Закон і Бізнес


Відчайдушна боротьба за посади

Охочих одягти мантії виявилося втричі більше, ніж вакансій. Тепер резервісти сподіваються на небайдужість влади


№25 (1219) 20.06—26.06.2015
КСЕНІЯ МАГНУШЕВСЬКА
14294

Уперше за всю історію проведення Вищою кваліфікаційною комісією суддів конкурсів серед резервістів на зайняття вільних посад жоден з храмів Феміди не отримав «статусу непрестижності». Кандидати хапалися, можливо, за останній шанс одягти мантії, тому не проігнорували ні одну вакансію зі 145 наявних. Загалом кожен третій резервіст звернувся із заявою про участь у конкурсі. Кандидатам, котрим не пощастило стати переможцем і строк перебування в резерві яких незабаром закінчиться, залишається сподіватися на небайдужість влади.


Останній шанс

16 червня «кваліфікаційники» провели конкурс на зайняття вільних посад у судах. Остаточні результати боротьби за мантії та інформація про те, хто з претендентів отримає рекомендації від ВККС, стануть відомі трохи пізніше.

Для осіб з першого добору кандидатів на посаду судді, який проходив у 2011-му, цей конкурс останній, адже 28 черв­ня закінчується їхній 3-річний термін перебування в резерві. Нагадаємо: закон «Про забезпечення права на справедливий суд» подовжив «строк дійсності» кваліфікаційного іспиту на 90 днів для претендентів з першого добору. Проте не всі вони скористалися останнім шансом: з 11 осіб, які залишились у резерві, із заявами про участь у конкурсі звернулися тільки четверо (вони займають 3 перші сходинки в рейтингу).

На думку експертів, інші 7 осіб через постійне намагання влади реформувати судову систему, люструвати, прибрати неугодних володарів мантій могли розчаруватися в професії й не взяли участь у конкурсі. Хоча в декого з них був шанс стати переможцем: один кандидат має 79 балів за складення кваліфіспиту, двоє — по 72, ще один — 70. Можливо, наголошують експерти, деякі претенденти з не дуже високими балами (66—67) втратили віру в те, що доля подарує їм виграш у вигляді мантії.

Як би там не було, цей конкурс поставив крапку в історії боротьби кандидатів з першого добору (95% резервістів із цього добору були працевлаштовані).

Боротьба конкурентів

Представників другого добору (2012 р.) попросять залишити резерв уже восени. Незважаючи на це, тільки 30% з них виявили бажання позмагатися за посади. Таку низьку активність фахівці пояснюють тим, що їм важко конкурувати з особами з третього добору (проходив у 2012—2013 рр.), які займають вищі позиції в рейтингу та мають кращі бали за виконання практичного завдання. А, за новими правилами проведення конкурсу, оцінка за написання рішення в модельній справі відіграє не останню роль.

Як зазначають експерти, кандидати з другого добору вважають себе дещо скривдженими й через те, що ВККС по-різному оцінювала виконання практичних завдань. У результаті чого представники третього добору опинилися в кращому становищі.

Але й останнім є на що нарікати. Вони 1,5 року сиділи без діла: за час перебування в резерві не взяли участі в жодному конкурсі. І не через те, що не хотіли, просто не було можливості. У 2014-му «кваліфікаційники» не проводили змагань за мантії. Тому кандидати з третього добору з ентузіазмом кинулися подавати заяви для участі в червневому конкурсі. Цим шансом скористалися 39% загальної кількості осіб, зарахованих до резерву за результатами проведення третього добору. Тобто вони були більш активними, ніж їхні попередники.

«Донецька» особливість

Особливістю нинішнього конкурсу є те, що жодна з вакансій не залишилася без уваги кандидатів. Раніше претенденти відчайдушно змагалися за, так би мовити, престижні суди: установи, розташовані в столиці або у великих містах, господарські та адміністративні інституції. І часто траплялося так, що на зайняття вакансій в судах «на краю світу» ніхто не претендував. Особливо важко проходило заповнення вільних посад в установах Донецької області.

Сьогодні на ура йдуть вакансії навіть у цьому регіоні (це при тому, що на частині території цієї області проводиться антитерористична операція). Охочі зайняти посади в судах Донеччини займають не найвищі сходинки в рейтингу, більшість з них мають 66—67 балів.

Експерти пояснюють: кандидати хапаються за останній шанс одягти мантію, тому подають заяви для участі в конкурсі навіть у тих судах, робота в яких раніше видавалася їм не надто привабливою.

«Господарська» перевага

Кожен третій з 1197 претендентів, які перебувають у резерві, виявив бажання позмагатися за право вершити правосуддя: осіб з першого добору — 4 (0,98% їх загальної кількості), з другого — 194 (47,43%), третього — 211 (51,59%).

Найбільший попит серед учасників конкурсу мала одна вакансія в Криворізькому районному суді Дніпропетровської області: на її зайняття претендувало 17 осіб. А також у Троїцькому райсуді Луганської області, до нього хотіли потрапити 13 резервістів. А от на вільні посади у 8 судах було лише по одному охочому.

Участь у конкурсі взяли навіть 8 осіб з найнижчою позицією в рейтингу (по 60 балів). Всього таких кандидатів у списку — 114. Чотири претенденти з перших трьох сходинок рейтингу віддали перевагу боротьбі за вакансії в господарських судах.

Виправдати сподівання

Після того як ВККС оголосить остаточні результати червневого конкурсу та дасть рекомендації, у резерві залишиться трохи більше тисячі осіб. Але ненадовго, бо восени майже 600 з них назавжди виключать зі списку. Щоб знову туди потрапити, їм доведеться проходити процедуру добору із самого початку. Така перспектива не радує претендентів.

Експерти вважають, що вона не повинна радувати ні ВККС, ні законодавчу, виконавчу та судову владу, ні громадян. «Кваліфікаційники» розуміють: у найкращому випадку резерв поповниться новими кандидатами лише у 2017-му. До цього часу там вже не залишиться нікого: у грудні 2016 р. і представників третього добору попросять «на вихід».

Тобто в судовій системі може виникнути проблема катастрофічної нестачі кадрів. Від цього страждатимуть служителі Феміди та громадяни: перші — через навантаження, другі — через тривалий розгляд справ.

Представники влади мають зрозуміти: на добір кандидатів на мантії були витрачені кошти з держбюджету. Тому просто так «відпустити» 600 осіб це означатиме, що гроші були витрачені даремно. Це по-перше. По-друге, Уряд та парламент повинні розуміти: ці претенденти — нова суддівська генерація, яка прийде на зміну старим кадрам. А саме це — оновлення системи — ставлять собі за мету реформатори. То чому б не дати шанс претендентам? Адже вони не винні в тому, що Верховна Рада прийняла закон «Про відновлення довіри до судової влади в Україні», який заблокував роботу ВККС на 8 місяців, а Вищої ради юстиції — на 14. Тому ці органи не могли посприяти працевлаштуванню резервістів.

Експерти переконані: шанс цим особам потрібно дати. Для цього парламенту варто змінити закон та продовжити термін перебування в резерві всім особам. А ВРЮ має докласти максимум зусиль, аби якнайшвидше внести подання до ВР про звільнення суддів, які звернулися з такими заявами. Нардепи не повинні зволікати з їх звільненням, а ВККС —  з оголошенням нового конкурсу. Тоді сподівання резервістів не будуть марними, а моральні та матеріальні витрати на проведення доборів виправдають себе.