Закон і Бізнес


Законодавча математика

Коли йдеться про борги за газопостачання, до Феміди звертатися не варто


№2 (1404) 19.01—25.01.2019
Лариса СВІРІНА
8276

Якщо користувач послуг щодо газопостачання не задоволений розрахунками їх вартості, він спершу має отримати роз’яснення від постачальника, а вже потім звертатися по захист порушених прав до суду. Про таке говориться в постанові Верховного Суду від 27.12.2018.


У жовтні 2016 р. позивач поскаржився до суду на дії товариства з обмеженою відповідальністю, яке надає послуги щодо газопостачання. Він вимагав захисту своїх прав як споживача та відшкодування моральних збитків. Підставою для скарги стала квитанція, з якої він дізнався про те, що має заборгованість у зв’язку з перерахуванням субсидії. При цьому з рахунку знято кошти в розмірі 3,5 тис. грн. та повернуто їх до бюджету як невикористану субсидію за опалювальний період 2015—2016 років.

Позивач стверджував, що у квитанції містяться недостовірні дані про стан заборгованості, а товариство не надає всієї необхідної інформації на його запит. Моральну шкоду громадянин обґрунтовував, посилаючись на те, що протиправні дії відповідача створили уявлення про нього як недобросовісного користувача послуг (боржника). Враховуючи викладене, позивач просив зобов’язати товариство надати повну та достовірну інформацію про розрахунок заборгованості за його особовим рахунком, пояснити, чому за період із липня до вересня 2016 р. розмір субсидії зменшився, зобов’язати зробити перерахунок заборгованості та стягнути з товариства на свою користь 2 тис. грн. як компенсацію моральної шкоди.

Місцевий суд у задоволенні позову відмовив. Рішення мотивувалося тим, що громадянин не довів факту вчинення відповідачем протиправних дій. Апеляційний суд із таким вердиктом погодився.

У листопаді 2017 р. позивач звернувся до суду касаційної інстанції.

У постанові №636/3647/16-ц ВС зазначив таке. У пп.2, 3 Порядку розрахунку та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 23.08.2016 №534 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), передбачено, що розрахунок невикористаних сум субсидії проводиться виробниками/виконавцями таких послуг у разі використання природного газу/електричної енергії для індивідуального опалення станом на 1.05 нового неопалювального сезону за особовим рахунком споживача — громадянина, якому призначено субсидію на опалювальний сезон, що закінчився. Розрахунок невикористаної суми субсидії проводиться надавачем послуг у разі, коли на особовому рахунку одержувача субсидії станом на 1.05 нового неопалювального сезону, а також станом на 1.05.2016 обліковується переплата за послугу.

На підставі вказаного порядку товариство здійснило розрахунок невикористаної позивачем суми субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги щодо газопостачання для індивідуального опалення.

Позивач не заперечував того факту, що він не звертався безпосередньо до товариства із заявами про надання більш детального розрахунку заборгованості та інформації про спожитий газ.

Оскільки позивач не надав належних і допустимих доказів того, що на його звернення (запит) товариство не надало відомостей про розрахунок заборгованості, тобто не доведено неправомірності дій/бездіяльності товариства, то суди обґрунтовано відмовили в задоволенні позову в частині зобов’язання відповідача надати певну інформацію, а також у частині відшкодування моральної шкоди.