Закон і Бізнес


Роздвоєння самоуправління

Незалежністю законників опікуватимуться два органи: «битва» за розподіл повноважень стартує вже у вересні


В період літніх відпусток відстоювати інтереси Ради суддів довелося жінкам.

№32 (1278) 30.07—05.08.2016
ІВАН ГРИГОР’ЄВ
4063

Під час обговорення повноважень Вищої ради правосуддя основні дискусії точаться довкола питань дисциплінарного провадження щодо володарів мантій. Утім, у Вищій раді юстиції, що попервах виконуватиме функції нового органу, наголошують, що це не основна функція ВРП. Натомість головним та найважливішим завданням є забезпечення незалежності суду.


Нечітке розмежування

Під час експертного обговорення законопроекту «Про Вищу раду правосуддя», ініційованого Радою з питань судової реформи за підтримки координатора проектів ОБСЄ в Україні, відзначалось, що сьогодні функція стосовно забезпечення незалежності законників покладається на Раду суддів. А новий закон «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII передає частину відповідних повноважень до ВРП. При цьому в оновленому тексті зберігається норма, відповідно до якої РСУ «розробляє та організовує виконання заходів щодо забезпечення незалежності судів і суддів, поліпшення стану організаційного забезпечення діяльності судів». Однак зміни до Конституції в частині правосуддя визначають, що ВРП «вживає заходів щодо забезпечення незалежності суддів», а новий профільний закон дещо деталізує це положення. Отже, на думку деяких членів ВРЮ, можуть виникнути певні проблеми із розмежуванням повноважень ВРП та РСУ.

«Закон визначив коло завдань, які має виконувати РСУ, всі інші повноваження, зокрема це і конституційні повноваження, передано ВРП», — зауважив голова ВРЮ Ігор Бенедисюк. Стаття 48 закону №1402-VIII установлює, що незалежність судді забезпечується особливим порядком його призначення, забороною втручання у здійснення правосуддя, окремим порядком фінансування діяльності судів тощо. Тому, передбачається, що саме новий орган буде опікуватися питаннями суддівського бюджету, призначення законників на посади, проблемою тиску на володарів мантій.

Щоправда, у згаданій статті також ідеться про забезпечення незалежності судді через функціонування органів суддівського самоврядування, тобто РСУ. Крім того, ст.6 закону прямо вказує: «Для захисту професійних інтересів суддів та вирішення питань внутрішньої діяльності судів… діє суддівське самоврядування». А у ст.3 проекту закону про ВРП пропонується чітко прописати її повноваження, зокрема:

• вжиття заходів щодо забезпечення незалежності судді та авторитету правосуддя;

• участь у визначенні бюджетних видатків на утримання судів;

• призначення та звільнення голови Державної судової адміністрації тощо.

А все, що стосується професійних інтересів і організації діяльності суду, — компетенція РСУ, вважають у ВРЮ.

При цьому, за словами І.Бенедисюка, вже у вересні планується спільне зібрання членів РСУ та ВРЮ й обговорення питання розподілу повноважень.

«В РСУ є свої комітети, які мають певні наробки. З одного боку, ми будемо співпрацювати з ними, а з другого — просто скажемо, що зараз певні повноваження переходять до ВРЮ», — зазначив І.Бенедисюк.

Європейські рекомендації

Суддя Господарського суду Харківської області, член РСУ Тетяна Суярко запропонувала обговорити доцільність чіткого розмежування повноважень органів управління та самоуправління, виходячи з рекомендації Комітету міністрів Ради Європи від 17.11.2010 №(2010)12. Документ, зокрема, вирізняє зовнішню та внутрішню незалежність судової влади відповідно до рівня, на якому вона повинна гарантуватися. Так, зовнішня незалежність надається в інтересах верховенства права, внутрішня ж є незалежністю кожного судді при прийнятті рішень. При цьому з метою захисту внутрішньої незалежності судді повинні мати можливість створювати професійні організації.

На думку законниці, виходячи з того, що до повноважень РСУ віднесено й вирішення питань внутрішньої діяльності, захисту професійних інтересів тощо, а ВРП займатиметься глобальнішими проблемами, можна було б більш чітко розмежувати повноваження цих органів з урахуванням згаданої рекомендації.

Суддя Харківського окружного адміністративного суду, член РСУ Людмила Волкова повідомила, що ВРП передаються повноваження щодо призначення голови ДСАУ. Водночас сьогодні РСУ принаймні заслуховує очільника адміністрації та керівників територіальних управлінь. Тому доцільно було б, аби під час відповідних призначень брали до уваги думку органу самоврядування. Також володарка мантії звернула увагу на те, що відповідно до Конституції ВРП «вживає заходів щодо забезпечення незалежності суддів». У проекті профільного закону до таких повноважень додається ще й забезпечення авторитету правосуддя. На думку Л.Волкової, поняття «авторитет» уже включає в себе «незалежність», тому проект фактично розширює норму Основного Закону.

Міністерство правосуддя?

Крім того, на думку Т.Суярко, слід точніше виписати механізми реалізації повноважень ВРП, зокрема, щодо запобігання втручанню в діяльність суду. Адже гарантії такого захисту без механізму реалізації можуть лишитися декларативними.

На проблему звернув увагу й член Ради з питань судової реформи (РСР) Роман Куйбіда: тепер, за законом, суддя, в діяльність якого втручаються, повинен інформувати про це не РСУ, а ВРП. «Тобто ВРП повинна мати ефективні механізми реагування на цю заяву. РСУ скаржилася, що в неї таких механізмів немає. Єдине, що вона могла, — переслати цю заяву до якихось органів», — зазначив він. Отже, на думку експерта, в проекті профільного закону слід передбачити повноваження ВРП, які давали б їй можливість проконтролювати звернення до правоохоронних органів.

А на думку академіка Національної академії правових наук України, члена РСР Наталії Кузнєцової, раду не слід переобтяжувати повноваженнями. Адже в цьому випадку, з одного боку, йдеться про судову владу, а з другого — про певні органи, що її контролюють. «Ця система має бути збалансованою, тому що, коли ми все віднесемо до функцій ВРП, створимо міністерство правосуддя», — зауважила науковець. При цьому вона погодилась із думкою, що, змінюючи законодавство, необхідно зважати й на «температуру в суспільстві». І припустила, що із часом ситуація зміниться, відповідно, еволюціонуватиме й правова база, в тому числі щодо функцій і повноважень ВРП.

Не наступити на граблі

За підсумками обговорення заступник глави Адміністрації Президента, координатор РСР Олексій Філатов запропонував учасникам надати свої пропозиції. Втім, на їх опрацювання залишається мало часу. О.Філатов повідомив, що глава держави внесе проект закону про ВРП до парламенту ще до початку наступної сесії. Адже до 30 вересня, коли набувають чинності зміни до Конституції щодо правосуддя, він має бути проголосований.

На перших порах після змін, очевидно, виникатиме чимало питань щодо розмежування урізаних повноважень РСУ та розширених ВРП. Це може породжувати конфлікти між органами.

Голова Вищої кваліфікаційної комісії суддів Сергій Козьяков нагадав про проблему, яка виникла через розбіжності в поглядах ВККС і РСУ щодо процедури кваліфоцінювання суддів. Тоді РСУ майже півроку не погоджувала проектів необхідних документів.

Доводиться лише сподіватися, що з новим органом ситуація не повториться.