Закон і Бізнес


Інститут консенсусу

Нові функції нотаріату: медіація та реєстрація й розірвання шлюбів


№7 (1357) 17.02—23.02.2018
Дмитро КИРИЛЮК, член ради Нотаріальної палати України, приватний нотаріус, к.ю.н.
149716
149716

У нинішніх умовах доцільним є наділення приватних нотаріусів новими функціями, зокрема щодо медіації, реєстрації та розірвання шлюбів. Це забезпечить низку переваг за відносно незначних видатків державного бюджету.


Досвід мирного врегулювання

Сьогодні в Україні пропонується створити інститут медіаторів. Так, у листопаді 2016 року вже прийнято в першому читанні проект закону «Про медіацію» (№3665). Окрім того, це питання активно досліджується й обговорюється на науковому рівні. Проте ні в проекті, ні в більшості наукових публікацій не враховується можливість наділення відповідними повноваженнями нотаріусів. Хоча останні вже тривалий час займалися мирним урегулюванням спорів, зокрема в сімейних та спадкових правовідносинах.

Під медіацією слід розуміти альтернативний спосіб вирішення спору, за умовами якого сторони на добровільних засадах беруть участь у переговорах і за допомогою незалежної та кваліфікованої третьої сторони (медіатора) намагаються досягнути консенсусу. Попри те що нотаріус, за умовами закону «Про нотаріат», учиняє нотаріальні дії лише за умови безспірності правочинів/юридичних фактів, на практиці він усе ж сприяє досягненню сторонами консенсусу. Хоч наявність окремих спірних питань загалом і не впливає на безспірність правочину, відсутність згоди може завадити його укладенню.

До прикладу, нотаріус може запропонувати оптимальні варіанти поділу спадкового майна або найбільш прийнятний спосіб формулювання окремих пунктів договору, якщо сторони не досягли згоди на момент звернення до нього. Таким чином, для нотаріусів сприяння в досягненні консенсусу особами, які звертаються до них, — це цілком звична практика.

Перевага «єдиного вікна»

До переваг наділення нотаріусів повноваженнями медіатора на законодавчому рівні можна віднести такі.

Не потрібно створювати новий інститут медіаторів, адже фактично споріднені функції нотаріат виконує вже тривалий час.

У нотаріусів уже діє орган професійного самоврядування — Нотаріальна палата України. Цей орган зможе забезпечити як проведення навчання, так і контроль за здійсненням нотаріусами повноважень медіаторів. При цьому на його створення та функціонування не потрібно виділяти додаткові кошти з держбюджету.

Нотаріат найбільше наближений до населення: громадяни традиційно звертаються по поради до його представників. Як наслідок, це сприятиме більш ефективному впровадженню інституту медіації. Тоді як поява абсолютно нового суб’єкта сприйматиметься з недовірою.

Нотаріуси зможуть довести процедуру медіації до логічного завершення — посвідчення договору, засвідчення підпису на заяві тощо. Великою перевагою такого підходу є те, що громадянину не потрібно буде взаємодіяти послідовно з кількома різними суб’єктами; нотаріус діятиме за принципом «єдиного вікна», не ставлячи заявника в залежність від інших інституцій.

Наділення нотаріусів повноваженнями медіатора вже пройшло випробування в Грузії та Німеччині. Йдеться виключно про позитивний результат.

Розвантаження органів РАЦС

Ще однією новою функцією може стати реєстрація та розірвання шлюбів нотаріусами. У деяких європейських країнах нотаріусам уже надано такі повноваження. Зокрема, до них можна віднести:

• Естонію (стст.29, 20 закону «Про нотаріат»);

• Іспанію (стст.51, 52, 54 закону «Про нотаріат»);

• Румунію (тільки розірвання шлюбу, ст.137 закону «Про нотаріат і нотаріальну діяльність»);

• Францію (лише розірвання шлюбу, ст.229 Цивільного кодексу);

• Латвію (тільки розірвання шлюбу, розділи 30—32 закону «Про нотаріат»).

У Литві та Греції розробляються відповідні законопроекти. Це свідчить про доцільність і обґрунтованість наділення нотаріусів функцією щодо реєстрації та розірвання шлюбів.

До переваг пропонованих нововведень слід віднести:

• можливість надання повноцінної правової консультації щодо сутності шлюбу як правового інституту, режиму спільної сумісної власності подружжя, можливості укласти шлюбний контракт, обставин, які перешкоджають укладенню шлюбу;

• зменшення навантаження на РАЦС і скорочення видатків з державного бюджету на їх утримання;

• індивідуальний підхід до молодят, які зможуть самостійно обрати особу, котра проведе церемонію, не чекаючи в черзі.

До того ж ця церемонія може відрізнятися від традиційних, що проводять органи РАЦС.

Можливість розірвати шлюб у нотаріуса розвантажить суди від позовів, пов’язаних з поділом майна. При цьому одночасно з розірванням шлюбу вирішуватимуться інші юридичні питання, як-от: надання правової консультації, оформлення договору про поділ майна.

Це також зменшить навантаження на органи РАЦС і скоротить видатки з держбюджету на їх утримання. Крім того, що не менш важливо, від громадянина це потребуватиме набагато менших витрат порівняно із судовими справами про поділ майна подружжя.

Якщо законодавець дійсно рухається в напрямку децентралізації державних послуг, то йому навряд чи вдасться віднайти кращу альтернативу для вирішення означених питань, ніж нотаріат.