Закон і Бізнес


ВР пропонують визначити правила агітації на місцевих виборах


21.08.2015 17:55
4906

Передвиборну агітацію, політичну рекламу пропонують заборонити в міжвиборчий період, а також взагалі заборонити агітацію на носіях зовнішньої реклами: на стінах будинків, інших споруд, на щитах на опорах, на підвісних конструкціях та на автомобілях.


Відповідну пропозицію містить проект Закону від 20.08.2015 №2474а-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження передвиборної агітації та протидії прихованій рекламі».

Змінами до Закону про рекламу передбачається, що розповсюдження агітації, будь-якої інформації з метою спонукати голосувати за певного кандидата, партію або не голосувати за них, а також з метою привернути увагу до такого суб’єкта чи підтримати інтерес до нього – не допускається на носіях зовнішньої реклами, а іншими засобами допускається лише в період з наступного дня після реєстрації відповідних кандидатів (списку кандидатів) на виборах і до останньої п’ятниці включно перед днем голосування на відповідних виборах.

Зауважимо, решта змін, про які мова йде нижче, пропонується внести до Закону про місцеві вибори.

Передвиборна агітація

До передвиборної агітації належить використання символіки (гімну, прапору, розпізнавального знаку, девізу) або логотипів політичної партії, місцева організація якої є суб’єктом відповідного виборчого процесу, логотипів місцевої організації партії, яка є суб’єктом виборчого процесу, використання передвиборних слоганів, гасел кандидатів, політичної партії, її місцевих організацій, а так само повідомлення про проведення видовищних чи інших публічних заходів на підтримку місцевої організації партії, кандидата або про підтримку зазначених заходів місцевими організаціями партій, кандидатами, політичними партіями, місцеві організації яких є суб’єктами відповідного виборчого процесу, а також привернення уваги до участі у таких заходах місцевих організацій партій чи певних осіб як кандидатів. Не є агітацією зображення символіки, логотипу політичної партії (її місцевої організації), які наявні у власних матеріалах ЗМІ, інформаційних агентств, що відповідають вимогам частин 2, 3 статті 52 цього Закону. 

Реклама друкованого видання, телепередачі, яка містить зображення кандидатів чи згадування про них або про партії (місцеві організації партій) є також передвиборною агітацією.

Час мовлення, відведений на передвиборну агітацію на радіо та телебаченні, не може перевищувати 5 % фактичного обсягу мовлення впродовж астрономічної доби та 10 % фактичного обсягу мовлення впродовж астрономічної години телерадіоорганізацією будь-якої форми власності (при  цьому до вказаних лімітів часу не зараховується час трансляції цілісного  агітаційного матеріалу тривалістю більше 20 хвилин). Передвиборна агітація на радіо та телебаченні допускається у лише за умов, що тривалість кожного матеріалу не повинна бути меншою за дві хвилини на телебаченні й одну хвилину на радіо, крім того, кожний агітаційний матеріал має бути об’єднаний одним сюжетом.

Забороняється висловлення у передвиборній агітації в пресі або в аудіовізуальних ЗМІ оцінних суджень про конкурентів замовника такої агітації, крім випадків їх поширення в прямому ефірі.

Зауважимо, законопроектом також встановлюється адміністративну відповідальність за розповсюдження в ЗМІ реклами, яка не ідентифікована як така відповідно до вимог законодавства, зокрема під виглядом інформаційних, новинних матеріалів. На порушників - посадових осіб редакції або телерадіоорганізації чекає штраф від ста до двохсот п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Окрім того, змінами до КоАП передбачено штраф (від 30 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян) за розповсюдження прихованої агітації.

Виборчий процес в ЗМІ

Проект передбачає нагляд за дотриманням вимог Закону про місцеві вибори електронними (аудіовізуальними) ЗМІ при висвітленні ними виборчого процесу, а саме - цим та застосуванням санкцій до таких ЗМІ займеться Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення. За друкованими ЗМІ повинні наглядати органи виконавчої влади у сфері контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів.

Кожен окремий новинний чи інший інформаційний матеріал ЗМІ, інформаційного агентства під час виборчої кампанії не може бути присвячений лише одному певному кандидату, партії (місцевій організації партії) – суб’єктові виборчого процесу чи висвітлювати позицію лише одного кандидата, партії. Дана норма не застосовується до випадків, коли щодо кандидата, партії вчинено діяння з ознаками злочину й до відповідної інформації є суспільний інтерес.

Окрім того, документом хочуть врегулювати і участь кандидатів на місцевих виборах у телеефірах. Так, відповідно до проекту телерадіоорганізації, які мають намір поширювати передачі за участю кандидатів (дебати, дискусії, інтерв’ю тощо), зобов’язані надати можливість взяти участь у таких передачах всім кандидатам у депутати, на посади міських, селищних голів, що беруть участь у місцевих виборах відповідного рівня, яким присвячені передачі. Кандидати, які не надали згоди на участь у передачі у відповідний строк, не мають права брати в ній участь.

Обсяг ефірного часу, що надається ведучим для виступів кандидатів, у межах циклу передач може бути рівним або визначеним консенсусом всіма кандидатам-учасниками. Проведення інтерактивного голосування та оприлюднення його результатів  можуть включатися до формату передачі тільки за згодою всіх кандидатів – учасників передачі.

Журналістам, які зареєстровані кандидатами на місцевих виборах, з моменту реєстрації (оголошення виборчою комісією про проведення повторного голосування стосовно кандидатів, одним з яких є журналіст) й до моменту закінчення голосування (повторного голосування) забороняється виконувати функції ведучого телевізійної програми, диктора, коментатора в телепередачі, журналіста, який коментує в кадрі певну подію в новинному чи інформаційному відеосюжеті.

Зверніть увагу, Прикінцеві положення до законопроекту передбачають, що Кабмін повинен у тримісячний строк подати до парламенту проект закону щодо внесення змін до законів про вибори народних депутатів, вибори Президента України з метою вилучення з них терміну «політична реклама» із заміною його терміном «передвиборна агітація» у необхідних випадках.

Також читайте: Нардепи хочуть запровадити заборону на політичну рекламу

Закон і Бізнес