Закон і Бізнес


Юристи підтримують створення фінансової поліції

однак багато залежатиме від практичної реалізації ідеї


№15 (1261) 09.04—15.04.2016
4446

Чи сприятиме покращенню бізнес-клімату створення фіскальної поліції замість податкової міліції, як передбачено законопроектом №4228? «ЗіБ» з’ясував, як правники оцінюють таке реформування податкової міліції.


«Без реформи прокуратури нічого не вийде»

Володимир ВАЩЕНКО, партнер VB PARTNERS:

— Існування у складі податкових органів підрозділів, які здійснюють оперативні заходи та досудове розслідування, вичерпало себе ще на початку 2000-х. Заміна керівників податкової міліції не приводить до зміни суті та спрямованості її діяльності.

У середині 2015 року відбувся бурхливий сплеск діяльності слідчих управлінь фінансових розслідувань органів фіскальної служби різного рівня. З нього можна зробити висновок, що використання такого налагодженого механізму тиску на бізнес буде продовжуватися при будь-яких наступниках.

Водночас найбільшу ініціативу у використанні СУФР після ліквідації Міндоходів проявили представники прокуратури, які здійснюють процесуальне керівництво, визначають підслідність проваджень, що часто не належать до відання податкової міліції, тощо.

Створення нового органу на часі й вбачається єдиним варіантом виходу із ситуації, а проект №4228 має шанси досягнути поставленої мети. В Україні, як завжди, складним є питання не якості законів, а практики застосування. Тому без реального «переформатування» органів прокуратури неможливо буде щось змінити.

«Проект надає фінполіції надмірні повноваження»

Роман ТАРНАВСЬКИЙ, асоційований партнер ЮК CLS, м.Одеса:

— Низький рівень викриття податкових злочинів та використання кримінальних проваджень лише як способу тиску свідчать про неефективність роботи та доцільність реформування податкової міліції.

Разом з тим окремі положення проекту викликають багато запитань. Наприклад, ч.5 ст.6 документа передбачає широкі повноваження щодо надання співробітникам фінансової поліції доступу до реєстрів, баз даних та інших інформаційних ресурсів і відомостей. Стаття 8 проекту, крім іншого, надає детективам право ще до початку кримінального провадження знайомитися з інформацією з обмеженим доступом в органах влади, що несе значні ризики зловживань з боку новоствореного органу, враховуючи сьогоднішні реалії.

Зазначені положення проекту можуть бути запроваджені лише у випадку зміни парадигми підходу працівників фінансової поліції до виконуваних ними функцій.

«Можливості зловживань обмежені»

Тетяна ЛИСОВЕЦЬ, старший партнер АК «Соколовський і партнери»:

— Концепція створення фінансової поліції, як вбачається зі змісту проекту №4228, суттєво відрізняється від логіки діяльності податкової міліції в її нинішньому вигляді. На мій погляд, авторам документа в цілому вдалося реалізувати такі завдання, як обмеження можливості зловживань та реальна транспарентність органу, що має розслідувати фінансові кримінальні правопорушення.

Зокрема, проект звужує права фінполіції у відносинах із суб’єктами господарювання щодо надання інформації, передбачає оприлюднення на офіційному сайті відомостей про провадження, зареєстровані в ЄРДР, та про перебіг їх розслідування. Разом з тим суспільству надаються функції контролю шляхом формування громадської ради.

Цей проект — найбільш прогресивна за останні роки пропозиція щодо створення органу, який виявлятиме та розкриватиме злочини у сфері формування та використання фінансових ресурсів держави.

«Чи продовжиться імітація рботи, покаже час»

Тетяна БЕРЕЖНА, юрист ЮФ «Василь Кісіль і партнери»:

— Показники, оприлюднені авторами проекту, демонструють, що витрати на утримання податкової міліції перевищують економічний ефект від її діяльності. Проект також передбачає процедуру конкурсного відбору на керівні посади фінансової поліції та встановлює обмежувальні квоти щодо кількості колишніх співробітників податкової міліції, МВС тощо у складі нового органу.

Чи запобігатимуть такі інституційні нововведення безпідставному внесенню відомостей про вчинення кримінального правопорушення до ЄРДР та чи подолають сьогоднішню імітацію боротьби з організаторами податкових злочинів, покаже час. Проте вже можна сказати, що ініціативи, які пропонуються проектом, є грунтовними і послідовними.

«Незалежний орган не вигідний можновладцям»

Айгюнь НАХМЕДОВА, помічник адвоката, АО «Нацина Рачук»:

— Позитивним є обмеження максимальної кількості працівників, оновлення штату на 70% та його формування виключно на конкурсних засадах. Отже, є надія, що нарешті припиняться звичні для бізнесу побори та корупційні ієрархічні структури всередині самої податкової міліції.

Загалом проект є актуальним, існування фінполіції є нормальним міжнародним досвідом. Однак відповідь на питання: «Чи вдасться досягти мети, задекларованої авторами проекту?» має швидше політичний підтекст, ніж організаційний.

Не секрет, що діяльність впливового та незалежного органу боротьби з фінансовими злочинами може спричинити багато проблем та незручностей самим можновладцям, котрі, як показує практика, часто задіяні у незаконних оборудках.

«Має бути оновлено принципи роботи поліції»

Софія МАТІЯШ, адвокат АФ «Династія»:

— З пояснювальної записки до проекту випливає, що було опрацьовано багато матеріалів та знайдено необхідне обгрунтування для його прийняття. 

Разом з оновленням складу фінансової поліції має бути оновлено й принципи її роботи. Новим і прогресивним є те, що на посаді керівника нового органу буде особа, яка має досвід роботи за кордоном або в міжнародних організаціях не менш ніж 5 років та володіє іноземною мовою. 

Сам проект визначає, що статус фінполіції полягає в особливому порядку призначення/звільнення його керівника, підпорядкованості, підконтрольності та звітуванні перед наглядовими органами (ГПУ та регіональною прокуратурою), особливостях її структури тощо. Отже, сподіваємося тільки на позитивні наслідки в разі прийняття цього проекту.