Закон і Бізнес


Зміни напоготові


Л.Богданов (ліворуч) задоволений, що його пропозиції щодо вдосконалення програми підтримали.

№45 (1084) 10.11—16.11.2012
МАЙЯ БАЙРАК
14306

Вислів «Немає межі досконалості» вдало характеризує не нову для українських судів комп’ютерну програму «Діловодство спеціалізованого суду». На початку 2012 року було вжито заходів щодо запровадження її в місцевих господарських та адміністративних судах. Минув певний час — і розробники та ініціатори визначили, що треба вдосконалювати.


Програмний продукт під назвою «Діловодство спеціалізованого суду» розроблено зусиллями працівників Державного підприємства «Інформаційні судові системи». Передбачалося, що з його допомогою будуть виправлені недоліки впровадженої системи автоматизованого документообігу задля підвищення ефективності роботи інформаційних технологій у роботі судів.

Зміни відчув на собі Київський окружний адміністративний суд, де запустили програму «Діловодство спеціалізованого суду». В установі говорять, що програма працює, проте є низка моментів, які потребують удосконалення. Пропозиції щодо вирішення цих питань були включені до порядку денного минулого засідання Ради суддів адміністративних судів.

Доповідав про успіхи та недоліки член РСАС Андрій Волков. Він нагадав про внесені у 2012 році зміни до Кодексу адміністративного судочинства, якими запроваджено спосіб повідомлення суб’єктів владних повноважень про дату, час і місце судового розгляду засобами електронної пошти.

Розсилання, як пояснив А.Волков, здійснюється за адресами, зібраними в єдиній базі даних електронних адрес, номерів факсів, телефаксів суб’єктів владних повноважень. Згаданий реєстр функціонує, проте недостатньо наповнений. «Постійне намагання вирішити проблему, пов’язану з оперативним розглядом справ, з економією державних фінансів, витрат на поштові відправлення, а також проблеми з підприємством Укрпошти, що стосуються недостатньо чіткої роботи, пов’язаної з підтвердженням доставки судових повідомлень, спонукало в КОАС провести експеримент, відповідно до якого стандартними засобами комп’ютерних програм надсилати судові повідомлення електронною поштою», — пояснив А.Волков.

Унаслідок упровадження цієї програми окреслилося кілька проблем. По-перше, питання виготовлення судового повідомлення. Зважаючи на його різновиди, працівник суду витрачає певний час і змушений користуватися кількома програмними комплексами, щоб перевести файл у відповідний формат. По-друге, автентифікація документів, які виходять із суду. По-третє, проблема підтвердження доставки. «Звіти про доставку судових повідомлень, які надходять до суду, складені англійською мовою. У них містяться дата, час, коли повідомлення доставлено, проте воно складене англійською мовою. Примусити Інтернет розмовляти українською або російською, мабуть, неможливо. Проте за допомогою системи діловодства певне повідомлення може бути «конвертоване» у формат, придатний для використання в судовій системі», — висловився А.Волков.

Згадане членом РСАС доставлення су­дових повідомлень за допомогою електронної пошти досить позитивно сприймають юридичні особи. Такий вид роботи є хорошим способом знівелювати один із закидів судовій системі щодо невчасного інформування учасників процесу про дату, місце й час судового розгляду. «Тут або погано працює пошта, або відсутнє фінансування в судах», — пояснив причини А.Волков і запевнив, що проблему можна вирішити. «Сьогодні кожен суд має на сторінці «Судова влада» свою підсторінку. Було б зручно створити на сайті календар з інформацією про дату, час і місце справ, призначених до розгляду в суді на певний час. Важливо, щоб  сторона процесу могла знайти інформацію, яка її цікавить. У подальшому це багато в чому зніме питання поінформованості сторін. Пригадаю навіть історичні приклади, коли в Російській імперії судові повідомлення вивішувалися на дошці оголошень біля суду. У такому разі вважалося, що сторони повідомлені про час, місце й дату розгляду справи», — переконаний А.Волков.

Незважаючи на вказані недоліки в програмі, голова КОАС Олег Басай переконаний, що система працює. Проведення експерименту дало підстави говорити про бюджетну економію витрат на поштове пересилання й можливість скорочення строків розгляду справ.

Випрацьовуючи методи усунення недоліків застосованої програми, Державне підприємство «Інформаційні судові системи» вже трудиться над новою — удосконаленою. Її запровадять 16 листопада у двох пілотних окружних адміністративних судах — Київському та Харківському. Вже потім за результатами роботи планується реалізація програми в інших судах. Враховано досвід попередньої. Тож передбачається, що повідомлення буде відправлятися автоматично, аналогічно прийматиметься й звіт про доставлення електронної пошти.

«Ми дотримуємося думки, що гарантією достовірності документа відповідно до закону про документ, має бути електронний цифровий підпис. Сьогодні всі судді забезпечені електронними цифровими підписами. З такими відправляють процесуальні документи в реєстр судових рішень. Аналогічно ми пропонуємо підписувати і повідомлення», — відзначив генеральний директор Державного підприємства «Інформаційні судові системи» Леонід Богданов. Проте з таким нововведенням виникають запитання, бо ж повістку відправляє помічник або секретар, які сьогодні не мають електронного цифрового підпису. «Податкова пропонує нам безкоштовні підписи. Завдяки тендерам ми вийшли на ціну 17 грн. за ключ. Думаю, що зможемо швидко забезпечити тими ключами й працівників суду, бо це є 100%-ю гарантією того, що документ створений певною особою», — пояснив Л.Богданов.

Новий проект передбачає також можливість сторонам направляти документи до суду в електронному вигляді. Мовляв, це скоротить час реєстрації документів, бо працівнику канцелярії, котрий отримав паперовий документ, потрібно буде тільки підтвердити ті дані, які в електронному вигляді вже внесені в систему. До того ж ДП «Інформаційні судові системи» запропонувало самостійно забезпечити суб’єкти владних повноважень електронними адресами. «Ми готові надати таку адресу кожній юридичній особі, щоб вона могла використовувати її для листування з державою. Вартість цього питання становить 1 млн грн. на рік. На поштове пересилання ми витрачаємо в рік 26 млн грн. Таким чином, ми значно скоротимо витрати держави», — запевнив Л.Богданов.

Після обговорення питання члени РСАС прийняли рішення звернутися до Кабінету Міністрів з проханням прискорити внесення змін до порядку ведення єдиної бази даних, електрон­них адрес, номерів факсів, телефаксів суб’єктів владних повноважень.

Удосконалену програму, як зазначалося вище, впровадять 16 листопада. Про те, якими будуть результати, дізнаємося згодом. Поки що можна лише припустити, що процес переходу судів до активного використання у своїй роботі можливостей Інтернету набирає обертів. Та от наскільки швидко це відбудеться — питання часу й готовності української Феміди до змін.