Закон і Бізнес


Про бездіяльність ДКС


№31 (1329) 07.08—13.08.2017
10897

На органи Державної казначейської служби як на учасника системи електронних платежів Національного банку поширює свою дію закон «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні». Відповідно, у разі несвоєчасного виконання платіжного доручення про перерахування коштів стягувачеві настає відповідальність, передбачена цим актом.


Під час розгляду справи No6-1329цс16 суди встановили, що на виконанні у відділі ДВС Солом’янського РУЮ в м.Києві перебувало виконавче провадження про стягнення заборгованості за депозитом. 7 жовтня 2014 року сума з рахунку боржника надійшла на рахунок депозитних сум ВДВС, який обслуговується управлінням ДКС у Солом’янському районі столиці.

9 жовтня 2014 року державний виконавець оформив і передав до УДКС у Солом’янському районі розпорядження про переказ відповідної суми на рахунок стягувача. 10 жовтня вказане розпорядження було отримане відповідачем, а 13-го — оформлене відповідне платіжне доручення. Перерахування ж коштів стягувачеві здійснили тільки 24 листопада.

Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 18.02.2015, яка набрала законної сили, управління бездіяльність ДКС визнано протиправною.

Водночас заочним рішенням Солом’янського районного суду м.Києва від 11.08.2015 у задоволенні позову щодо стягнення пені, інфляційних витрат на 3% річних було відмовлено. Суд мотивував це тим, що відповідальність, передбачена ст.32 закону «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні», не підлягає застосуванню, оскільки для органів ДКС не визначено строків для переказу коштів на виконання рішення суду, а правовідносини, що виникли між сторонами, не вважаються грошовим зобов’язанням.

Натомість апеляційний суд зазначив, що правовідносини, які виникли між сторонами, вважаються саме грошовим зобов’язанням, оскільки, отримавши платіжне доручення, відповідач зобов’язаний був переказати кошти на рахунок позивача не пізніше ніж 6 жовтня.

Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ не погодився із цим висновком.

Як зазначено в постанові ВСУ від 5.07.2017, відповідно до п.5.1 ст.5 закону суб’єктами правових відносин, що виникають при здійсненні переказу коштів, є учасники, користувачі (платники, отримувачі) платіжних систем. Відповідно до п.1 Положення про Державну казначейську службу України цей орган є учасником системи електронних платежів НБУ.

Статтею 3 закону «Про державну виконавчу службу» визначено, що відділи ДВС є юридичними особами, мають відповідні рахунки в органах ДКС для обліку депозитних сум і зарахування стягнутих з боржників коштів та їх виплати стягувачам.

Отже, проаналізувавши нормативно-правові акти, ВСУ дійшов висновку щодо платіжного, розрахункового характеру відносин, які виникають між органами ДВС, казначейства та стягувачем. І, відповідно, щодо правомірності вимог про стягнення пені в розмірі 0,1% за кожен день прострочення, передбаченої законом «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».