Закон і Бізнес


Підприємці відчули «полегшення»

Спрощення держреєстрації: боротьба з рейдерством чи допомога в незаконних захопленнях бізнесу?


№32 (1278) 30.07—05.08.2016
СТАНІСЛАВ БОДНАРЧУК, партнер юридичної компанії «АРЕС», адвокат, арбітражний керуючий
16679

Законодавчі зміни, завдяки яким запроваджено нові правила державної реєстрації суб’єктів господарювання, відкрили великі можливості перед шахраями. Незалежно від того, чи законодавець бажав такого результату, а може, далекий від правозастосовчої практики, маємо невтішні наслідки: кількість справ цієї категорії зростає.


Наслідки не забарились

З початку 2016 року в Україні почали діяти нові правила державної реєстрації. В минулому році законодавець прийняв у новій редакції закони «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (від 26.11.2015 №834-VIII), «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців і громадських формувань» (від 26.11.2015 №835-VIII), а також зміни до Бюджетного кодексу в частині фінансового забезпечення надання адміністративних послуг органами місцевого самоврядування.

Завдяки зазначеним новаціям було введено спрощену процедуру державної реєстрації юридичної особи та внесення змін до її установчих документів, реєстраційних даних, а також надано нотаріусам право провадити реєстраційну діяльність, чим фактично скасовано державну монополію у цій сфері.

Напевно, саме нова редакція закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців і громадських формувань» викликає найбільше суперечностей. Здавалося б, усе добре: законодавець нарешті подбав про своїх виборців, тобто надав право вибору, можливість економити час та кошти. Однак кожна медаль, як відомо, має дві сторони, й іноді всі добрі наміри тьмяніють на фоні негативу, викликаного нововведеннями.

Фактично через кілька днів після того, як зміни набули чинності, почали працювати рейдери. Доволі широко в ЗМІ висвітлювалася справа про захоплення сільськогосподарського підприємства «Богодухівське» в Черкаській області на початку січня 2016 року. Із останніх — справи товариства з обмеженою відповідальністю «Агропродукт» у Сумській області та ТОВ «Новус Україна». З початку року інформація про такі справи з’являється в ЗМІ по кілька разів на місяць і вже давно нікого не дивує.

Всі справи дуже схожі одна на одну: власники бізнесу випадково виявляють, що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб—підприємців унесено зміни до складу власників та змінено керівника. З метою ускладнення боротьби із захопленням часто власником стає іноземець або юридична особа — нерезидент. Звернення до поліції результату не дає (за винятком резонансних справ, де активність правоохоронних органів прямо пропорційна громадському інтересу до конкретної справи).

Документи легко підробити

У чому ж полягають недоліки спрощеної системи і чому цим можуть скористатися рейдери? Так, максимально скорочено перелік документів, необхідних для реєстрації змін, унесених до відомостей про юридичну особу, що містяться в держреєстрі. Для внесення таких змін, у тому числі до установчих документів юридичної особи, слід подати реєстратору кілька документів, які можна легко підробити, оскільки підписи на них не завіряються, а реєстратор апріорі не може визначити справжність підписів у протоколі, заяві чи іншому папері.

Певним бар’єром могла би бути відсутність печатки підприємства, захоплення якого планується. Але сьогодні в Інтернеті можна знайти велику кількість фірм, що займаються «продажем» печаток. Знаючи номер у держреєстрі юридичних осіб, шахрай легко може замовити печатку. Після цього складається довіреність від юридичної особи на проведення змін. Справжність підпису «попереднього» директора, підписанта, як і у випадку з підписами учасників під протоколом загальних зборів учасників, реєстратор установити не зможе. Власне кажучи, він не має ні відповідних знань, ні повноважень. Крім того, з 2014 року печатка не є обов’язковою умовою діяльності підприємства, вона просто може бути відсутня, однак в такому випадку особі, яка звертатиметься до державного реєстратора, буде необхідна нотаріальна довіреність.

Якщо говорити про внесення змін у зв’язку зі зміною учасників підприємства, то договір купівлі-продажу частки в статутному капіталі підприємства може укладатися в простій письмовій формі відповідно до ст.209 Цивільного кодексу. Цього договору для державного реєстратора буде цілком достатньо, щоб провести зміни.

Загроза «чорних нотаріусів»

Ще одна особливість нововведень полягає в тому, що з 1 січня 2016 року для проведення будь-яких змін не потрібна поточна редакція статуту підприємства: достатньо надати нову редакцію статуту в одному екземплярі.

До того ж завжди є можливість відправити документи поштою. Звичайно, в такому випадку підпис на заяві повинен бути нотаріально завіреним. Але й нотаріуса, який погодиться завірити підпис без особи, в нашій країні знайти хоча і складно, але можливо.

І найголовніше: нотаріуси тепер наділені повноваженнями реєстраторів. Якщо сьогодні нотаріусів, які проводять реєстрацію юридичних осіб та змін, унесених до їх установчих документів, небагато, то з кожним роком їх кількість буде тільки зростати. Існує можливість виникнення нової «касти нотаріусів», які будуть отримувати свідоцтво про право на заняття нотаріальною діяльністю, проводити кілька великих афер і зникати, перш ніж власник бізнесу встигне заявити в правоохоронні органи й звернеться до суду щодо скасування змін. На практиці власники бізнесу довгий час можуть навіть не підозрювати про те, що до реєстру внесено зміни і вони вже не володіють своїм бізнесом.

Також рейдери часто змінюють адресу підприємства. В такому випадку завжди є «ймовірність» втрати паперової справи, що ускладнить процес доказування в суді неправомірності внесених змін та зменшить шанси на ануляцію їх реєстрації.

Першочергові кроки

Не миттєвим, але доволі ефективним залишається механізм захисту в судовому порядку. У випадку виявлення змін у реєстраційних даних юридичної особи найбільш доцільним убачається вчинити такі дії:

• заблокувати всі рахунки, попередити банк про спробу рейдерського захоплення;

• попередити всіх контрагентів;

• звернутися до поліції із заявою про вчинення шахрайських дій і підроблення документів;

• звернутися до суду з позовом про визнання протиправними дій реєстратора та зобов’язання скасувати реєстраційні дії;

• заявити клопотання про забезпечення позову шляхом заборони вчиняти будь-які реєстраційні дії та зупинення дії рішення державного реєстратора.

Трохи про позитивне

З 1 січня 2016 року при Міністерстві юстиції діє комісія з розгляду скарг у сфері державної реєстрації, яка вже показала деякі результати. Проте звернутися до неї можна лише зі скаргами щодо реєстраційних дій, учинених після 1 січня 2016 року, всі порушення і незаконні дії держреєстраторів, які вчинені раніше, підлягають оскарженню в судовому порядку. Розгляд скарг комісією здійснюється в стислі строки.

Однак півроку — досить короткий термін, аби стверджувати, що зазначена ініціатива Мін’юсту дійсно запрацювала ефективно. Крім того, хотілося б сподіватися, що комісія захищатиме інтереси і малих підприємств, а не тільки іноземних інвесторів і компаній-«гігантів», таких як «Бунге Україна».

Таким чином, законодавчі зміни відкрили перед шахраями великі можливості, а це означає, що законодавець або навмисно хотів таких наслідків, або ж зміни були неякісно опрацьовані в комітетах Верховної Ради, або ж парламентарі настільки далекі від правозастосовчої практики.