Закон і Бізнес


Право є, коштів не видно


№23 (1373) 09.06—15.06.2018
125146

Збільшення грошового забезпечення поліцейських є безумовною підставою для перерахунку пенсії колишньому працівнику міліції. Такий висновок зробив ВС в постанові №607/10583/16-а, текст якої друкує «Закон і Бізнес».


Верховний Суд

Іменем України

Постанова

13 березня 2018 року                       м.Київ                                справа №607/10583/16-а

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача — БУЧИК А.Ю.,
суддів: ГІМОНА М.М., МОРОЗ Л.Л.,

розглянувши касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду в Тернопільській області на постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 28.02.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.05.2017 у справі №607/10583/16-а за позовом Особи 3 до ГУ ПФУ в Тернопільській області про визнання рішення протиправним і зобов’язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

У вересні 2016 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до ГУ ПФУ в Тернопільській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов’язання перерахувати та виплатити пенсію відповідно до закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23.12.2015 №900, ст.63 закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанов Кабінету Міністрів «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 №988, «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 р. №268» від 18.11.2015 №947 починаючи з 1.01.2016 без обмеження граничного розміру, стягнення моральної шкоди в розмірі 10000 грн. та витрати на правову допомогу в розмірі 8500 грн.

Постановою Тернопільського міськрайонного суду від 28.02.2017 адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправним рішення ГУ ПФУ в Тернопільській області, оформлене листом №509/Г-11 від 31.08.2016, про відмову Особі 3 в перерахунку пенсії відповідно до ст.63 закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб». Зобов’язано ГУ ПФУ в Тернопільській області здійснити з 20.03.2016 перерахунок та виплату Особі 3 пенсії відповідно до вимог ст.63 цього закону.

Позовні вимоги Особи 3 до ГУ ПФУ в Тернопільській області про зобов’язання здійснити перерахунок та виплату пенсії за період з 1.01.2016 до 19.03.2016 залишено без розгляду.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Тернопільській області на користь Особи 3 понесені витрати на правову допомогу в розмірі 676,67 грн.

Постановою ЛААС від 11.05.2017 скасовано постанову Тернопільського міськрайонного суду від 28.02.2017 в частині стягнення за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ПФУ в Тернопільській області на користь Особи 3 понесених витрат на правову допомогу в розмірі 676,67 грн. та в цій частині позовних вимог відмовлено.

У решті постанову залишено без змін.

У касаційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане рішення та ухвалити нове — про відмову в задоволенні позову.

Касаційну скаргу обґрунтовано тим, що відповідно до п.1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», перерахунок раніше призначених відповідно до закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військові служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться в разі прийняття рішення КМ про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за законом, або у зв’язку з уведенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Кабінет Міністрів не приймав відповідного рішення, і до ГУ ПФУ в Тернопільській області не надходила інформація про підстави для проведення перерахунку пенсій та необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Ухвалою Вищого адміністративного суду від 13.06.2017 відкрито касаційне провадження за вищевказаною скаргою.

Справу передано до ВС.

Заслухавши суддю-доповідача, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Суди встановили, що Особа 3 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Тернопільській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену згідно із законом «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

У червні 2016 року позивач звернувся до відповідача з письмовою заявою про перерахунок раніше призначеної йому пенсії відповідно до вимог закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», у зв’язку з підвищенням грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством для поліцейських.

Листом ГУ ПФУ в Тернопільській області від 31.08.2016 №509/Г-11 Особі 3 відмовлено в перерахунку пенсії з посиланням на те, що перерахунок пенсій, призначених відповідно до закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», проводиться в порядку, встановленому постановою КМ від 13.02.2008 №45, згідно з якою уповноважені структурні підрозділи повідомляють ПФУ про підстави для перерахунку пенсії. Оскільки повідомлення про перерахунок пенсії від Національної поліції до ПФУ не надходило, підстав для перерахунку пенсії немає.

Вважаючи своє право на перерахунок пенсії порушеним, позивач звернувся до суду з указаним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що прийняття постанови №988 є підставою для перерахунку пенсії позивачу. Підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів, про що державні органи, визначені порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ.

Проте колегія суддів не погоджується з відповідними висновками, враховуючи таке.

Відповідно до ч.3 ст.63 закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 9.04.92 №2262-XIII перерахунок пенсій особам начальницького й рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених для поліцейських.

Статтю 63 закону №2262-XII доповнено вказаною частиною згідно із законом «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей» від 23.12.2015 №900-VIII, який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (з 29.12.2015).

Згідно з ч.4 ст.63 закону №2262-XII усі призначені за цим законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим законом, або у зв’язку з уведенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій та провадиться в порядку, встановленому КМ, у строки, передбачені ч.2 ст.51 цього закону.

Таким чином, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб’єкта владних повноважень, наділеного правом установлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Відповідно до абз.2 розд.ХІ «Прикінцеві та перехідні положення» закону «Про Національну поліцію» за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації та гарантії, передбачені цим законом для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

КМ постановою «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції» від 11.11.2015 №988 та постановою «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268» від 18.11.2015 №947 установив розміри грошового забезпечення працівникам поліції за посадовими окладами та спеціальними званнями, що значно перевищують посадові оклади та плату за спеціальні звання колишніх працівників органів внутрішніх справ.

Отже, збільшення грошового забезпечення поліцейських, яке за своїми складовими є ідентичне складовим грошового забезпечення колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії позивача як колишнього працівника міліції.

Проте суди не врахували Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою КМ від 13.02.2008 №45.

У п.1 порядку №45 установлено, що перерахунок раніше призначених відповідно до закону «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться в разі прийняття рішення КМ про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за законом, або у зв’язку з уведенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Згідно з п.2 порядку на підставі зазначеного в п.1 цього порядку рішення КМ Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, адміністрація Держспецзв’язку, адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у 5-денний строк ПФУ про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд повідомляє у 5-денний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм.Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління ПФУ складають у 10-денний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Таким чином, порядком №45 передбачено, що МВС повідомляє ПФУ про підстави перерахунку пенсій. У свою чергу ПФУ повідомляє головні управління в областях про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку. Головні управління складають відповідні списки таких осіб та подають їх органам, які уповноважені видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, органам, з яких особи були звільнені зі служби.

Отже, без повідомлення МВС та отримання відповідної довідки в ГУ ПФУ в Тернопільській області відсутні підстави та повноваження для проведення перерахунку пенсії позивачу.

Колегія суддів зазначає, що позивач має право на перерахунок пенсії, однак неправильно обрав спосіб захисту свого права.

На підставі викладеного колегія суддів доходить висновку, що судові рішення підлягають скасуванню з ухваленням нового про відмову в задоволенні позову.

Відповідно до ч.1 ст.351 КАС підставами для скасування судових рішень повністю або частково й ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись стст.343, 349, 351, 355, 356, 359 КАС, Суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу ГУ Пенсійного фонду в Тернопільській області задовольнити.

Постанову Тернопільського міськрайонного суду Тернопільської області від 28.02.2017 та постанову Львівського апеляційного адміністративного суду від 11.05.2017 скасувати.

Ухвалити нове рішення.

В задоволенні позову відмовити.

Постанова є остаточною та оскарженню не підлягає.