Закон і Бізнес


Бюджет з абстрактними цифрами

Феміда ризикує залишитися без охорони та потрапити в тенета «фінансової влади» Уряду


№52 (1246) 26.12—08.01.2016
КСЕНІЯ МАГНУШЕВСЬКА
14441

Планується, що в 2016-му судова влада отримає коштів більше, ніж у цьому році. Проте це аж ніяк не означає, що фінансових проблем у неї поменшає. Адже остаточні цифри, які фігуруватимуть у бюджеті, й досі залишаються невідомими. Крім цього, можливо, охорона судів оплачуватиметься зі спецфонду, а Кабінет Міністрів «утручатиметься» у фінансові справи Феміди.


Остаточно невідомо

До кінця 2015-го залишилося кілька днів, однак основний фінансовий документ досі не прийнятий. Представники судової влади розраховують, що у 2016-му отримають більше коштів, ніж у цьому році. Так, на ХІІІ з’їзді суддів голова Державної судової адміністрації Зеновій Холоднюк ознайомив делегатів з попередніми цифрами.

«У проекті бюджету 2016 року завдяки проведеній нами роботі загальна сума бюджетних призначень на забезпечення діяльності органів судової влади вже становить 5 млрд 657 млн грн., що на 1 млрд 981 млн грн. або на 54%, більше від показника затвердженого бюджету 2015-го», — розповів З.Холоднюк.

Водночас у проекті основного фінансового документа, розміщеному на сайті Верховної Ради, фігурує трохи інша сума — 5 млрд 244,9 млн грн. Але, очевидно, і вона не є остаточною.

23 грудня Комітет ВР з питань правової політики та правосуддя розглянув пропозиції до держбюджету. На нього народні депутати витратили всього 10 хв. свого часу. «Ми не знаємо, якими будуть остаточні цифри, тому пропонується, аби голова нашого комітету довів до відома бюджетного комітету, керівництва парламенту, представників Уряду, що наш підрозділ підтримує головних розпорядників коштів щодо доцільності забезпечення належного фінансування відповідно до бюджетних запитів. І далі вже, зважаючи на можливості бюджету, дискусії, які будуть у сесійній залі, ми вас інформуватимемо, на що змогли вийти», — зазначив очільник парламентського підрозділу Руслан Князевич.

Він повідомив, що в проекті бюджету запити, які надійшли від ДСАУ, недофінансовані на 1 млрд 200 млн грн. «Невпевнений, що ми взагалі можемо приймати будь-яке рішення з питань бюджету, бо ми не розуміємо, про які цифри насправді говоримо. Ми не знаємо, що зможемо профінансувати, адже ще невідомо, якою буде податкова база. Тобто ми говоримо про абсолютно абстрактні цифри», — зауважив «комітетник» Руслан Сидорович.

Охорона з резерву

До того ж Р.Князевич звернув увагу на те, що досі не створений підрозділ відомчої воєнізованої охорони ДСАУ і на його діяльність не виділено жодної копійки. «Проблем безліч, спробуємо максимально розв’язати їх уже зараз. Хоча я до кінця не розумію, як це робити. Якщо вони не вирішаться, то, напевно, тоді ДСАУ шукатиме резерви в спецфонді, залучатиме відомчу чи приватну охорону для судів. Важко сказати, як воно буде», —  спрогнозував Р.Князевич.

Та це не єдина проблема, з якою можуть стикнутися храми Феміди. Так, «Прикінцевими положеннями» проекту закону про держбюджет Уряду надається право визначати порядок та встановлювати розміри виплат, передбачених законом «Про судоустрій і статус суддів», виходячи з наявних фінансових ресурсів кошторису.

«Таке втручання Кабміну як найвищого органу виконавчої влади в діяльність органів судової влади суперечитиме європейським принципам та конституційним гарантіям незалежності суддів та функціонування судової системи в цілому, призведе до порушення принципу верховенства права, тому прийняття проекту закону в запропонованій редакції є неприпустимим», — записали «комітетники» у своєму рішенні.

Крім того, парламентарі підтримали пропозиції, які їм надіслали представники органів судової влади. Так, ДСАУ просить про збільшення видатків загального фонду на 1,22 млрд грн. для місцевих та апеляційних судів. Вищій кваліфікаційній комісії суддів не вистачає ще 15 млн грн.

У проекті кошторису на потреби Верховного Суду планується виділити 105,3 млн грн., але інституція просить додатково 62,8 млн грн. Вищий спеціалізований суд з розгляду цивільних і кримінальних справ розраховує ще на 128,1 млн грн. (у проекті бюджету передбачено 120,2 млн грн.). Трохи скромніші запити у Вищого адміністративного та Конституційного судів: їм додатково потрібно 33,6 млн грн. та 19,4 млн грн. відповідно.

А от Вищий господарський суд просить перерозподілити кошти спецфонду: збільшити видатки споживання на 5 404,8 тис. грн. за рахунок зменшення видатків розвитку на таку ж суму. Крім цього — збільшити питому вагу грошей, передбачених на оплату праці, на 6 375,7 тис. грн. у ме-
жах видатків споживання.

Вищій раді юстиції також не вистачає коштів. Очевидно, урядовці забули, що нині всі члени цього органу (крім тих, що входять до його складу за посадою) працюють на постійній основі і їхню роботу потрібно оплачувати. За словами Р.Князевича, «не передбачено фінансування зарплат як для членів ВРЮ, так і апарату».

«Розпорядники бюджетних коштів ущемлені: одні на 10—15%, інші — на 80%. Але особисто я не вірю в те, що всі запити будуть враховані. Ми ж знаємо, що всі ніколи не враховуються. Життя покаже, як все далі відбуватиметься», — заявив Р.Князевич.

Якщо в нардепів такі настрої, то, напевно, Феміді не варто й сподіватися, що її прохання про збільшення коштів почують. Доведеться задовольнитися тим, що є, та шукати резервні гроші на охорону.