Закон і Бізнес


Дим розсіявся

Почали діяти нові обмеження на рекламу тютюну


Залишається все менше країн, де виробники сигарет можуть почувати себе впевнено.

№40 (1079) 06.10—12.10.2012
МАРИНА САЄНКО
3714

Відповідно до нових правил реклама тютюну має зникнути зі всіх друкованих мас-медіа, місць, де проходять масові заходи, телеканалів і навіть Інтернету. Винятки становитимуть лише сайти для дорослих.


Очищення медіа

16 вересня набув чинності закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реклами, спонсорства та стимулювання продажу тютюнових виробів» №3778-VI, ухвалений Верховною Радою ще 22 вересня минулого року. Нововведення торкаються низки документів, зокрема Кодексу про адміністративні правопорушення, законів «Про рек­ламу» та «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».

Тепер значно звужено сферу поширення реклами тютюнових виробів, заборонено їх спонсорство, а також установлено адміністративну відповідальність і суворі фінансові санкції за порушення вимог законодавства про заборону реклами тютюну. Буде повністю заборонено масову рекламу сигарет:

• у місцях їх продажу (за винятком 1 плаката на місце торгівлі розміром не більше 40 х 30 см з інформацією про наявний асортимент та ціни);

• у друкованих засобах масової інформації (у тому числі в спеціалізованих виданнях тютюнової галузі);

• у місцях проведення масових заходів політичного, освітнього, релігійного, спортивного характеру та розважальних заходів, призначених для неповнолітніх осіб;

• у глобальній мережі Інтернет (крім сайтів для повнолітніх, обов’язковою умовою доступу до яких є попередня ідентифікація віку користувачів);

• на телебаченні (у тому числі кабельному, супутниковому, IP, он-лайн, мобільному та цифровому ефірному);

• у виданнях для організації дозвілля, відпочинку та спорту, наукових, науково-популярних, навчальних, громадсько-політичних, довідкових, а також літературно-художніх виданнях.

Разом з тим новації зберігають положення попередньої редакції ст.22 закону «Про рекламу» стосовно заборони популяризації тютюну на радіо, засобами внутрішньої та зовнішньої реклами, на транспорті, у виданнях для дітей та юнацтва, а також за допомогою заходів рекламного характеру.

Особливої уваги заслуговує нововведення про заборону спонсорства телепередач, радіопередач, концертів, спортивних та інших заходів і програм з використанням знаків для товарів і послуг, під якими випускаються тютюнові вироби. Крім того, закон позбавляє права виробників нікотинового дурману надавати фінансову чи іншу підтримку будь-яким заходам, діяльності, окремим особам, у тому числі політичним партіям, громадським діячам, спортсменам, артистам та навчальним закладам усіх форм власності.

Запроваджено також заборону на проведення інформаційних кампаній та заходів для населення за прямої або опосередкованої фінансової підтримки виробників сигарет.

Закон уперше обмежив коло осіб, яким надається право відвідувати спеціальні виставкові заходи тютюнових виробів. На такі заходи тепер допускаються тільки працівники підприємств, які мають ліцензію на виробництво або оптову торгівлю тютюновими виробами.

Окрім того, накладено заборону на проведення заходів щодо обміну сигарет на будь-які інші товари, роботи або послуги. Також не дозволяється пропонувати чи надавати бонуси, премії, права на участь у лотереї чи конкурсі, що пов’язані з купівлею або вживанням тютюну. Під заборону потрапляють і зображення тютюнових виробів на автотранспорті. Не буде також продажу сигарет у наборі з будь-якими іншими товарами, не пов’язаними з уживанням тютюну.

Заходи покарання

Запроваджено адміністративну відповідальність за порушення заборони щодо реклами, стимулювання продажу і спонсорства тютюнових виробів. КпАП доповнено ст.1563 («Порушення встановлених законодавством вимог щодо заборони реклами та спонсорства тютюнових виробів»), яка передбачає відповідальність за:

• рекламування тютюнових виробів з порушенням вимог чинного законодавства про рекламу;

• рекламування товарів чи послуг, що не пов’язані з тютюновими виробами та містять зображення тютюну або процесу його паління;

• спонсорування будь-яких заходів з використанням торговельних марок та інших об’єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби, з порушенням вимог чинного законодавства про рекламу.

При цьому санкція передбачає накладення штрафу в розмірі від 5 до 350 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 85 до 5950 грн.).

Закон передбачає й фінансово-правову відповідальність за порушення вимог законодавства про рекламу тютюну. Так, Держспоживстандарт до суб’єктів господарювання за порушення заборони щодо реклами, стимулювання продажу та спонсорства тютюнових виробів може застосувати фінансові санкції від 30 тис. до 50 тис. грн. за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід, спрямований на стимулювання продажу тютюну.