Закон і Бізнес


З чужими помилками у своєму монастирі

ВККС не під силу виправити огріхи попередників і законодавця. А постраждалі від несправедливості змушені вдаватися до хитрощів


Попередній склад ВККС навряд чи намагався вставляти палиці в колеса теперішнім «кваліфікаційникам». Проте уникнути прикрих огріхів усе ж не вдалося.

№23 (1217) 06.06—12.06.2015
КСЕНІЯ МАГНУШЕВСЬКА
175192

До проведення конкурсу серед резервістів на заміщення вакансій у судах залишаються лічені дні. Вперше охочі стати суддями, обрані відповідно до положень старого закону, апробують нові правила участі в змаганнях за мантії. Вища кваліфікаційна комісія суддів намагалася зробити все можливе, аби забезпечити однакові умови конкурсу для кандидатів різних доборів. Проте виправити помилки попередників і законодавця їй не під силу. А кандидати, над якими нависла загроза вилетіти з резерву восени, змушені вдаватися до хитрощів.


Законодавче упущення

Нинішньому складу ВККС дісталося у спадок від попередників багато незавершених справ. Так, у руках «кваліфікаційників» опинилися долі більш як тисячі претендентів на мантії, зарахованих до резерву, яким раніше не пощастило працевлаштуватися. Нові члени комісії, як і кандидати, стали заручниками рішень колишніх представників постійно діючого органу та байдужості реформаторів.

Закон «Про відновлення довіри до судової влади в Україні» заблокував роботу комісії на 8 місяців. Тобто всі претенденти, термін перебування яких у резерві обмежений трьома роками, постраждали від «вимушеного простою». Проте парламентарі у «Прикінцевих та перехідних положеннях» закону «Про забезпечення права на справедливий суд» подбали про відновлення прав лише кандидатів з першого добору (хоча в резерві їх залишилося всього-на-всього 3 десятки). Вони подовжили термін дії кваліфіспиту на 90 днів тим охочим одягти мантії, в яких результати екзамену втратили чинність у період з 11 квітня до 31 грудня 2014-го. До цієї категорії потрапили тільки представники першого добору.

У найбільш скрутному становищі опинилися претенденти з другого добору: 3-річний «термін дії» кваліфіспиту в них закінчується восени. Якби законодавець передбачив і для цих осіб бонусні місяці, їхні шанси розпочати суддівську кар’єру значно б зросли.

До речі, майже всі резервісти з першого добору були працевлаштовані: всього їх було 687, а прогнозована кількість вакансій — 686. Іншим кандидатам, зокрема з другого добору, пощастило менше: до резерву зарахували 1138. Це при тому, що передбачалася наявність тільки 724 вільних посад.

Напевно, «кваліфікаційники» сподівалися, що саме такої кількості осіб вистачить не тільки для того, щоб заповнити всі наявні вакансії, а й забезпечити храми Феміди кадрами, які б здійснювали функції слідчого судді.

Та сталося не так, як гадалося. Набрання чинності наказом голови Державної судової адміністрації щодо збільшення штатних одиниць у місцевих загальних судах постійно відкладалося. А на п’яти представникам другого добору вже наступали претенденти третьої хвилі. Так вийшло, що тільки 43% кандидатів, які потрапили до резерву в 2012-му, отримали рекомендації ВККС. Інші ж через кілька місяців можуть просто зникнути з резерву.

Як стверджують експерти, комісія не має права самовільно зупиняти сплив строку перебування у черзі за мантіями для претендентів з другого та третього добору, адже законодавець чітко визначив: результати складення кваліфіспиту дійсні протягом трьох років.

Різні умови

У травні «кваліфікаційники» оголосили перший після тривалого затишшя конкурс серед резервістів. У зв’язку із цим комісія опублікувала на своєму сайті детальні дані щодо результатів оцінювання. Зокрема, як розповіли «ЗіБ» самі кандидати, вони вперше побачили, який бал комісія поставила їм за виконання кожного практичного завдання.

«Перед зарахуванням до резерву ВККС оголошувала тільки загальну оцінку без деталізації результатів складання письмового завдання як частини кваліфіспиту», — поділилася одна з претенденток.

Інша зауважила: якби раніше дізналася, як комісія оцінила написання нею чотирьох процесуальних документів (рішення в адміністративній, господарській, кримінальній і цивільній справах), оскаржувала б ці результати.

Здивувало деяких кандидатів і те, що особи з усіх трьох доборів опинилися в загальному рейтинговому списку. Це при тому, що в кожній із цих відбірних кампаній застосовувалися різні підходи до оцінювання знань.

Кваліфіспит, який ВККС проводила у 2011-му, проходив у два етапи: тестове завдання та практичне, в якому кандидатам було запропоновано виконати ситуативну вправу для перевірки навичок і вмінь у застосуванні закону. Тобто претенденти робили одне практичне завдання, яке стосувалося обраної ними спеціалізації. Оцінювали його екзаменаційні комісії в складі 3-х осіб (результати тестування опрацьовувала автоматизована система). Ця трійка не була колегіальним органом, кожен з її членів ставив власну оцінку роботі кандидата, на якій зазначався лише штрих-код, жодних прізвищ не вказувалося. Максимальна кількість балів за практичне завдання — 36.

У 2012-му формат кваліфіспиту був дещо змінений. Претенденти виконували 4 практичні завдання, що стосувалися вже різних спеціалізацій, оцінки за які ВККС їм виставляла тільки після проведення співбесіди. Тобто «кваліфікаційники» спочатку ідентифікували автора роботи, а потім уже виставляли йому відповідний бал. Багато експертів та охочих вершити правосуддя критикували такий суб’єктивний підхід.

Прикметно, що кандидати, які мали високий бал за тестування, за виконання практичного завдання отримали доволі низькі оцінки. Тих же, хто погано відповів на запитання тесту, підтягнули за рахунок високих оцінок за написання процесуальних документів. До речі, максимальна кількість балів, яку міг набрати претендент з другого добору за виконання практичного завдання, — 40: по 10 за кожне з написаних рішень.

Для кандидатів з третьої відбірної кампанії правила складання іспиту знову були змінені. Хоча вони, як попередники, й писали 4 рішення, та найбільша оцінка за кожне з них була не 10, а 15 балів.

Самі конкурсанти вважають, що змінювати процедуру оцінювання кваліфіспиту несправедливо. Адже внаслідок унесення таких коректив кандидати опинилися в нерівних умовах. Найлегше було першопрохідцям: за виконання одного завдання вони могли отримати 36 балів. Тоді як особи з наступного добору мали вирішити 4 модельні справи, аби заслужити 40 балів.

Отже, наголосили експерти, такі «експерименти» попереднього складу ВККС щодо зміни правил оцінювання іспиту можуть дорого коштувати резервістам.

Відсоткове значення

Несправедливим видається й те, що кандидати, обрані відповідно до закону «Про судоустрій і статус суддів» у редакції 2010-го, повинні проходити конкурс за новою процедурою. Такі думки висловлювали «ЗіБ» і самі претенденти, і фахівці в галузі права. Але ж від побічних ефектів реалізації ідей реформаторів не застрахований ніхто. Наприклад, після прийняття 5 років тому згаданого вище закону резерви, в яких перебували особи, відібрані різними кваліфкомісіями, взагалі були розпущені.

Що стосується конкурсу, то новою редакцією закону правила проведення змагань за мантії були змінені. Відтепер, якщо кандидати займають однакову позицію в рейтингу, перевагу має той, хто набрав більшу кількість балів за виконання практичного завдання з відповідної спеціалізації. А вже в разі отримання претендентами ідентичних оцінок і за написання рішення, фортуна буде на боці того, хто має більший стаж роботи в галузі права.

В затверджених ВККС умовах проведення конкурсу «кваліфікаційники» врахували той факт, що під час проведення трьох доборів не було єдиного підходу до оцінювання. Тому кількість отриманих за практичне завдання балів замінять відсотками. Наприклад, у першому доборі максимальний бал був 36 (це 100%), а особа набрала 26 (72%); у другому — 10 (100%), кандидат отримав 8 (80%). Якщо ці двоє опинилися на одній сходинці в рейтингу, то в конкурсі переможе резервіст із другого добору.

Очевидно, комісія всіма силами намагається забезпечити для осіб зі «збірного» списку рівні можливості. Однак виправити допущені попередниками помилки вона не може. Дехто сподівався, що ВККС по-новому оцінить результати практичного завдання, визначивши для всіх трьох доборів однаковий бал. Але, по-перше, це займе багато часу, а по-друге, зламає рейтингову систему. По-третє, як підказали «ЗіБ» експерти, «кваліфікаційники» не можуть цього зробити, бо в такому разі знову оцінювати доведеться навіть колишніх резервістів, які отримали рекомендації ВККС на зайняття посад. А це нереально.

Останній шанс

Деякі кандидати, яких восени можуть попросити на вихід з резерву, вишукують способи отримання омріяної рекомендації. Адже конкурс, який комісія проведе 16 червня, може виявитися для них останнім шансом розпочати суддівську кар’єру. Так, постійно діючий орган дав право кандидатам з вищим балом першим обирати вакансію, яку б вони хотіли зайняти. Це виявилося на руку претендентам, які займають останні сходинки в рейтингу.

Експерти пояснюють, чому такі особи опинилися у вигідному становищі. Вони можуть прийти до комісії подавати документи в останній день прийому заяв. Якщо в них є знайомі серед працівників комісії, то ті підкажуть їм «правильний» суд. Тобто порекомендують подати документи на вільну посаду до тієї установи, на яку ніхто не накинув оком.

Тому дехто скептично ставиться до такого нововведення: залежно від кількості набраних балів визначати черговість подання претендентами заяв. «Конкурс — це своєрідна лотерея. Перемагають або кращі, або ті, кому посміхнеться доля», — так уважає один з експертів. Але навіть якщо кандидатів не вишиковуватимуть у черги, хто може гарантувати, що всі вони не чекатимуть останнього дня подання документів? І знову ж таки будуть використовувати схему під назвою «свої люди».

Інші ж фахівці переконані в протилежному: ВККС повинна праце­влаштувати всіх резервістів. Тому має дати можливість особам, котрі готові поїхати до суду будь-якого регіону, зайняти вакансії, на яких немає попиту. Противники цієї ідеї не схвалюють такого поблажливого ставлення до окремих претендентів, які через низьку позицію в рейтингу не можуть грати за правилами конкурентної боротьби.

Охочі одягти мантію знайшли ще одну лазівку в умовах проведення змагання за посаду. «В межах конкурсу відкликання заяви кандидатом для подання іншої заяви про участь у конкурсі на зайняття вакантної посади судді іншого місцевого суду не допускається», — зазначається в документі. Але в ньому не сказано, що особа, яка передумала брати участь у конкурсі, не може попросити повернути їй заяву. Як розповідають експерти, наслідком упущення такого нюансу стане поява ще однієї «хитрої схеми». Наприклад, претендент з високим балом подає заяву на зайняття вакансії в престижному суді. Кандидати, які займають набагато нижчі сходинки в рейтингу, відразу відкидають цей варіант, подають заяви в інші установи. І тут особа з ненайкращим балом виявляє бажання скласти конкуренцію безпрограшному резервісту. Всі цьому дивуються, не знаючи, що два кандидати попередньо домовились: напередодні проведення конкурсу особа з високим балом відкличе свою заяву, а безальтернативним переможцем стане раніше «непрохідна» особа.

***

Дійсно, нові члени комісії прийшли в «кваліфікаційний монастир», попередні мешканці якого допускали помилки. Сьогодні ВККС не під силу виправити всі огріхи, допущені попередниками та законодавцем. У той же час, переконані експерти, вони можуть творити власну історію: гарантувати постраждалим від несправедливості резервістам право на працевлаштування, попросивши народних обранців дати бонусні місяці перебування в резерві представникам всіх трьох доборів.

Або ж комісії необхідно докласти максимум зусиль, аби до осені провести ще кілька конкурсів. Бо, якщо з резерву виключать осіб з першого та другого доборів, у ньому залишиться півтисячі кандидатів. Поповнення ж списку доведеться чекати довго: відповідно до новацій претенденти на мантії навчатимуться в Національній школі суддів не 6 місяців, а рік.

Окрім цього, «кваліфікаційникам» не завадило б закрити всі лазівки в умовах проведення змагань за мантії. Адже перемога цінується тоді, коли вона здобута чесним шляхом. Чи не так?

пряма мова

ВОЛОДИМИР КРАВЧУК, суддя Львівського окружного адміністративного суду:

— Умови конкурсу передбачають, що інформація щодо подання заяви про участь у ньому кожним кандидатом на зайняття конкретної вакантної посади судді оприлюднюється на офіційному веб-сайті комісії. Дуже правильний підхід! Але до чого він спонукає? До того, що найвигідніше подавати заяви в останній день. Бо всі, хто подав заяви в попередні дні, стають відомі на наступний день. Отже, ризик потрапити на вакансію, куди вже заявилися кандидати з вищим рейтингом, нижчий. Відповідно, шанси пройти вищі!

На практиці це призводить до того, що всі чекають останнього дня і подають заяви на вакансії, на які реально можуть претендувати відповідно до своїх балів.

Найбільша інтрига розгортається саме в останній день. Кандидати правдами і неправдами збирають оперативну інформацію: хто куди подав і де те місце, куди можна пройти зі своїм рейтингом. Тут не можна схибити – заяву не відкличеш! А де взяти таку інформацію? Вона не оприлюднюється на сайті (комісія не встигає?). Тільки у «своїх» людей!..

Зміни в оцінюванні кваліфікаційного іспиту

Перший добір (2011 р.)

Максимальна кількість балів загалом 100: тестування 64+ практичне завдання 36

Другий добір (2012 р.)

Максимальна кількість балів загалом 100: тестування 60+ практичне завдання 40

Третій добір (2012—2013 рр.)

Максимальна кількість балів загалом 100: тестування 40+ практичне завдання 60