Закон і Бізнес


Висновок за планом


№4 (1250) 23.01—29.01.2016
ВАСИЛЬ КОЛІШНИЙ
15029

Трохи більше тижня знадобилося Конституційному Суду для того, аби проаналізувати проект змін до Основного Закону щодо судової реформи. Вже 20 січня з’явилася інформація про призначення дати оприлюднення вердикту. З огляду на таку оперативність сумнівів у підтримці Судом цього документа майже не залишилося.


Судді виконали план, який заздалегідь озвучили на вул. Банковій: дати зелене світло проекту №3524 до 25 січня, аби парламент устиг попередньо схвалити його ще на цій сесії. А там, можливо, вже на початку лютого зібрати й необхідні 300 голосів для остаточного голосування.

Добре це чи погано? Для нинішнього складу КС це показник здатності оперативно реагувати на суспільні запити та прояв державницької позиції. Для самої Конституції та верховенства права — невідомо. Адже чимало громадських організацій та фахівців звертали увагу на можливі обмеження чи звуження прав громадян унаслідок перенесення в тіло Конституції окремих положень проекту.

Інтуїція підказує, що третій висновок мало чим відрізнятиметься від попередніх: не порушує, не обмежує, не суперечить. Оптимісти можуть сподіватися хіба що на зауваження стосовно скасування права самого Суду на тлумачення законів і пораду назвати орган, який здійснюватиме таку функцію. І то навряд чи: в положеннях окремих законів, ухвалених в останні роки, не можуть розібратися й самі парламентарі.

Крім того, поступово вимальовується тенденція до прояву КС гнучкості у розумінні невідкладності тих чи інших питань. Статистика говорить сама за себе: за два роки ухвалено 12 рішень (останнє — ще у травні 2015-го) і 2 висновки. Водночас не завершено справи щодо конституційності «люстраційного закону», гарантій суддівської незалежності, бюджетних обмежень тощо. Хоча на невідкладності розгляду своїх подань наголошували як народні депутати, так і колеги із Верховного Суду (див. «ЗіБ» №1—2/2016.— Прим.ред.).

Звісно, судова реформа — теж питання нагальне. Але її наслідки суспільство відчує не відразу. А матеріальне забезпечення, звільнення з роботи, табу на державну службу позначаються на долі кожної людини дуже швидко.

Перші два склади КС ніколи не квапилися з аналізом таких доленосних документів, як зміни до Конституції, підлаштовуючись під потреби парламенту. Що ж, часи змінюються і Суд разом з ними.