Закон і Бізнес


Видатки на Феміду: чим далі — тим менше


№37 (1179) 13.09—19.09.2014
3024

РСУ, ВС та ДСАУ звернули увагу Кабміну на заплановане на 2015 рік поглиблення проблеми неналежного фінансового забезпечення судочинства. Про це мова йде в спільному листі цих установ до А.Яценюка, текст якого друкує "Закон і Бізнес".


Рада суддів України

Верховний Суд України

Державна судова адміністрація України

Спільний лист

8 вересня 2014 року м. Київ
№9рс-576/14, №1-3261/0/1-14, №1-4337/14

Щодо розгляду Кабінетом Міністрів проектів законів «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та «Про удосконалення норм законів з метою забезпечення фінансово-економічної стабілізації в Україні»

Прем’єр-міністрові України А.Яценюку

Шановний Арсенію Петровичу!

Рада суддів, Верховний Суд та Державна судова адміністрація у зв’язку з розглядом Кабінетом Міністрів проектів законів «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та «Про удосконалення норм законів з метою забезпечення фінансово-економічної стабілізації в Україні» звертаються до вас із таким.

Основною проблемою фінансового забезпечення судової системи протягом останніх років є вкрай низький рівень задоволення нормативної потреби у видатках, що не перевищує 50%. Показники проекту державного бюджету на 2015 рік вказують на зниження нормативної потреби до 43,4 з 47,1% у поточному році, що свідчить про поглиблення проблеми неналежного фінансового забезпечення судочинства.

Загальна проблема низького рівня фінансового забезпечення потреб судової системи болісно відбивається на таких основних напрямах:

1. Видатки на оплату праці працівників апарату судів, які є державними службовцями

Починаючи з 2012 року в судах рівень середньомісячної заробітної плати держслужбовців постійно знижується і є меншим від рівня заробітної плати держслужбовців інших органів державної влади. Зазначене викликає соціальне напруження та численні колективні скарги до різних державних органів і вказує на порушення вимог ст.144 закону «Про судоустрій і статус суддів», відповідно до якої розмір заробітної плати працівників апарату судів не може бути меншим, ніж у відповідних категорій державних службовців інших сфер державного управління.

За офіційними статистичними даними, середньомісячна заробітна плата працівників сфери державного управління на сьогодні становить 3677 грн. Передбачені проектом закону «Про Державний бюджет України на 2015 рік» обсяги видатків на оплату праці в судовій системі можуть забезпечити середньомісячну заробітну плату працівників апарату судів тільки в розмірі 3400 грн., що на 277 грн. менше, ніж досягнутий сьогодні рівень середньої заробітної плати працівників сфери державного управління.

Для виконання вимог ст.144 закону «Про судоустрій і статус суддів» необхідно додатково 138,2 млн грн. на оплату праці з нарахуванням.

2. Видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв

Ці видатки відповідно до показників проекту державного бюджету на 2015 рік забезпечені лише на 73%. Дефіцит сягає 55,2 млн грн., що, зважаючи на зростання цін на енергоносії, серйозно ускладнить належне функціонування судів.

3. Капітальні видатки

У проекті державного бюджету на 2015 рік вказані видатки для судової системи взагалі не передбачені.

У той же час існують серйозні проб­леми із забезпеченням судів належними приміщеннями та комп’ютерною технікою для організації судочинства відповідно до норм процесуального законодавства. Для забезпечення судів приміщеннями необхідно
104,4 млн грн., а саме:

для приведення в належний стан приміщень судів, які на сьогодні знаходяться в аварійному стані, — 38,4 млн грн.;

для відновлення знищених приміщень судів у результаті бойових дій — 31,6 млн грн.;

для завершення будівельних і ремонтних робіт на об’єктах з високим ступенем готовності — 34,4 млн грн.

Крім того, термінова заміна серверів, що не справляються з обсягами судового документообігу, та доукомплектування судів передбаченими процесуальним законодавством обов’язковими системами фіксації судового процесу потребують 50 млн грн.

4. Видатки на виплату суддівської винагороди

Проектом закону «Про удосконалення норм законів з метою забезпечення фінансово-економічної стабілізації в Україні» запропоновано, зокрема, внести зміни до закону «Про судоустрій і статус суддів» у частині обмеження максимального місячного розміру суддівської винагороди 15 розмірами мінімальної заробітної плати.

Системний аналіз положень Конституції, закону «Про судоустрій і статус суддів», інших актів законодавства України, а також міжнародних стандартів стосовно суддівської незалежності дає підстави зробити висновки, що незалежність судді забезпечується, зокрема, його належним матеріальним і соціальним забезпеченням, при цьому відповідний рівень матеріального забезпечення судді є складовою гарантованого державою незалежного та неупередженого правосуддя.

Питання гарантій незалежності судової влади неодноразово аналізувалося Конституційним Судом, який у своїх рішеннях від 1.12.2004 №19-рп/2004, від 18.06.2007 №4-рп/2007, від 11.03.2010 №7-рп/2010 наголошує на тому, що невід’ємною складовою статусу суддів є незалежність, гарантії якої, як необхідні умови здійснення правосуддя неупередженим, безстороннім і справедливим судом, мають бути реально забезпечені.

Зауважуємо: п.6.1 Європейської хартії про закон «Про статус суддів» від 10.07.98 передбачає, що рівень винагороди суддів за виконання ними своїх професійних обов’язків має бути таким, щоб захистити їх від тиску при прийнятті ними рішень і таким чином вплинути на їхню незалежність та неупередженість.

Згідно з п.54 рекомендації Комітету міністрів Ради Європи державам-членам щодо суддів: незалежність, ефективність та обов’язки від 17.11.2010 №(2010)12 оплата праці суддів повинна відповідати їх професії та виконуваним обов’язкам, а також бути достатньою, щоб захистити їх від дії стимулів, через які можна впливати на їхні рішення.

Відповідно до ст.129 закону «Про судоустрій і статус суддів» суддівська винагорода не містить жодних стимулюючих виплат і складається з посадового окладу та доплат за вислугу років; перебування на адміністративній посаді в суді; науковий ступінь; роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці. При цьому доплати виплачуються в установленому фіксованому відсотку і не містять меж, які можливо було б зменшити.

Оплата суддівської винагороди з нарахуванням, не обмежена 15 розмірами мінімальної заробітної плати, додатково потребуватиме лише 166,8 млн грн.

Зважаючи на викладене, просимо вас, шановний Арсенію Петровичу, врахувати наші пропозиції щодо необмеження місячного розміру суддівської винагороди 15 розмірами мінімальної заробітної плати та додаткову потребу бюджетних призначень Державної судової адміністрації в сумі 514,6 млн грн. у проекті Державного бюджету на 2015 рік.

Голова Ради суддів України В.СІМОНЕНКО

Голова Верховного Суду України Я.РОМАНЮК

Голова Державної судової адміністрації України З.ХОЛОДНЮК