Закон і Бізнес


Олексій Соломко

Монополія: гра від конкурсу до конкурсу


Олексій Соломко, адвокат, радник ADER HABER

2009

29 січня 2019 року Кабмін вирішив відібрати в Мін’юста СЕТАМ (підприємство, яке займається реалізацією арештованого виконавцями майна) та передати його АРМА (Агентству з розшуку та менеджменту активів). Що ж стало причиною такого рішення Уряду?


Офіційною причиною передання СЕТАМ, зі слів Міністра юстиції, було звернення Агентства з простим проханням про передання (Агентство не має власного спеціалізованого підприємства з реалізації активів), а Мін’юст так само просто погодився. Начебто, забирайте це підприємство, вам воно потрібніше, ніж нам.

Якщо взяти офіційну звітну інформацію від СЕТАМ, то за три роки існування підприємство продало близько 50 тис. лотів. При цьому загальна кількість проведених торгів, як мінімум, у 5 разів більша (враховуючи непродану кількість майна та повторність торгів). Водночас навряд чи всі виставлені на продаж АРМА  об’єкти перевищать кількість переданих державним та приватним виконавцям. Орієнтовне співвідношення – 1:10 на користь виконавців. Тобто сфера Мін’юсту зацікавлена в СЕТАМ більше за Агентство.  

Наразі за необхідності реалізації майна АРМА користувалося послугами СЕТАМ. І після передання СЕТАМ режим користування тими самими послугами для Агентства жодним чином не зміниться. Так само не зміниться режим користування послугами СЕТАМ під час продажу арештованого майна і для виконавців. Однак якщо передання СЕТАМ не впливає на процедуру реалізації майна, то невже потреба з передачі полягала в простій зміні керівного органу?

Також у коментарях Мін’юсту йшлося про необхідність позбавлення невластивих Міністерству функцій. Але такі твердження вже прямо суперечать законодавству, оскільки питання організації здійснення виконавчого провадження, одним з етапів якого є реалізація майна боржника, стосується безпосередньо компетенції Міністерства.

Цікаво, якщо б до Мін’юста звернувся би з проханням передати СЕТАМ, наприклад, Фонд держмайна, Міністерство вчинило б так само, адже й Фонд не має власного спеціалізованого підприємства з реалізації державних активів?..

Проте найцікавіше залишилося поза офіційними коментарями – Кабмін доручив Мін’юсту проведення конкурсу з визначення організатора торгів арештованим майном. По-перше, бентежить, що слово «організатор» зазначено в однині, тобто монополія вже гарантується.

По-друге, відсутня логіка в поясненні причин передання СЕТАМ: якщо реалізація майна є невластивою функцією Мін’юсту, то для якого відомства Мін’юст проводитиме конкурс із визначення організатора торгів? І як бути з повідомленням голови АРМА, який заявив, що сьогодні на ринку ніхто таких комплексних послуг, окрім СЕТАМ, не надає? Тобто конкурс знову виграє СЕТАМ?

По-третє, якщо переможцем конкурсу може стати не СЕТАМ, і якщо організаторів торгів буде кілька, то треба пригадати, як чотири роки тому Мін’юст із Кабміном стверджували про необхідність викорінення корупційної практики – йдеться про конкурси з визначення торгівельних організацій (до 2014 року включно реалізація арештованого майна здійснювалася торгівельними організаціями, які залучалися на конкурсній основі).

Мабуть, враховуючи очікувану на осінь зміну уряду й вірогідну зміну керівництва Мін’юсту, ймовірний початок роботи нового керівництва візьме старт зі знайомого заклику до подолання корупційної «схеми» конкурсу з добору організатора торгів арештованим майном.