Закон і Бізнес


Спеціалізація як вимога часу

Борис Плотніцький: «Ідея ліквідації господарської юрисдикції ігнорує реальний стан судової системи та економіки держави»


Б.Плотніцький закликав колег урахувати рекомендації Венеціанської комісії та зберегти господарську юрисдикцію.

№39 (1181) 27.09—03.10.2014
15822

Порядок і строки розгляду господарських справ відрізняються від стандартів у судах іншої юрисдикції та допомагають краще захистити інтереси бізнесу, переконаний голова Львівського апеляційного господарського суду Борис Плотніцький. Тому, на його думку, при реформуванні судової системи необхідно враховувати важливість і ефективність господарських судів.


Обмін досвідом

З 18 по 19 вересня 2014 року в Регіональному науково-технологічному центрі в польському м.Підзамчому поблизу м.Кельце пройшла І міжнародна наукова конференція польських та українських юристів на тему «Польща та Україна — система правосуддя, юридичні установи, самоврядність».

У роботі заходу взяла участь українська делегація, до якої ввійшли судді, працівники прокуратури та науковці з різних регіонів нашої держави.

Під час конференції експерти розповіли про зміни в польському законодавстві, що відбулися з 1989 року, та їх узгодження із законодавством Європейського Союзу. Фахівці обговорили питання, які стосувалися різних сфер юриспруденції, з доповідями виступили судді, прокурори, адвокати, нотаріуси, науковці, представники Мін’юсту та правоохоронних органів.

З доповіддю на тему «Роль господарських судів у системі судочинства України» виступив також Б.Плотніцький. Зокрема, він наголосив на європейській спрямованості українського правосуддя та новелах судово-правової реформи в нашій державі.

Борис Дмитрович наголосив, що господарські суди займають у судовій системі України особливе місце, яке визначається специфікою їх правового статусу та предметом діяльності. Так, господарський суд, як спеціально створений орган для захисту економічних прав підприємств, організацій та установ, суб’єктів підприємницької діяльності, вирішує специфічні завдання. Тобто, здійснюючи функцію захисту прав суб’єктів господарської діяльності, він діє у властивій для нього формі, використовує відповідні методи й засоби розгляду господарських спорів.

При цьому порядок і строки розгляду справ, проведення окремих судових дій, процедура прийняття рішення у справі також суттєво відрізняються від порядку та строків провадження в цивільному та кримінальному процесах, наголосив голова апеляційного суду.

Одним з аргументів доцільності існування системи господарських судів, переконаний Б.Плотніцький, є те, що Господарський процесуальний кодекс містить значно простішу та досконалішу процедуру слухання справи, покликану швидко та ефективно розглянути спір з метою захисту та відновлення порушених прав суб’єкта господарювання в найкоротші строки.

«На практиці розгляд справ у господарських судах у більшості випадків здійснюється значно швидше, ніж це відбувається в судах цивільної та адміністративної юрисдикції, що передусім пов’язано зі специфікою господарської юрисдикції — розглядом комерційних спорів», — зазначив голова ЛАГС.

При цьому, наголосив він, створення спеціалізованих судів є загальноєвропейською та світовою практикою і господарська (комерційна) юрисдикція в тій чи іншій формі існує в багатьох країнах Євросоюзу. Наприклад, у Франції, Бельгії, Австрії, кантонах Швейцарії такі суди діють під назвою комерційних або ж торгових.

Перевірена ефективність

На сьогодні система господарських судів є найбільш стабільною з усіх інших складових судової системи України завдяки якісному складу та гнучкому реагуванню на зміни законодавства, переконаний очільник суду. Водночас, відзначив він, необхідно усвідомлювати, наскільки великими є очікування суспільства й керівництва держави від системи господарських судів, адже вони відповідальні за інвестиційну приваб­ливість нашої країни.

На думку Б.Плотніцького, реформування судової системи в цілому має здійснюватися зі збереженням господарської юрисдикції як окремої ланки, про ефективність діяльності якої свідчить багатоетапний історичний досвід удосконалення та демократизації діяльності цих органів, оптимізації процедури вирішення економічних спорів у відповідності до характеру господарських відносин та багаторічна задовільна статистика розгляду справ, що відображає їх розгляд у визначені законом процесуальні строки. «Ідея ліквідації окремої господарської юрисдикції ігнорує реальний стан судової системи та економіки держави», — наголосив очільник ЛАГС.

Б.Плотніцький зосередив увагу учасників конференції на тому, що на даний час актуальним є питання внесення змін до закону «Про судоустрій і статус суддів», зокрема в частині, що стосується діяльності господарських судів з урахуванням спільного виснов­ку Венеціанської комісії та Генерального директорату Ради Європи з прав людини і правових питань щодо чинної редакції закону.

Так, висновки Венеціанської комісії щодо змін, які слід унести до Конституції, не містять рекомендацій стосовно ліквідації господарських судів, натомість у них ідеться про необхідність існування окремої господарської юрисдикції.

Сучасну модель господарського судочинства, наголосив голова ЛАГС, потрібно трактувати як модель доступного судочинства, яка в остаточному своєму прояві забезпечує рівне право кожної особи на справедливий суд, і таку, що стане більш простою, чіткою, прозорою й менш затратною для громадян.

Також під час заходу виступили голова Вінницького апеляційного адміністративного суду Віталій Кузьмишин та суддя Окружного адміністративного суду м.Києва Віталій Щавінський. Вони ознайомили польських колег з особливостями адміністративної юстиції та її місцем у судовій системі України, а також із питаннями захисту державних інтересів у адміністративних судах.

Учасники заходу були одностайними в тому, що міжрегіональне співробітництво є важливою складовою стратегічного партнерства України та Польщі, ефективним засобом європейської інтеграції України, а також практичним механізмом упровадження європейських стандартів на регіональному та місцевому рівнях. Тому, на їхню думку, об’єднання зусиль української національної та європейської регіональної систем права, без сумніву, сприятиме більш ефективному впровадженню європейських стандартів у правову систему України.