Закон і Бізнес


УГСПЛ пропонує доопрацювати проект закону про адвокатуру


24.09.2018 14:04
3853

Українська Гельсінська спілка з прав людини та Харківська правозахисна група висловили свої зауваження та вважають неприйнятними окремі норми, які містяться в законопроекті про адвокатуру.


Як зазначили правозахисники, в існуючій національній правовій системі неможливо допустити прийняття низки норм у профільному законодавстві про адвокатуру, що призведуть до серйозного негативного впливу або ж навіть неможливості здійснення адвокатської діяльності та обмеження конституційного права особи на захист та представництво, передає «Закон і Бізнес» з посиланням на «УГСПЛ».

Отже, законопроект передбачає наступне, що адвокат, який здійснює адвокатську діяльність, не може суміщати її з роботою за трудовим договором (контрактом), за виключенням наукової, викладацької чи творчої діяльності.

Це означає, що адвокат не тільки не матиме привілеїв свого професійного статусу, але і опиниться в ситуації, коли робота з правозахисними організаціями, в тому числі в якості експерта – буде вважатися незаконною.

Відверто дискримінаційною є й така вимога: адвокат, що уклав трудовий договір (контракт) з особою, яка не є адвокатським бюро або адвокатським об’єднанням, не має права здійснювати адвокатську діяльність та зобов’язаний зупинити її у порядку, встановленому статтею 7 цього Закону.

Порядок згаданої статті 7 передбачає зупинення діяльності з підстав несумісності за вичерпним переліком видів діяльності, в якому не зазначено жодних посилань на роботу за договором чи контрактом, а  до якого натомість входить: зайняття посад, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування; військова або альтернативна (невійськова) служба; нотаріальна діяльність; діяльність приватних виконавців; судово-експертна діяльність; діяльність на посадах Голови або членів Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів.

При суміщенні адвокатської діяльності із трудовими правовідносинами особа може бути притягнута до дисциплінарної відповідальності як адвокат та на загальних підставах законодавства про працю.

Водночас особі дозволено суміщення адвокатської діяльності із посадою в господарському товаристві і на державній службі та на службі в органах місцевого самоврядування, без сплати щорічного внеску адвоката, що порушує такий основний принцип адвокатської діяльності як незалежність.

Крім того, однозначно не можна допустити ухвалення норм, якими передбачено:

ввести відповідальність за зловживання процесуальними правами  через окремі ухвали суду, зокрема, за заявлення завідомо безпідставного відводу, що порушує права учасників кримінального провадження заявляти відвід, а також вводить поняття подвійного стягнення щодо адвоката, окрім передбаченого чинним законом;

віднести до підслідності Державного бюро розслідувань  здійснення досудового розслідування злочинів, вчинених адвокатом, що не входить до компетенції ДБР;

виключити з тексту закону поняття «конфлікт інтересів», не дивлячись на обов’язок дотримання такого принципу здійснення адвокатської діяльності, а також рекомендацію Венеціанської Комісії: визначити зміст принципу «уникнення конфлікту інтересів», про що зазначено і в пояснювальній записці до проекту.

введення відповідальності за зловживання правом на адвокатський запит і додаткової вимоги щодо зазначення мети його направлення.

Аналіз законопроекту 9055 свідчить про те, що, не дивлячись на ті норми, які покликані вирішити низку поточних проблем в адвокатурі, зокрема, забезпечити гарантії адвокатської діяльності та закріпити права адвокатів, ухвалювати текст законопроекту 9055 в такій редакції, в якому він зареєстрований у Верховній Раді України – буде квапливим та ризикованим кроком, який безсумнівно потягне за собою негативні наслідки.

УГСПЛ та Харківська правозахисна група висловили серйозне занепокоєння щодо наслідків застосування закону в такій редакції і запропонували зупинити проходження і розгляд проекту 9055 в Верховній Раді України.

Натомість, вони пропонують доопрацювати текст законопроекту 9055, для цього сформувати робочу групу з відповідних фахівців, враховувати також позитивні пропозиції із існуючих на сьогодні зареєстрованих альтернативних законопроектів з цієї проблематики.