Чотири реформені «подарунки»

У цьому році нам «поліпшать» життя двома кодексами, а також продажем землі й пенсійними нововведеннями


Держава і суспільство, №2-3 (989-990) 12.01—21.01.2011
2671

У цьому році мають вирішити багато назрілих проблем: конфлікти, політичні зіткнення і недомовленості. Чекають «сюрпризи» й українців. Тільки чи будуть несподіванки приємними?


Жити стане веселіше?

У 2011-му ми відчуємо на собі «батьківську» турботу влади. З 1 січня вже вступив у силу Податковий кодекс. Результат — подорожчання окремих товарів і послуг.
Проте не ПК єдиним живуть наші Уряд і Президент: вони готуються й надалі «покращувати» життя пересічного українця. Цього року планується ухвалити Житловий і Трудовий кодекси, кожен з яких «прекрасний» по-своєму.
Так, в ЖК є норми, що передбачають відміну права громадян вибирати собі ту організацію, яка надаватиме їм житлово-комунальні послуги. У результаті українці потраплять у «житлове рабство». Також власті розробили Трудовий кодекс, який суттєво обмежує права робітників і розширює права працедавців.
Проте і це не останній «подарунок» властей населенню України. У грудні Кабмін відкликав з парламенту проект пенсійної реформи. Готуються нові законопроекти, але навряд чи вони суттєво розходитимуться з вимогами, які висуває МВФ. У результаті великі пенсії скоротять, а пенсійний вік збільшать.

Подолають гідру?

Ще однією довгожданою подією цього року стане набуття чинності новим антикорупційним законодавством. Нагадаємо, що пакет відповідних законів був прийнятий ще при Президентові Вікторові Ющенку, проте потім кілька разів їх вступ у силу переносився на пізніший термін. Вийти на новий рубіж мали 1 січня 2011 ро¬ку, проте буквально в ¬останню мить Верховна Рада одним махом від¬мінила ці акти, які розроблялися кілька років, заради поспішно скомпільованих проектів, автором яких є Віктор Янукович.
Чи подолають суттєво вихолощені закони (чого варте тільки виключення вимоги про те, що родичі чиновників повинні декларувати свої доходи і ви¬трати) прагнення можно¬владців до зловживань службовим становищем, стане зрозуміло не відразу. Хоча вже нині лунають голоси скептиків. «Законопроект Президента має під собою політичні підстави», — вважає нардеп Руслан Князевич. Він упевнений: якщо президентський закон приймуть, за кордоном зрозуміють, що Україна не здатна реалізувати міжнародні стандарти стосовно боротьби з корупцією.
У свою чергу ініціатор документа В.Янукович упевнений, що в результаті Україна зможе покинути «почесне» 134-е місце в рейтингу корумпованих країн.

Землю — селянам?

У 2011-му, якщо вірити Адміністрації Президента, збудеться заповітна мрія українських селян, та й тих підприємців, які хочуть працювати в сільськогосподарській галузі. Наприкінці минулого року на вул. Банковій повідомили, що працюють над проектом, який дозволить продаж земель сільгосппризначення.
Це питання, мабуть, одне з найбільш спірних за всю історію незалежності України. І ось після стількох років запеклих спорів здійснилось: у I півріччі 2011 року мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення в Україні може бути знятий.
Експерти позитивно оці¬нюють цю президентську ініціативу, проте відзначають: для досягнення максимально позитивного ефекту і запобігання масовому скуповуванню земель тіньовими «латифундистами» необхідно, щоб одночасно був запроваджений відкритий земельний кадастр.

Продадуть «Укртелеком»?

У січні — лютому 2011 року вирішиться доля «Укртелекому» — виставленого на продаж держпідприємства-гіганта. Компанія, яка фактично є монополістом на ринку дротового телефонного зв’язку і має розгалужену мережу філій по всій країні, видавалася ласим шматком усі три роки, поки її намагалися продати.
Проте по закінченні цього терміну виявилося, що «Укртелеком» мало кого цікавить. Принаймні нікого з тих, кого держава хотіла б бачити біля керма компанії. Адже стартові умови конкурсу завідомо перешкоджали участі в ньому найбільш сильних гравців ринку телекомунікаційних послуг: компанія не мала перебувати в част¬ковій держвласності (пролетіло багато європейських гігантів). Крім того, доходи компанії від продажу послуг в Україні не мали перебувати 25%. Підсумок невеселий — великі гравці в аукціоні участі не брали.
Єдину заявку подала австрійська фірма EPIC Services Ukraine, яка «накинула» 10 грн. на стартову ціну. Від EPIC Services Ukraine вже відхрестилися Рінат Ахметов і МТС, які до конкурсу були головними претендентами на «Укртелеком».
Буде держава змінювати умови аукціону чи вирішить усе ж таки продати своє потенційно прибуткове підприємство — покаже час. Поки цифри говорять про необхідність реалізації першого варіанта, адже порівняно з 2008 роком ціна купівлі «Укртелекому» впала більш ніж удвічі.
Тепер Фонд держмайна збирається переоцінити акції компанії. В ESU вже заявили, що не готові збіль¬шувати пропоновану за активи «Укртелекому» суму. А значить, умови конкурсу таки доведеться змінювати.

Створять «Нафтогазпром»?

На зміну одному монополісту в Україні може прийти іншій. Після «реані¬мації» компанії «Росукр¬енерго» здавалося, що на українському енергетичному ринку тепер уже не буде чиєїсь монополії, а з’являться два сильні гравці — «Нафтогаз» і «РУЕ». Проте уряди України і Росії мають із цього приводу свої плани.
«Південний потік» — російський газопровід в обхід України — викликає сер¬йозне занепокоєння у керівництва нашої країни. У результаті північно-східному сусідові пропонується багато чого: і значна частка в ГТС, і гіганти різних галузей промисловості, і навіть злиття українського «Наф¬тогазу» і російського «Газпрому» в єдину корпорацію. Правда, українці хочуть, щоб злиття відбувалося на паритетних засадах.
Водночас у РФ справедливо вказують, що ціна «Газпрому» в багато разів перевищує вартість «Наф¬тогазу», та й за потужностями російська й українська компанії не співмірні. Проте Уряд України продовжує стояти на своєму. Чи зможе загроза створення «Південного потоку» зламати непохитність Кабміну, ми  дізнаємося в поточному році.

Борис РУДЬ,
«Подробиці»

Опитування «З&Б»

Яких сюрпризів від ВР слід чекати у 2011 році?

Навряд чи минулий рік був спокійним для парламенту. Принаймні народні обранці досить часто радували народ феєричними шоу і, на жаль, не завжди злагодженою роботою. Які несподіванки приготували парламентарі в цьому році, з’ясовувала кореспондентка «ЗіБ».

Олесь ДОНІЙ, фракція блоку «НУНС»:
— Рішення щодо тих чи інших законопроектів приймаються не у ВР, а в Кабміні чи Адміністрації Президента. Тому нині ВР — фактично орган не самодостатній, а підлеглий. І чекати сюрпризів слід не від неї, а від Адміністрації глави держави.

Святослав ОЛІЙНИК, фракція БЮТ — «Батьківщина»:
— Події в парламенті відображатимуть певною мірою те, що відбуватиметься в суспільстві. Якщо в наступні півроку населення зробить висновки з того дисбалансу, який допустила влада в минулому році, можновладці змушені будуть коригувати свої дії. 

Олександр ГОЛУБ, фракція КПУ:
— Було б дуже добре, щоб парламентарі не робили сюрпризів, а стабільно і нормально працювали, враховуючи інтереси більшості наших співгромадян. Я думаю: чим менше буде сюрпризів, тим краще буде для країни.

Вадим КОЛЕСНІЧЕНКО, фракція ПР:
— В цьому році плануються дуже корисні і потрібні сюрпризи: Житловий і Трудовий кодекси, а також законопроекти, які будуть спрямовані на підняття економічної незалежності нашої держави і на пошук можливостей для погашення боргів, які залишив «помаранчевий» Уряд.

Ксенія ЛЯПІНА, фракція блоку «НУНС»:
— Єдиний багатостраждальний документ, який був прийнятий, — це Податковий кодекс. Власне, інтрига довкола цього документа буде спостерігатися і в 2011 році. Він має безліч недоліків, які скоро почнуть проявлятися. І, можливо, вже в першому кварталі з’являться пакетні пропозиції змін, а отже, інтрига знову розкрутиться.

Валерій БАРАНОВ, фракція НП:
— Сьогодні парламент деякою мірою реалізує програму Президента. В цьому немає нічого поганого. Якщо Адміністрація глави держави більш конкретно ви¬значить свою програму, а Кабмін все ж представить нам програму соціально-економічного розвитку, то ВР працюватиме над законопроектами, які забезпечать реалізацію цих документів.

Записала Тетяна КУЛАГІНА