Закон і Бізнес


ВР пропонують врегулювати питання окупованої території

...та її звільнення


20.07.2016 14:49
14987

Група депутатів запропонувала на розгляд парламенту законопроект про тимчасово окуповану територію України (Крим та окремі райони Донецької та Луганської областей). Згідно з проектом, після звільнення цих територій від окупації там не менше року діятиме правовий режим воєнного стану.


Відповідний законопроект №3593-д "Про тимчасово окуповану територію України" було зареєстровано у ВР 19 липня. Депутати пропонують закріпити в документі, що українська територія окупована саме Збройними силами Російської Федерації.  Також визначається, яка територія є окупованою та з якого моменту.

Окупація

Органи держвлади, органи місцевого самоврядування на тимчасово окупованій території не діють з дня початку тимчасової окупації такої території до дня її звільнення.

Діяльність органів окупаційної адміністрації, їхніх посадових та/або службових осіб є незаконною, а будь-який виданий ними акт (рішення, документ) є нікчемним і не створює юридичних наслідків. Взаємодія з такими органами можлива лише з метою забезпечення гуманітарних потреб населення на окупованій території, звільнення полонених.

Визначається, що тимчасово окупована територія є невід’ємною частиною території України. Однак держава Україна не несе відповідальності за захист життя, здоров’я та збереження майна осіб на тимчасово окупованій території. Соціальне та пенсійне забезпечення осіб, які живуть на окупованій території, покладається на РФ як окупанта. Відповідальність за порушення прав таких громадян також несе РФ, втім, як і обов'язок щодо відшкодування матеріальної шкоди.

Примусове автоматичне набуття громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території, громадянства РФ чи громадянства інших держав не визнається Україною та не є підставою для втрати громадянства України.

Окремо відзначається, що вибори Президента, депутатів тощо на тимчасово окупованій території не можуть бути призначені, не організовуються і не проводяться.

Іноземцям та особам без громадянства заборонено в’їжджати на тимчасово окуповану територію без дозволу Служби безпеки України. Абсолютна заборона на в'їзд стосується громадян держави-окупанта.

Окрім того, на тимчасово окуповану територію заборонено в'їжджати також суддям, прокурорам, державним службовцям, які займають посади держслужби категорій «А» та «Б», посадовим особам органів місцевого самоврядування, які займають виборні посади. Винятки - задля гуманітарних потреб населення чи звільнення полонених.

На окуповану територію забороняється постачання підакцизних товарів та товарів, які мають військове призначення, а також постачання паливно-енергетичних ресурсів та здійснення централізованого водопостачання. Натомість дозволено перміщувати вантажі гуманітарної допомоги, особисті речі громадян, продукти харчування тощо.

Підсудність судових справ, підсудних судам, розташованим на тимчасово окупованій території, визначає Рада суддів України за погодженням із Державною судовою адміністрацією та з урахуванням географічної наближеності до відповідної тимчасово окупованої території.

Звільнення

Тимчасово окупована територія чи її частина вважається звільненою від тимчасової окупації з моменту її виключення з переліку територій та адміністративно-територіальних одиниць, що є тимчасово окупованими.

Протягом двох днів після звільнення від окупації такої території чи її частини, яка відповідає межам території відповідного району чи міста обласного значення або території, на якій до початку тимчасової окупації проживало понад 50 тисяч осіб, Президент України приймає рішення про запровадження правового режиму воєнного стану терміном не менше ніж на один рік та одночасно із цим подає до ВР відповідний проект закону.

Протягом періоду дії правового режиму воєнного стану на цій території заборонено діяльність недержавних засобів масової інформації.

Також передбачається, що органи влади на місцях формують комісію з оцінки матеріальної шкоди, завданої майну всіх форм власності збройною агресією Російської Федерації проти України. Особи, які постраждали від окупації, отримають правову допомогу від держави задля звернення до Європейського Суду з прав людини.

Вибори

На території, звільненій від тимчасової окупації місцеві вибори призначаються в нступній послідовності:

1) вибори депутатів сільських, селищних рад та сільських селищних голів – не раніше ніж через два роки після реорганізації військових адміністрацій у місцеві державні адміністрації;

2) вибори депутатів міських рад та міських голів міст кількість виборців у яких є меншою ніж 90 тисяч – не раніше ніж через чотири роки після реорганізації військових адміністрацій у місцеві державні адміністрації;

3) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських рад (у містах кількість виборців, у яких є більшою ніж 90 тисяч), районних у містах рад (у містах кількість виборців, у яких є більшою ніж 90 тисяч), Севастопольської міської ради та міських голів міст, кількість виборців, у яких є більшою ніж 90 тисяч - не раніше ніж через 6 років після реорганізації військових адміністрацій у місцеві державні адміністрації;

Вибори Президента України, народних депутатів України на території, звільненій від тимчасової окупації не проводяться протягом шести років після реорганізації військових адміністрацій у місцеві державні адміністрації.

Порозуміння

З метою досягнення порозуміння на території, звільненій від тимчасової окупації, проводяться заходи спрямовані на встановлення причетності осіб до збройної агресії РФ проти України, до діяльності органів окупаційної адміністрації та сприяння тимчасовій окупації України.

Задля застосування таких заходів пропонується створити відповідну комісію з порозуміння. Рішення Комісії може бути оскаржене в суді. 

Окрім того, передбачається створення Реєстру осіб, стосовно яких застосовано заходи порозуміння.

Заходи порозуміння застосовуються до:

1) осіб, які були засуджені за вчинення злочинів проти основ національної безпеки України, пов’язаних зі збройною агресією РФ проти України та тимчасовою окупацією територій;

2) посадових та службових осіб органів окупаційної адміністрації, які виконували організаційно-розпорядчі чи адміністративно-господарські функції;

3) осіб, які здійснювали публічні заклики спрямовані на сприяння тимчасовій окупації території України; легалізацію органів окупаційної адміністрації та поширювали культ ненависті до України або перешкоджали діяльності Збройних Сил України, інших військових формувань та правоохоронних органів щодо відсічі збройної агресії РФ проти України;

4) керівників підприємств, установ, організацій, які діяли на тимчасово окупованій території та перебували у фактичному підпорядкуванні органів окупаційної адміністрації чи держави-агресора;

5) керівників (директорів, завідуючих), вихователів усіх спеціальностей та вчителів усіх спеціальностей дошкільних навчальних закладів; керівників, педагогічних працівників, психологів, бібліотекарів, інших спеціалістів загальноосвітніх навчальних закладів; керівників, наукових, науково-педагогічних, педагогічних працівників у вищих навчальних закладах, які працювали в незаконних навчальних закладах на тимчасово окупованій території.

Таким особам довічно заборонено вступати на військову службу / службу в правоохоронних органах / інших органах державної влади, обіймати посаду в прокуратурі та бути суддею, отримувати дозволи на придбання, зберігання та носіння вогнепальної зброї.

Проект також містить низку сторокових заборон стосовно кожної з категорій громадян до яких застосовуються заходи порозуміння. Це, зокрема, заборони бути журналістом, вступати на держслужбу тощо.

Закон і Бізнес