Закон і Бізнес


Поштовхи для розвитку

Що необхідно знати адвокатам про ринок: виклики сьогодення та найближчі перспективи


№36 (1334) 23.09—29.09.2017
ВІЛЕН ВЕРЕМКО
11219

Хто хотів піти з професії — вже пішов, хто залишився — мусить змінюватися. Роботи додається, але отримають її найкращі: клієнти хочуть працювати з партнерами, а не з «фабриками». Треба бути готовими до обшуків, і необхідно підвищувати статус професії.


Природний добір

Схоже, ринок юридичних послуг після кількох складних минулих років стабілізується, і правники починають випромінювати оптимізм щодо його подальшого розвитку. Про це говорили під час форуму «Формула успіху: стандарти адвокатської діяльності», організованого Асоціацією адвокатів України. Якщо у 2015—2016 роках ринок падав (за деякими оцінками, на 30—40%) і конкуренція загострювалася, то сьогодні ця тенденція вже в минулому, відзначив партнер ЮФ Eterna Law Олег Мальський.

«Здається, що у вересні спостерігається тенденція, яку я б назвав посткоматозною ерою», — охарактеризував він ситуацію. І пояснив, що всі вже змирилися з тим, що сталось, і почали шукати або своє нове місце на ринку, або нових клієнтів, нові продукти. Чи пішли з ринку: хто на пенсію, хто в нову професію. Протягом останніх 3—4 місяців правники ставили собі запитання: професія юриста, адвоката змінилась, хочу я надалі займатися цим чи ні? Ті, котрі «знайшли мир із собою», вирішили продовжувати практику, заспокоїлися й почали жити далі.

Багато юристів зробили інший вибір. О.Мальський звернув увагу на безпрецедентну кількість колег у владі, хтось пішов робити стартапи, хтось відкрив ресторан, поїхав учитися за кордон. А хтось склав іспит і буде суддею. Та в будь-якому випадку більшість уже зробила свій вибір. При цьому, за словами юриста, сьогодні на ринку починає додаватися роботи, що характерно не тільки для цього сегменту, а й для бізнесу в цілому.

Фабрики — не конкуренти

Інша тенденція — «відцентровий броунівський рух». Були часи незрозумілості, багато хто почав шукати щось нове. Хтось створював іншу компанію, хтось вигадував новий унікальний продукт, хтось пішов у нові сфери. Дехто відділився від великої компанії, а інші фірми об’єдналися. При цьому доповідач відзначив, що багато юристів зверталися до великих компаній з пропозиціями про співпрацю. Вони вже досягли стелі у своєму бізнесі, й, аби мати можливість піднімати ціни, їм бракує бренду та міжнародного статусу.

Також у минулому році відзначалося бажання великої четвірки зайти на юридичний ринок і відняти у вітчизняних компаній нішу. «Думаю, в них не вийде. Тому що є велика різниця між юридичною фабрикою та юридичною фірмою. Юриспруденція — це не аудиторські чи бухгалтерські послуги. За це я не переживаю», — пояснив доповідач.

Однак юрфірмам у попередньому вигляді залишатися теж не можна, бо, «коли каламутна вода заспокоюється», з’являється новий вид як професії, так і компанії. Водночас слід брати до уваги, що протягом останнього року репутація та статус адвокатури все-таки крок за кроком покращуються, хоча вони ще й далекі від бажаного. Певну роль тут мають відіграти зміни до профільного законодавства, що «рухають професію вперед».

Проблема поколінь

Утім, із часом змінюється не тільки економічна ситуація, підходи до професії, а й люди. Відзначалося, що нове покоління молодих правників — це вже зовсім інші люди. І старшому поколінню важко з ними працювати. Водночас, оскільки в юридичному бізнесі люди — головний актив, а професія змінюється, трансформуються цінності, необхідно запроваджувати інші мотиваційні фактори. «Дивно це бачити, але розуміємо, що й нам треба підлаштовуватися під молодь. Ці люди — теж частина тенденцій ринку», — вважає О.Мальський.

Інші учасники форуму також звертали увагу колег на те, що така тенденція раніше була притаманна іноземним компаніям, досвід яких для України дуже корисний. Зокрема, працівники американських юридичних фірм сьогодні, як правило, не працюють понад норму й можуть іти додому вже о 17-ій. Українським топ-менеджерам це може здаватися дивним, бо вони починали в 1990-х, коли, аби триматися на плаву, доводилося працювати 24 год. на добу 7 днів на тиждень. Сьогодні, принаймні на ринку США, ситуація змінилась, і, щоб утримати найкращі кадри, керівництву доводиться йти на поступки.

Глобалізація та спеціалізація

Щоправда, за океаном адвокатські фірми відрізняються від вітчизняних масштабами: якщо в наших найбільших — до 100 партнерів, то в їхніх може бути по кілька тисяч. При цьому останнім часом там спостерігається тенденція до об’єднання великих гравців. За словами О.Мальського, «маленький крочок» до злиттів спостерігається й в Україні. Проте експерт зазначив, що «ми не вміємо цього робити», бо об’єднання довго не тривають. Та, вочевидь, і нам у майбутньому глобального тренду не уникнути.

Ймовірно, українські компанії рухатимуться й у напрямку іншої специфіки, притаманної іноземцям, — вузької спеціалізації правників. В Україні часто спостерігаємо універсального юриста: сьогодні він у господарському праві, завтра пише податкову консультацію, а післязавтра вирішує корпоративний конфлікт.

Натомість на Заході у правників дуже вузька спеціалізація. Для прикладу, юрист практики нерухомості займається не просто питаннями оренди землі, а питаннями орендодавця. Одначе така спеціалізація великою мірою визначається тим, що є відповідний ринок, а це не притаманно Україні.

Ще однією специфікою іноземних компаній є наявність великої кількості партнерів, на кожного з яких припадає по 3—4 юристи. Клієнти хочуть працювати безпосередньо з партнером. Натомість в Україні можуть бути фірми, де працює 1—2 партнери і 30 юристів. О.Мальський відзначив, що коли багато справ і працює багато людей, то за всім треба встежити. «Наша професія — це ремесло, ми все робимо своїми руками», — наголосив юрист.

Етичне просування

В умовах жорсткої конкуренції, що сьогодні спостерігається на ринку юридичних послуг України, якісний продукт необхідно просувати. Керівник маркетингового агентства Lipsky Marketing Group Олександр Липський зазначив, що адвокат уже не може дозволити собі не мати хоча б сайту-візитки, наповнених сторінок у соціальних мережах Фейсбук та Лінкедін, маючи вільний час, ніде не публікуватися, не вести власного блогу та не виступати спікером на галузевих заходах.

Водночас О.Липський зауважив, що реклама адвокатських послуг не повинна порушувати загальновідомі етичні принципи:

• не обіцяти клієнтові 100-відсоткової гарантії вирішення питання;

• не обіцяти вирішити питання в обхід законодавства;

• не писати в рекламі, що адвокат чи адвокатське об’єднання є №1 серед інших або надає якісь ексклюзивні послуги.

Завжди готовий

Зважаючи на ще одну невтішну тенденцію — почастішання обшуків у адвокатів, О.Липський порадив подбати про безпеку офісу: продумати систему контролю доступу та організувати систему постійного відеонагляду, а також заздалегідь розробити й опрацювати зі співробітниками план заходів на випадок проведення в офісі слідчих дій чи виникнення інших позаштатних ситуацій.

Окремо експерт наголосив на важливості збереження адвокатської таємниці та конфіденційних даних клієнтів. Правники мають приділяти значну увагу IT-безпеці своєї діяльності. Зокрема, дані на робочих станціях, серверах, смартфонах бажано шифрувати, а також на системній основі робити резервне копіювання даних у «хмару» із захищеним доступом та на окремий зовнішній жорсткий диск.

Необхідно забезпечити, аби інформація в «хмарі» була захищеною від несанкціонованого доступу в разі вилучення комп’ютерної техніки, аби в пам’яті не зберігалися жодні паролі, а всі рівні доступу до комп’ютерів, облікових записів та мереж були захищені надійними паролями. Для цього не зайвим будуть консультації IT-фахівців.

Статус залежить від самоповаги

Конкуренція на ринку вимагає підвищення якості послуг. Однак їх надання має передбачати достойну оплату та належний статус адвоката. Щодо ціни послуг, то вона стане більш зрозумілою, коли стабілізується економічна ситуація в країні.

Втім, в Україні поки що не сформувалася культура оплати роботи фахівців. Населення сприймає адвоката, по-перше, не стільки як захисника, скільки як «затратну частину». По-друге, як «рішал», котрі позбавляють проблеми за певну суму. Це все впливає і на статус представників професії. Проте статус передусім залежить від самих адвокатів, «від їхньої поваги до себе».

Загалом на форумі порушувалось і багато інших питань, найбільш актуальних для ринку адвокатських послуг. Організатори відзначали, що обговорення на подібних заходах викликів сьогодення дозволяє сформувати спільну думку та реагувати на них у найбільш ефективний спосіб.

 

КОМЕНТАР ДЛЯ «ЗіБ»

Олег РАЧУК,
керуючий партнер ЮК Oleh Rachuk Law Firm, президент Асоціації адвокатів України:

— Адвокатура не може бути ізольована від процесів, що відбуваються в країні. Сьогодні бачимо, що адвокат повинен мати весь інструментарій, необхідний йому в ХХІ ст. Відповідно, на форумі обговорюємо питання, отримуємо інформацію, ділимося досвідом із колегами й бачимо, що нам необхідно.

Це зовсім нові технології, нові стандарти, нові підходи до професії. Це фактично нові маркетингові інструменти. Щоб отримати клієнта, необхідно створити якісний сервіс, треба забезпечити очікування клієнта, аби він звернувся до вас іще раз.

Саме на таких заходах ми з колегами обговорюємо свої бачення процесів, змушуємо розуміти, відчувати наші подальші дії, як розвиватимемося найближчим часом.

Для адвокатів такі заходи важливі, бо платформа асоціації дає можливість для спілкування, ми знайомимось. Багато нових людей прийшло, багато старих друзів. І таким чином ми формуємо бачення нашого спільного майбутнього.

Зоя ЯРОШ,
керуючий партнер АК «Маршаллер і партнери», віце-президент Асоціації адвокатів України:

— Думаю, що великий поштовх для розвитку ринку дадуть законодавчі зміни, якими вводиться виключне право адвокатів на представництво в суді. З поетапним запровадженням відповідних норм очікуємо на підвищення і рівня надання адвокатських послуг, і стандартів та етичних норм. Думаю, що зміни підштовхнуть усіх адвокатів до підвищення свого професіонального рівня.

Щодо відповідальності адвокатів у процесі, то, коли вводилася монополія, головна ідея полягала в покращенні якості захисту громадян. Тобто процес має бути змагальним, бо раніше дискусія в суді могла вестися не завжди професійно, оскільки представляти сторону міг навіть не фахівець у галузі права. Тепер адвокати з огляду на професійну етику мають надавати послуги на належному рівні. А в разі надання неякісних буде можливість притягнути їх до відповідальності.

Разом з тим зробити це зможуть лише самі адвокати. Наразі Вища кваліфікаційно-дисциплінарна комісія адвокатури працює на належному рівні.