Закон і Бізнес


Правовласник проти опозиціонера

«Just don’t do it», або Що не поділили Nike і Навальний


№12 (1310) 25.03—31.03.2017
АНАСТАСІЯ МАКАРЧУК, молодший юрист Юридичної компанії JURIMEX
110705
110705

Одним із символів протестів, які пройшли в минулі вихідні в Росії, стали квітчасті «кросівочки Дімона». Напередодні акції в соцмережі була розміщена фотографія людини, котра тримає в руках кросівки з логотипом Nike і підписом «Just do it». Спробуємо розібратися, що було б, якби спортивний гігант подав до суду на організатора акції Олексія Навального та його команду за використання торгової марки?


До чого це ми?

Напередодні акції у Москві «активісти команди Навального» розмістили в соцмережі фотографію людини [Навального, прим. автора], яка тримає в руках кросівки з логотипом «Nike» та підписом «Just do it». Таким чином, організатори, мабуть, намагалися мотивувати користувачів приєднатися до акції.

Як пише портал «Медіазона», представники компанії Nike, побачивши зображення, обурилися і зажадали від активістів негайного видалення з соцмереж поста з рекламним слоганом «Just do it», а також наклали заборону на його використання «при рекламуванні і проведенні будь-яких акцій без письмової згоди «Найк Інноувейт С.В.».

І хоча зі сторінки жартівливе зображення одразу видалили, воно встигло сподобатись публіці і моментально розійшлося в мережі (наприклад, його все ще можна подивитися тут).

З огляду на таку несподівано покірну реакцію опозиціонерів на скаргу, навряд чи варто очікувати судового розгляду, але ми вирішили трошки пофантазувати на тему «а що б було, якби спортивний гігант подав до суду на Олексія Навального і його команду за використання торговельної марки?»

Повний текст претензії, підготовленої юристами «Пепеляєв Груп» нам, на жаль, знайти не вдалося. Довелося задовольнятися опублікованими у ЗМІ уривками та вірити в їх справжність.

Зокрема, в претензії зазначено, що компанія Nike зареєструвала знак для товарів і послуг «Just do it» «як в Росії, так і в інших державах», а «відповідно до статей 1229, 1484 ЦК РФ використання знака для товарів і послуг без згоди правовласника не допускається».

Так і є, все правильно, але потрібно враховувати, що позначення розглядається як знак для товарів і послуг тільки у взаємозв'язку із товарами і/або послугами, для розрізнення яких воно використовується. Таким чином, обсяг правової охорони торговельної марки визначається наведеним у свідоцтві зображенням знака та переліком товарів і/або послуг, для яких вона реєструвалася. В інших групах товарів і/або послуг таке позначення може бути використано третіми особами.

Це логічно, враховуючи, що в протилежному випадку кордони правової невизначеності розмилися б сильніше, аніж стіна на сході нашої країни, а вживання низки слів і фраз, які перебувають під правовим захистом, значно ускладнилася б. Така собі «словесна приватизація». Наприклад, якщо тлумачити норму закону інакше, а саме занадто широко, то вийшла б ситуація, при якій сигарети «Bond» (і маса інших позначень) взагалі втратили б право на існування після «народження» агента 007 в якості знака для товарів і послуг.

За даними Роспатенту, позначення «Just do it» (свідоцтво № 525473 від 24.10.14 року) зареєстровано для певної групи товарів, що відносяться до 09 класу Міжнародної класифікації товарів і послуг (далі – МКТП). Отже, виключні права Nike поширюються на використання торговельної марки тільки по відношенню до вказаних у свідоцтві товарів (повний їх перелік доступний за посиланням вище).

Крім того, відповідно до частини 3 статті 1484 ЦК РФ: «Ніхто не має права використовувати без дозволу правовласника подібні з його знаком для товарів і послуг позначення щодо товарів, для індивідуалізації яких товарний знак зареєстрований, або однорідних товарів, якщо в результаті такого використання виникне ймовірність змішування».

Як ми пам'ятаємо, жартівлива картинка використовувалася в якості інтернет-мема. І тут виникає питання, до якого класу МКТП можна віднести діяльність «ФБК»/Навального?

Максимум, що вдалося придумати, це:

35 клас: «визначення громадської думки», «оцінка підприємницької діяльності», «рекламування», «розслідування у сфері підприємницької діяльності»;

41 клас: «організація і проведення з'їздів», «створення і організація видовищ»;

45 клас: «розслідування особистого минулого», «послуги з підготовки юридичних документів», «правові дослідження».

Погодьтеся, дуже складно навіть уявити собі ситуацію, в якій би діяльність активістів перетиналася з діяльністю компанії Nike та ще й у рамках 09 класу МКТП.

Іншими словами, використання знака «Just do it» вищевказаним способом не вводить (і не здатне ввести) громадськість в оману, оскільки в результаті такого використання не відбувається змішування діяльності Олексія Навального і його фонду з діяльністю компанії Nike. А використання знака не породжує у свідомості громадськості хибних асоціацій щодо справжнього виробника товару.

Що ж не подобається Nike?

У претензії зазначено, що Nike «не залучена у політичну діяльність і метою своєї діяльності бачить просування активного способу життя».

Крім цього юристи компанії підкреслили, що «26 березня 2017 року [день проведення мітингу, прим. автора] у центрі Москви буде проходити спортивний захід Nike. Таким чином, несанкціоноване використання символіки «Найк Інноувейт С.В.» може спричинити різні негативні наслідки для учасників усіх акцій, в тому числі неповідомлених про проведення їх в один день в одному місці».

Як повідомляє «Медіазона», інформацію про проведення будь-яких спортивних заходів Nike в районі Тверської вулиці/Пушкінської площі 26 березня їм виявити не вдалося. У зв'язку з цим портал звернувся до Nike з питанням, який саме «спортивний захід» бренду було заплановано «в один день в одному місці» з акцією 26 березня, і «чи дійсно в компанії вважають неприпустимим використання її логотипу для боротьби з корупцією». Видання отримало вичерпну відповідь (подивитися можна тут), згідно з якою слоган «Just do it» захищається Nike в усьому світі – і крапка.

З цього можемо зробити висновок, що головною причиною подачі претензії є, швидше за все, не бажання захистити майнові права інтелектуальної власності фірми Nike, а спроба компанії уникнути скандалу будь-яким можливим способом. Адже навіть ефемерний зв'язок з опозиціонерами в умовах сучасної Росії може негативно позначитися на діяльності фірми. Очевидно, що Nike воліють взагалі не вплутуватися в цю історію і залишитися у стороні. Та як часто буває, претензія лише спричинила додатковий інфопривід для ЗМІ, а жартівливі картинки так і продовжують гуляти просторами мережі.