Закон і Бізнес


Альтернативи не буде

Посилення відповідальності за «п’яне» водіння зменшить корупційні ризики


№17 (1263) 23.04—29.04.2016
ОЛЕКСІЙ ПИСАРЕВ
3565

Народні депутати готуються посилити відповідальність за керування автомобілем у стані алкогольного сп’яніння. Зокрема, пропонується прибрати з Кодексу про адміністративні правопорушення «виделку», яка дозволяла накладення штрафу або позбавлення посвідчення водія. Як відзначають експерти, такі зміни мають не тільки сприяти порядку на дорозі, а й дозволять зменшити випадки хабарництва. Звісно, якщо закон виконуватиметься.


Стережись автомобіля

Відповідно до офіційної статистики минулого року в ДТП загинули майже 4 тис. українців, а ще понад 30 тис. отримали травми. При цьому значна частина аварій спричинена водіями, які перебували у стані алкогольного сп’яніння: з їх вини загинуло 317 осіб, а ще більш як 3 тис. знадобилася медична допомога. Всього ж за рік фіксується понад 90 тис. випадків керування авто «під чаркою».

Народний депутат Андрій Тетерук запропонував боротися з «пияцтвом за кермом» за допомогою посилення санкцій. Парламентар підготував законопроект «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо посилення відповідальності за керування транспортними засобами у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції)» (№4373).

Відповідно до ініціативи таке порушення каратиметься штрафом у розмірі 600 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (10,2 тис. грн.) та позбавленням права керування транспортними засобами на 1 рік.

Таким чином, парламентар пропонує збільшити штраф утричі й унеможливити альтернативну відповідальність. Адже нинішня редакція кодексу передбачає або фінансові санкції, або позбавлення посвідчення водія (від 1-го до 2-х років), або ж третій варіант — адміністративний арешт.

Необхідність змін А.Тетерук пояснює надто легким покаранням. «Міжнародний досвід показує, що одним з найпростіших способів змусити водіїв дотримуватися правил дорожнього руху є розроблення системи ефективного покарання та посилення відповідальності», — наголосив народний обранець.

Подвійна дія

Хоча сам депутат не звертає уваги на те, що його ініціатива може завадити у боротьбі з корупцією, на це вказують опитані «ЗіБ» експерти. Як вони відзначили, можливість застосування різних видів санкцій підштовхує порушника до «вирішення питання» в незаконний спосіб, щоб домогтися найм’якішого з можливих покарань.

Нинішній штраф у розмірі 3,4 тис. грн. виглядає значно привабливіше, ніж позбавлення посвідчення на 2 роки. До того ж, якщо особа працює таксистом чи водієм, цю суму вона зможе заробити менш ніж за місяць, а значить, шукатиме будь-які шляхи, аби залишитися за кермом.

Водночас, як зауважила юрист ЮФ «Лавринович і партнери» Ольга Любунь, необхідно зважати не тільки на суворість покарання, а й його невідворотність. Якщо водій матиме змогу «домовитися на місці», то посилення санкцій приведе лише до підвищення розміру хабара, а не до безпеки на дорогах.

Комментар «ЗiБ»

ІВАН БОЖКО, адвокат ЮФ «Илляшев і партнери»:

— Існування альтернативних санкцій (так званої виделки) дозволяє відповідним органам виходити з наявності обставин, що пом’якшують або обтяжують відповідальність особи. Водночас такий вибір, передбачений у ст.130 КпАП, дійсно мотивує правопорушників домагатися застосування найбільш м’якої санкції — штрафу. Як наслідок, виникає корупційний чинник.

Суспільно небезпечний характер керування транспортним засобом у стані сп’яніння і статистика смертності, спричиненої ним, свідчать про доцільність застосування безальтернативної санкції за таке порушення. До того ж прийняття проекту може привести до зменшення корупційних ризиків.

АННА ЦИФРА, юрист АФ «Династія»:

— Ситуація з правопорушеннями, скоєними водіями у стані алкогольного сп’яніння, є критичною. Та дуже прикро, що правопорушник, заплативши штраф і хабар, забуває про свої «пригоди», продовжує спокійно жити своїм життям та думати, що все можна легко вирішити. Хоча для інших його дії можуть коштувати здоров’я або життя.

Тому відмова від застосування альтернативних санкцій, безумовно, є шляхом до скорочення корупційних ризиків, а посилення відповідальності водіїв сприятиме підвищенню рівня безпеки на дорогах.

ОЛЕКСАНДРА РИБАК, юрист АО «Нацина Рачук»:

— Запропоновані зміни щодо відмови від застосування альтернативних санкцій мають позитивний характер. Таке «подвоєння» санкцій належне та справедливе, зважаючи на те, що водій, керуючи транспортним засобом, яке є джерелом підвищеної небезпеки, має нести відповідальність як за власну безпеку, так і за безпеку пішоходів, пасажирів та інших осіб.

Однак неабияке значення має належна реалізація вказаних змін. Досвід посилення адміністративної відповідальності попередніх років говорить про доволі нетривалий ефект від нововведень. Досить часто єдиним наслідком підвищення відповідальності для водіїв було збільшення розмірів неправомірної вигоди, що правоохоронні органи отримували замість неоформлення порушення.

Тому недотримання принципу невідворотності відповідальності може звести нанівець усі намагання змінити нинішню ситуацію.

ДЕНИС ШКАРОВСЬКИЙ, помічник адвоката VB PARTNERS:

— Наявність альтернативних видів покарання та можливість сплатити штраф без позбавлення права керування призводить, з одного боку, до легковажного ставлення водіїв до вчинення порушення, а з другого до можливих корупційних ризиків.

Тому внесення змін до КпАП з метою посилення відповідальності слід оцінювати позитивно. На мою думку, це приведе до зменшення кількості правопорушень.

До того ж варто одночасно посилити відповідальність за керування транспортним засобом особою, яку позбавлено посвідчення водія. Чинна редакція кодексу передбачає відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 510 грн., що є неспівмірним з можливими наслідками вчиненого правопорушення.

ЮРІЙ НЕКЛЯЄВ, адвокат ЮБ «Єгоров, Пугінскій, Афанасьєв і партнери»:

— В нашій країні за керування автомобілем у стані сп’яніння встановлено дуже лояльні штрафи порівняно з країнами Європи. Так, в Італії штраф становить €2 тис. (близько 59 тис. грн.), у Великій Британії — до ‡2,5 тис. (понад 90 тис. грн.).

Також українське законодавство передбачає можливість позбавлення особи права на керування транспортним засобом. Однак альтернативність застосування покарань потенційно створює корупційні ризики при їх обранні.

Посилення відповідальності водіїв шляхом поєднання кількох видів покарання сприятиме підвищенню їхньої дисципліни і, як наслідок, покращить рівень безпеки на дорогах.