Закон і Бізнес


Директор Вищої школи адвокатури НААУ Савва Кузьменко:

«Адвокатом не можна бути трохи. Адвокат — це серйозно!»


Савва Кузьменко: «Адвокатом не можна бути трохи. Адвокат — це серйозно!»

№50 (1400) 15.12—21.12.2018
КАТЕРИНА БЄЛЯЄВА
4872

Для успіху адвокату замало добре знати законодавчі приписи. Реалії вимагають від правника гнучкості, володіння низкою спеціальних навиків, стресостійкості, вміння логічно викладати думки та переконувати опонентів. Про те, як фахівцю підвищувати кваліфікацію, аби отримувати насолоду від професії та гідний заробіток, розповів директор Вищої школи адвокатури Національної асоціації адвокатів України, аудитор, тренер з лідерства та емоційного інтелекту Савва КУЗЬМЕНКО.


 «Кількість адвокатів, які підвищили свою кваліфікацію в школі, становить понад 3 тис. осіб»

— Вища школа адвокатури НААУ була зареєстрована в січні 2016 р. Звідки виникла ідея створення школи? Що мали на меті ініціатори її створення?

— Я не можу точно відповісти на ці запитання, оскільки моє призначення на посаду директора ВША НААУ відбулося тільки в червні 2018 р. Тому візьму на себе відповідальність говорити лише про виклики, з якими стикнулася наша команда, та про результати, яких вона досягла. Очевидно, що ВША була створена, аби зробити українського адвоката кращим!

— Було б цікаво зрозуміти, яким чином відбувався розвиток і змінювалася політика ВША з моменту заснування дотепер.

— Основним завданням, покладеним на ВША НААУ, є підвищення рівня кваліфікації адвокатів. І воно не змінювалося з моменту заснування до цього часу. Політика? У процесі організації підвищення кваліфікації не може й не повинно бути політики, а якщо ви про зміну підходів і зміни в самій організації процесу навчання, то, безумовно, їх було багато. Незважаючи на те що де-юре ВША НААУ була заснована 17.12.2015, а зареєстрована в січні 2016 р., де-факто вона почала активну роботу тільки через 2 роки, а до того цю функцію виконувала сама НААУ.

— Яких результатів досягла ваша команда? З якими викликами їй довелося зіткнутися?

— Викликів було багато. Лектори, відсутність запитів і зворотного зв’язку від адвокатів, питання вартості курсів, культура навчання, традиції, які склалися з підвищенням кваліфікації, професійна деформація адвокатів.

Досягнення? За 6 місяців активної роботи нам удалося максимально спростити та автоматизувати процес організації підвищення кваліфікації адвокатів, залучити до команди 89 лекторів, серед яких адвокати-практики, к.ю.н., експерти й бізнес-тренери.

Суттєво розширено перелік курсів, серед яких: кримінальне, цивільне та сімейне право; інформаційна безпека; інтелектуальна власність; судова експертиза; медіація; практика Європейського суду з прав людини; питання адвокатського гонорару та перемовин; захист прав адвокатів і Правила адвокатської етики.

— А є якісь принципові новації? Наприклад, нові форми подання матеріалу, які ви пропонуєте слухачам ВША?

— Так, ми впровадили нові форми. Одна з них — «Тематичний день». Наприклад, день інтелектуальної власності, день Правил адвокатської етики, день ДТП. Інша форма — «Аргумент-шоу», де кілька пар лекторів аргументують свою позицію «за» чи «проти».

Сьогодні в адвоката є можливість знайти час як на курс у формі двох годин, де йому буде надано максимум інформації з конкретної теми з посиланням на поширену чи особисту практику адвоката, який доповідає, так і на курс на 12 год., у вихідні дні, де не тільки можна дізнатися про найкращі практики права, а й набути певних навиків, необхідних для роботи сучасного адвоката. Не кажу вже про курс медіації, розроблений ВША та Українським центром медіації спеціально для адвокатів.

— Чи багато адвокатів підвищило кваліфікацію у ВША?

— Станом на грудень кількість адвокатів, які підвищили свою кваліфікацію в нашій школі, становить понад 3 тис. осіб. Ми провели близько сотні вебінарів та он-лайн-трансляцій. За нами стежить більше ніж 4 тис. адвокатів у «Фейсбуку».

«Є фактори, які говорять про те, що медіація буде розвиватися в Україні»

— За 6 місяців зроблено багато, а ВША не є вищим навчальним закладом. Чи не розглядалася можливість розпочати навчання студентів?

— Ні, ми повинні акцентувати свою увагу виключно на адвокатах. Створювати навчальні продукти саме для адвокатів. Студенти — це теж майбутні адвокати, і вони при бажанні мають право тягнутися до майданчика, де правники підвищують кваліфікацію.

Так відбувається з помічниками адвокатів або стажистами. Сьогодні вони проходять адаптаційні курси, або курс-інструктаж уведення в професію. Проте вони це роблять, бо вже точно знають, що хочуть стати адвокатами чи підвищувати кваліфікацію як помічники адвокатів.

— У розкладі занять школи є сертифікаційна програма «Мистецтво медіації для адвокатів». Цей курс триває досить довго. Школа вперше запроваджує тривале навчання чи вже були подібні випадки?

— Кілька днів тому закінчила своє навчання друга група адвокатів, які отримали сертифікати медіатора та з підвищення кваліфікації. Крім цього, у школі є кілька довготривалих програм на 6—8—12 год. навчання з різних напрямів права.

— Чому саме медіація? На ознайомчій лекції, яку провели тренери курсу, була озвучена думка щодо певних нюансів, які виникають, коли правник бажає займатися медіацією. Тут і можливість конфлікту інтересів, і професійна деформація, адже робота адвоката істотно відрізняється від роботи медіаторів. Як уважаєте, чому цей курс важливий для школи?

— На мою думку, в Українській державі відбуваються цікаві процеси, на які так чи інакше впливають і події в інших країнах. Якщо в Америці всі констатують, що медіація прийшла на допомогу судовій системі, яка була перевантажена справами, то сьогодні там більшість конфліктів вирішується на стадії досудового врегулювання. Для чого витрачати сили й ресурси в суді, якщо можна домовитися за допомогою таких спеціалістів, як медіатори?

В Україні медіатори працюють не перший рік, і ставлення до них серед адвокатів різне. Є ті, хто вважає, що не може поєднувати в собі дві ролі, а є адвокати, які активно використовують інструмент медіації в щоденній роботі.

Є три фактори, які говорять про те, що медіація буде розвиватися в Україні. Це реформа судової системи по-українськи, події в глобальній економіці та вимоги часу: мобільність, гнучкість, уміння слухати та чути потреби клієнта, емоційний менеджмент.

«Є адвокати, відкриті до нових знань, і вони не кажуть: «Ну-ну, розкажіть нам ще щось, чого ми не знаємо»

— Які ще заходи, не пов’язані чи опосередковано пов’язані з юриспруденцією, школа пропонувала або пропонуватиме своїм слухачам?

— Є адвокати, які жартують із того, що ми організовуємо вебінари на теми: «Спорт і зовнішній вигляд адвокатів», «Адвокатська дієта, або Як не заїдати стрес», «Адвокатський гонорар». Скажіть, хто сьогодні організовує подібне виключно для адвокатів?

Звичайно, можна погодитися, що це не рівень ВША, але чому тоді адвокати всім розповідають про те, що вони перевантажені роботою на 1000% і перебувають у постійному стресі, що в них немає часу на те, аби харчуватися правильно, а заробляють не стільки, скільки б хотіли?

Є адвокати, відкриті до нових знань, до нової інформації, і вони не кажуть: «Ну-ну, розкажіть нам ще щось, чого ми не знаємо».

— А які курси є найбільш популярними серед слухачів?

— Я б не хотів ставити один курс вище за інший, оскільки вважаю, що кожна тематика гідна уваги та більш детального вивчення. Дивно було б, якби «Дифамація» була популярнішого за «Вступну промову адвоката в кримінальному провадженні» або «Права людини у сфері охорони здоров’я» — за «Інтелектуальну власність».

Є «вічнозелені» теми. Це «Кримінальне право», «Судові спори», «Цивільне право». Плюс актуальні саме нині теми: «Правила адвокатської етики», «Захист прав адвокатів», «Перевірки Держпраці», «Захист клієнта в податкових злочинах».

— Як часто слухати курс приїздять адвокати з інших міст?

— Попри те що ВША розміщується в Києві, наша аудиторія така: 47% — адвокати Києва та Київської області, 53% — адвокати з регіонів.

Розклад занять дозволяє адвокату, в якого або справа розглядається в Києві, або є потреби працювати на київського клієнта, суміщати це з підвищенням кваліфікації. І, треба віддати їм належне, регіональні адвокати більше відкриті до знань. Вони, якщо не соромляться, зазвичай ставлять більше запитань, ніж кияни, які страждають від перевантаження інформацією та відносять себе до тих, хто й так усе знає.

«Наша команда прийняла рішення не стежити за конкурентами, а задовольняти потреби адвоката»

— Як школа визначає тематику своїх курсів?

— На сьогодні тематика визначається на підставі двох чинників. Перший — це трендові напрями й «вічнозелені» теми. Другий — запити адвокатів і вимоги ринку відповідних послуг.

Якщо з першим усе зрозуміло й тут нічого не змінюється останні роки: кримінал і судова система дають роботу адвокату, то другий чинник піддається змінам. Усе більше юристів практикує в сімейному праві, дехто починає цікавитися медіацією, хтось практикує в такій вузькій сфері, як захист прав учителів і медичних працівників, і все більше стає правників, які займаються питаннями інтелектуальної власності.

— Чим відрізняються курси школи від круглих столів, обговорень, форумів, які проводять професійні асоціації чи інші організації? Що отримує адвокат від курсу?

— Сьогодні важко конкурувати у сфері інформаційних послуг, оскільки інформаційне поле перевантажене подіями в юридичній сфері. Адвокат не виняток, він теж перевантажений. Тому наша команда прийняла рішення не стежити за конкурентами й не перевантажувати адвокатів круглими столами, форумами, обговореннями та іншими подіями, а задовольняти потреби. А для цього  адвоката потрібно чути, з ним треба спілкуватися, варто питати про те, що йому сьогодні допоможе заробляти більше та працювати якісніше, що, крім грошей, сьогодні зробить адвоката щасливішим?

Якщо сьогодні всі так роблять, то ми, звичайно, спокійні за адвокатів. Але ми цього не відчуваємо, саме тому максимально близькі до адвокатів, саме тому забезпечуємо високу якість підвищення кваліфікації, комфортні умови навчання та низьку вартість.

«Не бійся ділитися з людьми ідеями, оскільки, якщо ідея дійсно твоя, її ніхто краще за тебе не реалізує»

— Яким чином обирається викладацький склад? Якими критеріями послуговується школа при цьому?

— Найважливіший критерій при відборі лектора є його практика. Адвокат сьогодні може не бути кандидатом юридичних наук, працювати не більше ніж 5 років, а мати клієнтський портфель ширший і цікавіший за юриста, який практикує понад 20 років. Основ-на цінність підвищення кваліфікації — у тому, що адвокат на курсі почує доповідача та колег, які ставлять часто прямі та незручні запитання лектору, самі коментують і обговорюють матеріал. Адвокат має нагоду вийти зі школи з розумінням того, що він ще може зробити у справах, які веде.

Безумовно, всі стандартні критерії відбору зберігаються, це і рекомендації колег, і поведінка в соціальних мережах, і участь у рейтингах, і написання книг та статей.

— Раніше фахівці говорили «ЗіБ» про те, що, якщо йдеться про знання та навички, деякі класні адвокати є егоїстами та не бажають ділитися своїми напрацюваннями з широкою аудиторією. Як умовити правника стати викладачем школи?

— А для чого його вмовляти? Років 15 тому мій наставник на роботі сказав одну фразу, яку я не забув і до сьогодні: «Не бійся ділитися з людьми ідеями, оскільки, якщо ідея дійсно твоя, її ніхто краще за тебе не реалізує». У нашій прекрасній команді лектори-професіонали люблять ділитися досвідом і знаннями, бо вони вже мають як визнання, так і жагу розвиватися далі, бо є інша чудова фраза: «Хочеш краще вивчити тему — почни навчати інших».

Спитайте амбіційного адвоката-практика про те, на що він сьогодні не дасть упевненої відповіді. Як думаєте, що він одразу після курсу почне робити?

Я закликаю всіх адвокатів-практиків: якщо маєте бажання ділитися знаннями та досвідом — приходьте до нас.

— Чим школа відрізняється від інших освітніх закладів, які провадять схожу діяльність? Чому ви рекомендуєте школу адвокатам?

— Можливо, повторюсь, але я не готовий називати причини, чим саме ми відрізняємося від інших освітніх закладів. Не знаю чим. Я просто поставлю вам зустрічне запитання: а хто сьогодні робить більше у сфері підвищення кваліфікації для адвокатів, ніж ВША?

Можливо, й існують організації, в яких середня швидкість відповіді адвокату в соціальній мережі — 8 хв. і жодне питання не залишається без відповіді. Можливо, існують освітні заклади, в яких після кожного курсу адвокату дається можливість залишити відгук про те, що йому сподобалося, що не сподобалось, що б він хотів змінити. А в нас кожного дня відбувається по кілька курсів і вебінарів. Й абсолютно на різні теми.

Чому я рекомендую ВША як місце, де адвокати можуть підвищити свою кваліфікацію? Бо ми створені для них. Це наша основна мета й завдання — допомагати адвокатам підвищувати рівень кваліфікації, бути сучасними, гнучкими, володіти навичками, без яких сьогодні неможливо заробляти більше, без яких сьогодні ніяк не вийде отримувати задоволення від тієї професії, яку вони обрали на все життя. Адвокатом не можна бути трохи. Адвокат — це серйозно!

Хотів би всіх запросити взяти участь у благодійному он-лайн-марафоні, який приурочений до дня ВША. Кожен адвокат матиме змогу ознайомитися з виступами 15 лекторів у режимі реального часу, а всі кошти, які ми зберемо, будуть спрямовані в Благодійний фонд допомоги адвокатам.