Закон і Бізнес


Бюджет законних неочікуваностей

Уперше за останні роки КС випередив ВАС у фінансових перегонах, а в кошторисі може забракнути грошей на повернені гарантії


* Відповідно до даних державних бюджетів.

№3 (1249) 16.01—22.01.2016
МАРИНА ЗАКАБЛУК
3576

Останні два роки були не найкращими для Феміди у фінансовому плані: її спіткали такі негаразди, як суттєве зменшення бюджетних видатків, обмеження розміру винагороди. Та очікується, що в 2016-му органи судової влади вже не так гостро відчуватимуть нестачу грошей. Адже на забезпечення їхньої діяльності коштів виділять на 41% більше, ніж торік. При цьому в держбюджеті-2016 без несподіванок не обійшлося: фінансування Конституційного Суду, від рішення якого залежить, чи повернуть законникам матеріальні гарантії, зросло майже на 70%.


Бути напоготові

Торік фінансування судової системи було меншим, ніж навіть у 2012-му. Володарі мантій розуміли, що це, швидше за все, «тимчасове обмеження», і сподівалися, що в 2016-му кошторис їх порадує більше. Так і сталося: Державній судовій адміністрації як головному розпоряднику коштів виділили 5,3 млрд грн. Тоді як у 2015 р. — всього-на-всього 3,76 млрд грн.

Якщо урізання бюджету мало тимчасовий характер, то зменшення розміру суддівської винагороди, як з’ясувалося після прийняття нової редакції закону «Про судоустрій і статус суддів», — постійний. Так, був поставлений хрест на очікуваному підвищенні посадового окладу судді першої інстанції до 15 мінімальних заробітних плат. В акті записали норму про 10 «мінімалок», не передбачивши можливості збільшення цієї цифри в подальшому.

Крім цього, законодавець вирішив: володар мантії, який не здійснює правосуддя (крім випадків тимчасової непрацездатності, перебування у відпустці), не має права на отримання доплат до посадового окладу.

Незважаючи на це, були в 2015-му й приємні фінансові подарунки для Феміди. Так, минулий рік ознаменувався значним підвищенням ставок судового збору (нові «тарифи» почали діяти з 1 вересня). Як наслідок, з’явилися значні понадпланові надходження, більшість яких була спрямована на збільшення фонду зарплати. Хоча й у цій ситуації не обійшлося без труднощів: кілька разів виконавча влада пропонувала відмінити цільове спрямування судового збору й направити його до загального фонду держбюджету. Однак ДСАУ відстояла позицію щодо «спецпризначення» збору.

Втім, це аж ніяк не означає, що Уряд більше не захоче змінити правила «бюджетної гри». Тож і в поточному році судовій адміністрації необхідно буде не втрачати пильності та завжди бути напоготові у захисті фінансових інтересів Феміди.

Складні моменти

Хоча вже й сьогодні зрозуміло, що ДСАУ не уникнути «фінансових боїв». Так, нині установи судової системи охороняються підрозділами Національної гвардії та Національної поліції. Хоча цей захід має тимчасовий характер (гвардійці та поліцейські чатуватимуть до початку виконання в повному обсязі повноважень відомчою воєнізованою охороною ДСАУ), експерти припускають, що він буде пролонгований. Адже без належного фінансування створити «службу вартових Феміди» — завдання не з легких.

Навіть представники Комітету ВР з питань правової політики та правосуддя, розглядаючи проект держбюджету, пророкували: через відсутність коштів для відомчої воєнізованої охорони ДСАУ доведеться шукати резерви в спецфонді або ж залучати відомчу чи приватну охорону для судів.

До речі, 31 грудні 2015 року в Міністерстві внутрішніх справ була проведена нарада, на якій вирішили, що підрозділи Нацгвардії та Нацполіції продовжуватимуть охороняти судові установи. І найближчим часом МВС подасть на держреєстрацію до Мін’юсту наказ «Про затвердження Тимчасового порядку охорони судів, інших органів та установ судової системи, а також установ судових експертиз». Тож, мабуть, зі створенням охорони для Феміди не все так просто, як хотілося б. А в умовах протистояння то в одному, то в іншому суді між охороною та надто активними прихильниками якоїсь зі сторін у справі — ще й небезпечно.

На думку експертів, слід остерігатися й наслідків можливого застосування норми «Прикінцевих положень» закону «Про Державний бюджет України на 2016 рік», яка фактично дозволяє Кабміну зменшувати матеріальне забезпечення представників судової влади, якщо на певні потреби фінансових ресурсів не вистачатиме.

10% — замало

Як же кошти з бюджету-2016 розподіляться між місцевими та апеляційними судами? Так, найбільше грошей передбачено на потреби місцевих загальних судів — 3,03 млрд грн. (порівняно з минулим роком фінансування зросло на 42%). Місцеві господарські отримають 403 млн грн., а адміністративні — 370 млн грн. До речі, у 2016-му видатки як перших, так і других підвищилися на 32%.

Що стосується апеляційних судів, то найбільший куш зірвали «загальники»: їм виділили 864 млн грн. (це на 47% більше, ніж у минулому році). На другому місці за рівнем фінансування — апеляційні адмінсуди (майже 230 млн грн.), на третьому — господарські (171,6 млн грн.).

Матеріальне забезпечення Вищої кваліфікаційної комісії суддів зросте всього на 9,5% (з 39,5 до 43,3 млн грн.). Експертам видається дивним, що орган, якому в 2016-му доведеться виконувати надважливе завдання — проведення кваліфікаційного оцінювання, отримав таке несуттєве підвищення. До речі, представники судової системи просили народних обранців додатково виділити ВККС ще 15,32 млн грн. Однак таку пропозицію парламентарі проігнорували.

Ще більше фахівців дивує той факт, що фінансування підготовки претендентів на мантії, законників та працівників апарату Національною школою суддів підвищиться лише на 6,7% (з 25,05 до 26,7 млн грн.). Імовірно, припускають фахівці, можновладці сумніваються, що цього року доведеться шукати нові кадри для Феміди. Та події, які останнім часом відбуваються в судовій владі (звуження матеріальних гарантій, тиск на законників, безкінечні спроби їх «люструвати»), наштовхують на протилежні думки: у 2016-му систему залишать багато її представників. Тому виникне потреба в заповненні звільнених посад за рахунок новачків.

Фінансовий ривок «конституційників»

На відміну від місцевих та апеляційних судів, фінансування Верховного, вищих спеціалізованих збільшиться мінімум на 5,7% (це стосується Вищого господарського суду), а максимум на 15% (таке підвищення отримав Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ). Так, цьогорічні потреби ВГС були оцінені в 127,7 млн грн. (торік — у 120,8 млн грн.), ВСС — у 121,75 млн грн. (у 2015-му — 106,15 млн грн.).

У бюджетній скарбниці ВС опинилося 106,4 млн грн. (торік — 94,74 млн грн.). А от Вищий адміністративний суд став єдиним серед згаданих установ, чиє матеріальне забезпечення не досягло позначки в 100 млн грн.: на його утримання передбачили 96,28 млн грн. (2015 р. — 84,67 млн грн.).

Нагадаємо: до прийняття бюджету-2016 ці інституції просили в народних депутатів про збільшення видатків. Так, ВС потрібні були ще 62,85 млн грн. ВСС розраховував на додаткові 128,37 млн грн. Трохи скромніші запити були у ВАС: «адміністративники» просили додати 33,6 млн грн. А от ВГС був не проти перерозподілу коштів спецфонду. Однак, як і завжди, ці прохання парламентарі пропустили повз вуха.

Звичайно, порівняно з минулим роком розмір видатків, передбачених для ВС та вищих спецсудів, зріс, однак у цих установ були й кращі бюджетні часи. Так, у «верховників» фінансовий пік припав на 2010 р.: вони отримали 127,2 млн грн. У ВСС, ВГС та ВАС грошовий поступ спостерігався в 2012-му: їм виділили 170,7 млн грн., 178,5 та 107,6 млн грн. відповідно.

Та найбільше експертів уразив цьогорічний фінансовий ривок КС: порівняно із 2015-м його матеріальне забезпечення підвищилося аж на 68,7% (з 59,03 до 99,6 млн грн.). До речі, останні 6 років КС завжди отримував набагато менше, ніж, наприклад, ВАС. Та цього року випередив «адміністративників» у «фінансовій гонці» на 3,3 млн грн.

Нагадаємо: нині у КС є два подання ВС, що стосуються забезпечення матеріальних гарантій законників. Якщо «конституційники» визнають деякі норми закону «Про судоустрій і статус суддів» такими, що не відповідають акту найвищої юридичної сили, то працюючі володарі мантій зможуть розраховувати на збільшення розміру посадового окладу з 10 до 15 «мінімалок», а судді у відставці — на підвищення розміру щомісячного довічного грошового утримання. У зв’язку із цим виникне необхідність профінансувати повернені гарантії. І сума виявиться чималою: тільки посадовий оклад одного служителя Феміди зросте щонайменше на 7 тис.грн., а довічне утримання — на 20%.

Експерти припускають: можливо, представники влади захотіли заздалегідь «подякувати» КС. Або за відкладення справ щодо «люстраційного» закону та матеріального забезпечення у довгу шухляду, або за прийняття «правильного рішення» стосовно конституційних змін.

Порівняльну таблицю фінансування судової системи у 2015—2016 рр. можно переглянути тут.