Закон і Бізнес


Заступник голови КДКП Віктор ШЕМЧУК:

«Якщо не вирішимо питання із секретаріатом, матимемо не ті результати, яких очікуємо»


Віктор Шемчук: «Якщо не вирішимо питання із секретаріатом, матимемо не ті результати, яких очікуємо»

№29 (1327) 22.07—31.07.2017
ВІЛЕН ВЕРЕМКО
7236

Кваліфікаційно-дисциплінарна комісія прокурорів поточні проблеми долає в робочому порядку. Проте для ефективної роботи треба забезпечити її незалежність на законодавчому рівні. Хоча б так, як передбачено для Вищої кваліфікаційної комісії суддів та Вищої ради правосуддя. Про це «ЗіБ» розповів заступник голови КДКП Віктор ШЕМЧУК.


 «Від розв’язання проблем залежить, чи зможемо працювати»

— Що вже вдалося зробити за короткий час існування комісії?

— Ми прийняли документи, необхідні для нашої роботи, починаючи від тимчасової інструкції з діловодства й завершуючи зразком дисциплінарної скарги. Вони дають нам можливість говорити, що орган правомочний та починає працювати відповідно до закону.

Водночас ми стикнулися з проблемами, від розв’язання яких залежить, чи зможемо надалі працювати правильно, законно, так, як очікує суспільство. Інакше прокуратура залишиться в нинішньому стані.

— Про які проблеми йдеться?

— Передусім — відсутність власного секретаріату. Сьогодні наш секретаріат — це секретаріат працівників Генеральної прокуратури, які тимчасово відряджені на роботу до комісії. У кожного з них є свій керівник, у якого — свій керівник департаменту, заступник Генерального прокурора. Це не додає КДКП незалежності.

— Утім, вони відряджені до вас і вам підпорядковані…

— Все виявилося просто. Оскільки питання не врегульовано законом, було створено секретаріат, до складу якого передали розформоване управління реформ і два підрозділи з кадрового департаменту. Цього вистачало для початку роботи, але така ситуація не дає можливості ефективно працювати надалі.

Наприклад, комісії за зверненням парламенту необхідно підготувати висновок щодо виконання Генпрокурором своїх обов’язків у випадку висловлення недовіри. Як секретаріат, який складається з працівників ГПУ, може готувати такий документ, якщо підпорядкований Генпрокурору?

«Треба створювати одну практику для суддів і прокурорів»

— Ви говорили, що строк повноважень членів комісії доцільно переглянути…

— Не може бути, щоб термін повноважень членів комісії, обраних усеукраїнською конференцією прокурорів, був меншим за строк, на який призначається Генпрокурор. Тому що вони приймають рішення щодо своїх колег, керівників, з якими надалі доведеться знову працювати.

— Але ж судді, відряджені на роботу до ВРП, так само повертаються в суди.

— Почнімо з того, що судді мають зовсім інший статус. У них немає підпорядкованості — керівників відділу, управління, департаменту. По-друге, ВККС і ВРП абсолютно самостійні, незалежні й мають розподілені функції. Наприклад, Рада нині є не тільки органом, який розглядає дисциплінарні скарги на суддів, а й апеляційною інстанцією для рішень КДКП.

— Щодо розгляду дисциплінарних скарг. Чи не виникнуть проблеми зі встановленням порушень, визначенням стягнень, чи враховуватимете досвід ВРП?

— У цьому питанні хочемо, щоб у нас була одна думка, й тішимося з того, що Рада намагається нам допомогти. Тому що треба створювати одну дисциплінарну практику і для суддів, і для прокурорів. Дисциплінарні стягнення мають відповідати тяжкості проступку. Адже КДКП може як оголосити догану, так і внести подання про звільнення з органів прокуратури.

Догана тягне за собою невиплату премії. Наприклад, у ГПУ вона сягає 240% окладу. Тобто, оголосивши догану, ми забираємо в людини 2/3 зарплати. Це серйозні повноваження, і формально виконувати цю роботу не можна.

Більше того, у комісії працює 11 членів. Усі вони фахівці, але всі різні. І приймати рішення ми повинні прозоро, за одними правилами. Тому відповідну практику треба буде напрацьовувати.

Нині ми на початку шляху й хочемо, щоб наші дії були прозорими, зрозумілими і для суспільства, і наших партнерів з Ради Європи, ОБСЄ, інших організацій.

«Закон змінювався «на коліні»

— Ви хочете ініціювати зміни до законодавства. Наскільки вони нагальні?

— Закон «Про прокуратуру» змінювався недолуго, «на коліні», під політичну кон’юнктуру. Сьогодні ми стикнулися з тим, що в комплексі хороші ідеї, які були вирвані з контексту, не працюють.

Наше бажання — у частині, що стосується організації роботи КДКП, привести закон у відповідність до більш нових актів, наприклад закону «Про судоустрій і статус суддів». Щоб можна було готувати однакових фахівців і для судів, і для прокуратур. Ми повинні якщо не вчитися в одному закладі, то хоча б говорити однією мовою.

Тому зміни до законодавства необхідні, але їх треба так вибудувати, щоб не порушити ідею європейськості прокуратури та в той же час використати найкращі напрацювання ВККС і ВРП.

— Які плани на найближче майбутнє?

— Ми запустили автоматизовану систему розподілу скарг, перед цим затвердили зразок скарги, він є на сайті ГПУ. Будемо працювати зі скаргами. Паралельно займатимемося добором кандидатів на посади до органів прокуратури. Думаю, він буде оголошений до кінця тижня (до 23 липня. — Прим. ред.). Зараз погоджуємо навчальний план з Національною академією прокуратури. Маємо почати навчання з 1 жовтня.

Комісія працює, а всі проблеми розв’язуватимемо в робочому порядку. Якщо ж до кінця року не вирішимо питання із секретаріатом, бюджетом на наступний рік, щоб КДКП стала дійсно незалежною інституцією, на жаль, наша робота може принести не ті результати, яких ми всі очікуємо.

— Чи не відчуваєте адміністративного або політичного тиску вже сьогодні?

— Ми готові до цього, оскільки люди, які прийшли в комісію, самодостатні.

Крім того, на нас не може бути політичного тиску, бо функції, які нині виконуємо, не є політично мотивованими. Якщо доведеться готувати висновок щодо Генпрокурора, тоді політичні механізми включаться.

Тиск може бути в якійсь формі, тільки коли доведеться розглядати питання щодо колег. Але наші засідання відкриті, і є запобіжники від будь-якого тиску. Думаю, що так і буде.