Закон і Бізнес


Поради з власного досвіду

Чехи знають, як боротися з корупцією, хоч самі й «проколюються» на протекціонізмі


Злочин і покарання, №49 (984) 01.12—10.12.2010
3139

Міністр закордонних справ Чехії Карел Шварценберг уважає, що високий рівень корупції в Україні перешкоджає інвестиціям.Водночас, за повідомленнями мас-медіа, корупційна ситуація у Чехії також залишає бажати кращого.


Цього року Чехія опинилася на 52 місці за рівнем корупції, що на 7 щаблів вище, ніж торік. Особливо помітним це явище стало під час дострокових парламентських виasборів. У ЗМІ Прагу охрестили світовою столицею непрозорих виборів. За чеськими соціологічними дослідженнями, 45% респондентів переконані, що політики беруть хабарі, натомість 23% впевнені, що майже всі політики корумповані.
Цього року Чехія опинилася в епіцентрі корупційного скандалу. Спікер нижньої палати чеського парламенту Мілослав Влчек подав у відставку й заявив, що йде з політики. Причиною цього рішення став корупційний ляпсус. Як повідомили чеські ЗМІ, спікер скористався службовим становищем, аби домогтися надання своєму помічникові великої державної дотації.
Утім, корупційні негаразди не заважають чехам роздавати поради, як подолати корупцію. Як необ¬хідний крок на шляху до викоренення цього негативного явища на вітчизняних теренах представники Transparency International Чехії Радим Буреш і Петр Янса закликають український парламент прийняти закон про доступ до публіч¬ної інформації, який може стати одним з ефективних інструментів боротьби з цим явищем.
«Закон про доступ до публічної інформації є дуже сильним інструментом у боротьбі з корупцією, тому ми хотіли б закликати громадянське суспільство підтримати і прискорити процес ухвалення цього закону в Україні», — зазначив Р.Буреш під час прес-конференції в УНІАН 26 листопада.
Як поінформував його колега, П.Янса, Чехія ухвалила аналогічний закон, котрий був умовою для вступу до Євросоюзу. За його словами, в Чехії законодавство зобов’язує органи державної і муніципальної влади публікувати документи, які приймають. «Виняток становить інформація про державні таємниці, про військово-промисловий сектор, а також приватна інформація», — зазначив він.
У свою чергу представник контактної групи в Україні Transparency International  Олексій Хмара сказав, що нині організація здійснює моніторинг державних закупівель. «Якщо в законі про доступ до публічної інформації не буде передбачена можливість проведення незалежного моніторингу, то ми не зможемо реалізувати наше право на моніторинг тендерів. Тоді як 60% усіх закупівель в Україні здійснюється за процедурою закупівлі в одного учасника без будь-яких тендерів і процедур», — пояснив він.
За словами О.Хмари, при організації торгів з одним учасником, як правило, застосовують корупційні схеми. «При 60% закупівель за процедурою торгів з одним учасником у корупційних схемах беруть участь від $8 млрд до $10 млрд».
Наразі законопроект «Про доступ до публічної інформації», автором якого є народний депутат Андрій Шевченко, перебуває на етапі підготовки до повторного другого читання. Ініціатива передбачає процедуру реалізації права на доступ до інформації шляхом надання запитів на неї, а також зобов’язує розпорядників інформації обнародувати дані про свою діяльність.