Закон і Бізнес


Спільна мета — спільні зусилля

Як забезпечити ефективне використання бюджетних коштів і створити умови для належного функціонування суду


На розширеному засіданні колегії теруправління ДСА не тільки звітує про свою роботу, а й узгоджує з керівництвом судів області, на які потреби насамперед спрямувати бюджетні кошти.

№19-20 (1213-1214) 15.05—22.05.2015
НІНА КОЛОДЬКО, завідувачка сектору організаційного забезпечення діяльності судів, судової статистики та інформаційних технологій ТУ ДСА у Вінницькій області
3599

Виходячи зі змісту повноважень і завдань, що покладаються на територіальні управління Державної судової адміністрації, надзвичайно важливим елементом їхньої діяльності є паритетна співпраця із судами щодо оперативного та своєчасного вирішення питань, пов’язаних з організацією діяльності судових установ. Як вибудовується така співпраця, «ЗіБ» розповіли в ТУ ДСА у Вінницькій області.


Дорадчий орган

В основу діяльності теруправління покладені такі принципи, як максимальна прозорість, відкритість та рівність щодо всіх місцевих загальних судів регіону.

Одним із шляхів дотримання цих принципів є участь голів судів та керівників апарату в роботі колегії територіального управління, що дозволяє ефективніше координувати діяльність місцевих судів, сприяє прийняттю узгоджених управлінських рішень. Для теруправління ДСА у Вінницькій області колегія стала важливим дорадчим органом, що визначає стратегію діяльності на поточний рік, дозволяє узгоджувати однакові підходи до вирішення складних питань для всіх місцевих загальних судів регіону.

Так, на початку квітня під головуванням начальника територіального управління Василя Білика відбулося розширене засідання колегії ТУ ДСА у Вінницькій області. В умовах проведення судової реформи основні питання, що були розглянуті на колегії, стосувалися матеріально-технічного та кадрового забезпечення судів.

Детально проаналізувавши нагальні проблеми кожного суду, тер­управління найбільшу увагу приділило фінансовому, інформаційному та матеріально-технічному забезпеченню діяльності судів області. До відома голів судів та керівників апарату доведено аналіз використання коштів у 2014 році та напрямки їх витрачання в 2015 році.

Матеріальне забезпечення

Про особливості закупівель і розрахунків у 2014 році, а також перспективи придбання у поточному товарів, робіт і послуг для потреб місцевих загальних судів розповів заступник начальника територіального управління Олег Кислиця. В умовах жорсткої економії, передбаченої постановою КМ «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» від 1.03.2014 № 65, теруправління в рамках наданих повноважень першочергово вирішували організаційні питання, пов’язані із забезпеченням процесуальної діяльності місцевих загальних судів. Розроблено план економії бюджетних коштів, що затверджений наказом начальника територіального управління, здійснюється систематичний моніторинг стану реалізації запланованих заходів.

Фінансові ресурси спрямовано на зміцнення матеріально-технічної бази судів і на вирішення питань щодо підвищення рівня безпеки судових установ. Комітет з конкурсних торгів ТУ ДСА у Вінницькій області торік провів 9 процедур закупівель відповідно до вимог, передбачених законом «Про здійснення державних закупівель», та уклав договори на загальну суму близько 6 млн грн. Було придбано конверти та знаки поштової оплати, бланкову продукцію, папір офісний оплачено, послуги з передавання даних і повідомлень (послуги стаціонарного телефонного зв’язку), послуги з постачання пари та гарячої води, електричної енергії, природного газу, а також послуги з охорони приміщень.

Борговий тягар

У попередні роки закупівель проводилося значно більше, проте в умовах економії в сукупності з недостатнім фінансуванням неможливо повною мірою забезпечити суди належними приміщеннями, комп’ютерною та оргтехнікою. Впродовж останніх років, на жаль, не було капітальних видатків.

Крім того, підприємці дедалі частіше остерігаються брати участь у процедурах закупівель через тривале непроведення Держказначейством платежів та курсові коливання. Так, у минулому році не вдалося придбати CD-диски: жоден постачальник не виявив бажання взяти участь у торгах.

Своєчасно тільки виплачувались заробітна плата та оплачувались комунальні послуги.

Непроведення торік Держказначейством платежів спричинило утворення кредиторської заборгованості за видатками як зі спеціального, так і загального фонду бюджету. Так, за іншими коштами спецфонду безпосереднього зарахування не оплачено зобов’язань на суму 1385,8 тис. грн. Непроведення платежів за рахунок субвенцій спричинило кредиторську заборгованість у сумі 23000 грн. Загалом станом на 1.01.2014 за КПКВ «Здійснення правосуддя місцевими судами» в частині видатків налічувалося 1408,8 тис. грн. кредиторської заборгованості.

Нині в ГУДКС у Вінницькій області перереєстровано та оплачено всю заборгованість за поточними видатками 2014 року. Таким чином, довготривалого (понад 1 місяць) непроведення платіжних доручень за наявності фактичних надходжень, на відміну від попередніх бюджетних періодів, у І кварталі 2015 року не було.

Належні приміщення

Гострою проблемою є стан забезпечення судів належними приміщеннями. Переважна більшість не відповідає нормативним вимогам, визначеним Радою суддів, та вимогам до будівель і споруд судів згідно з ДБН В.2.2-26:2010. Вирішення цього питання відкладається, оскільки відповідно до вимог постанови КМ №65 одним із заходів економного та раціонального використання державних коштів є припинення ремонту. Крім цього, законом «Про Державний бюджет України на 2015 рік» не передбачені капітальні видатки для місцевих загальних судів Вінниччини. Тому наразі територіальне управління не має можливості забезпечити проведення капітальних ремонтних робіт.

Разом з тим відповідно до закону «Про забезпечення права на справедливий суд» приміщення судів потрібно забезпечити необхідною кількістю залів судових засідань. Адже через 2 роки проведення судових засідань в інших приміщеннях не допускатиметься.

Кадрові питання

Згідно зі штатним розписом у місцевих загальних судах Вінниччини є 182 посади суддів. Нині в області працює 168 законників (107 — обрані безстроково, 61 — призначений у ме­жах п’ятирічного строку), є 14 вакансій. Три з них заповнено шляхом переведення суддів із Донецької та Кіровоградської областей.

Станом на 1.04.2015 налічується 18 суддів, у яких закінчилися повноваження. До кінця року повноваження закінчаться ще у 5 суддів.

Понад рік 9 новопризначених суддів залишалися без повноважень (а в деяких цей строк сягнув півтора року) у зв’язку з нескладенням присяги. Ця церемонія відбулася лише 31 березня 2015 року.

Територіальне управління вжило необхідних заходів для реалізації окремих положень закону «Про судоустрій і статус суддів» (у редакції закону «Про забезпечення права на справедливий суд»). В усіх місцевих загальних судах області затверджено нові структури та штатні розписи. Проведено роботу щодо скорочення чисельності працівників апарату та її приведення до одного показника по всіх судах. Загалом у місцевих загальних судах області скорочено 38 посад та затверджено нові штатні розписи.

Співпраця в контролі

Заслухавши та обговоривши інформацію керівників структурних підрозділів теруправління, колегія ухвалила низку рішень, спрямованих на вдосконалення організаційного забезпечення діяльності місцевих загальних судів області.

Однією з новел судової реформи є визначення в державному бюджеті видатків на утримання судів окремим рядком щодо кожного суду загальної юрисдикції. Таким чином, можна контролювати стан фінансування та витрачання коштів.

Керівництво місцевих загальних судів виявляє ініціативу щодо визначення стратегії витрачання коштів на нагальні потреби суду. Територіальне управління у свою чергу узгоджує з ним питання матеріально-технічного забезпечення та щоквартально доводить до відома інформацію про використання коштів. Отже, завдяки такій позитивній співпраці вдається забезпечити ефективне використання бюджетних коштів та створити умови для належного функціонування судів.