Закон і Бізнес


Голова ТСК з перевірки суддів Володимир Мойсик:

«У майбутньому в нас більше не буде революцій і діятиме звичайна процедура притягнення суддів до відповідальності»


В.Мойсик: політикам не вдасться уникнути вимог майдану — люстрації чиновників і суддів.

№33-34 (1227-1228) 15.08—31.08.2015
ЄВГЕН БЕРЕЗОВСЬКИЙ
15079

Хоча Тимчасова спеціальна комісія з перевірки суддів загальних судів і має можливість проводити засідання, впродовж двох місяців вони не відбувалися. Коли очікувати на відновлення активної діяльності органу і чи встигне він виконати весь обсяг запланованої роботи, «ЗіБ» пояснив очільник комісії Володимир МОЙСИК.


«Ми не сумніваємося, що наша позиція правильна»

— Два місяці тому було внесено зміни до регламенту ТСК, якими подовжено термін її роботи. Однак з того часу комісія не провела жодного засідання. В чому причина цього і чи плануються засідання найближчим часом?

— Відповідно до закону «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» ТСК має здійснювати перевірку суддів один рік. Не повноваження членів комісії визначено тривалістю в один рік, а саме час діяльності органу. Але пропрацювати цей час не вдалося: з жовтня комісія стала неправомочною, а Верховна Рада заповнила свою квоту, призначивши п’ять осіб до складу ТСК, лише у березні. Тому цей період, коли комісія вимушено не могла працювати, не повинен бути зарахований до часу роботи ТСК. Це треба не самій комісії, а суспільству, щоб була завершена перевірка суддів. Тим більше що матеріали перевірки стосовно більш ніж 300 суддів уже готові й лежать у сейфах членів комісії.

У нас немає жодних сумнівів, що, внісши зміни до регламенту, ми вчинили правильно, адже це випливає із закону. Є і позитивні, і негативні відгуки щодо такого рішення. Громадськість, зокрема юридична, сприйняла його позитивно. Однак не вся.

До нас заявила позов громадська організація «Центр протидії корупції «Громадська ініціатива», яка домагається визнання протиправним унесення змін до регламенту. В цьому і полягає відповідь на ваше запитання про те, чому ми не проводимо офіційних засідань, — чекаємо рішення суду. Ми не сумніваємося, що наша позиція правильна, але перевірка суддів має регулюватися нормами, які не викликають сумнівів.

Судова практика щодо подібних справ уже є. До нас зверталися з подіб­ними вимогами, і суди встановлювали, що регламент не зачіпає інтересів позивача — громадської організації. До того ж комісія не є владним органом, щоб стосовно її дій можна було звертатися до адміністративного суду. Думаю, що приблизно таке рішення буде вже 20 серпня. Якщо саме так і відбудеться, то в середині вересня ми проведемо засідання.

— Із того часу, на який подовжено роботу ТСК, два місяці вона не проводила засідання через судове оскарження. Цей час теж буде компенсовано?

— Ні, не буде. Ми працюватимемо лише до початку листопада, як і планували, коли вносили зміни до регламенту.

— Зараз, доки не проводяться засідання, члени ТСК продовжують працювати?

— Лише 10 хв. тому в моєму кабінеті були майже всі члени ТСК. Ми проводили нараду, вирішували поточні питання. Ми продовжуємо роботу, передаємо висновки до Вищої ради юстиції чи Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Надходить багато звернень від громадян. Хоча ми вже не можемо приймати скарги на суддів, відповідаємо на такі листи, пояснюємо, до якого органу слід звернутися.

Так само ВККС, перш ніж рекомендувати суддів на призначення безстроково, запитує, чи немає в нас матеріалів перевірки щодо них. Такі ж запити надходять від Комітету Верховної Ради з питань правової політики і правосуддя. Крім цього, нам надсилають матеріали стосовно суддів, щодо яких відбувається перевірка, — характеристики, копії судових рішень тощо. Їх теж необхідно опрацьовувати.

«За роботу суддею за часів Януковича нікого не звільняють»

— Після відновлення роботи ТСК залишиться працювати трохи більше 2 місяців до завершення строку повноважень. Цього часу вистачить, щоб зробити висновки стосовно всіх суддів, на яких надходили скарги?

— Не вистачить. Ми не зуміли б розглянути всі матеріали, навіть якби проводили засідання через кожні два-три дні, але і цього ми не змогли б зробити, тому що регламент вимагає від нас дотримання певних процедур, наприклад, про повідомлення судді про засідання за 10 днів до нього.

Водночас є законопроекти, якими пропонується подовжити строк діяльності комісії до 3 років. Це дасть змогу громадянам ще півтора року подавати скарги на суддів.

— Які перспективи ухвалення цього законопроекту?

— Думаю, що політикам не вдасться уникнути вимог майдану — люстрації чиновників і суддів. Є опитування, яке проводив проект «Справедливе правосуддя», щодо ставлення громадян до люстрації. Відповідно до нього 72% переконані, що люстрація є необхідною передумовою для розбудови заможної держави, і лише 16% уважають, що вона нашкодить країні, через загрозу втрати цінних фахівців. При цьому 22% опитаних побоюються, що внаслідок люстрації постраждають незаплямовані працівники. Саме для того, щоб такого не сталося, ми встановлюємо відповідальність лише за конкретні дії. За роботу суддею за часів Януковича нікого не звільняють.

— Повноваження ТСК перетинаються із повноваженнями ВРЮ та ВККС. Чи є потреба в її діяльності?

— Вони абсолютно не перетинаються. Ми виконуємо іншу роботу, визначену законом «Про відновлення довіри до судової влади в Україні». Ми діємо при ВРЮ, адже лише вона відповідно до Конституції може вносити подання для звільнення суддів. Ми є органом, який виконує маленьку частинку роботи ВРЮ, — готує висновки стосовно суддів, котрі порушили закон під час подій на майдані.

— ВРЮ і сама могла б провести цю роботу.

— Могла, звичайно. Але на вимогу майдану парламент віддав ці повноваження ТСК.

— Це було зроблено в той час, коли ВРЮ не могла виконувати своїх обов’язків. Зараз новий склад Ради…

— Ситуація дійсно змінилась. Але якщо ми подивимося на висновок Венеціанської комісії до законів «Про очищення влади» і «Відновлення довіри до судової влади в Україні», то побачимо, що там написано так: має бути спеціальна тимчасова процедура люстрації суддів. ВК рекомендувала виключити питання звільнення суддів із закону «Про очищення влади». Цю специфічну функцію і має виконати ТСК.

Думаю, що в майбутньому в нас більше не буде революцій, не буде таких дій суддів, і, звісно, діятиме звичайна процедура притягнення суддів до відповідальності.

— Вивчення висновків ТСК членами ВРЮ має відбуватись за прискореною процедурою чи може затягнутись у часі?

— У законодавстві не передбачено прискореної процедури, але я можу подякувати членам ВРЮ: 30 липня вони запровадили автоматизовану систему розподілу матеріалів і першими до розподілу потрапили саме висновки ТСК. Тому суспільство може очікувати вже у вересні перших розглядів таких питань.