Українці продемонстрували неповагу до інтелектуальної власності
За кількістю порушень авторських прав УЄФА Україна вже випередила попередніх господарів чемпіонату Європи. Кабмін підготував законопроект, який мав би захистити футбольну організацію, але, схоже, проблема не в нормах, а у звичайній неповазі до чужої інтелектуальної власності.
Від паперу до виделок
«Відповідь на запитання, хто може використовувати торговельні марки УЄФА, дуже проста: ніхто, крім самого УЄФА та його комерційних партнерів», — відзначила начальник відділу правового забезпечення й захисту прав Державної служби інтелектуальної власності Інна Шатова, розпочинаючи засідання, присвячене захисту торговельних марок УЄФА, яке відбулося в прес-центрі ІА «Лігабізнесінформ». Разом з тим, хоча за власним бажанням використовувати торговельні марки УЄФА не можна, багатьом підприємцям дуже цього хочеться. Як наслідок, в Україні, де ніхто й ніколи особливо не переймався інтелектуальною власністю, зафіксовано близько 240 випадків порушення прав футбольного об’єднання. І це при тому, що впродовж останніх чемпіонатів Європи УЄФА помітив тільки 120 відповідних порушень.
З наближенням же турніру кількість протиправних дій лише збільшується. Так, за словами радника юридичного бюро «Єгоров, Пугінський, Афанасьєв і партнери» Тараса Кислого, щомісяця доводиться реагувати на 3—4 таких випадки. Досить часто авторськими правами нехтують туристичні агенції, банки, ресторани, таксі. Навіть виробники пива й міцних алкогольних напоїв намагалися незаконно використати торговельні марки футбольного союзу.
Разом з тим у 90% випадків правопорушення припиняється після попередження юристів. «Ніхто не ризикує йти проти УЄФА, адже держава декларує чемпіонату настільки велику підтримку», — констатує Т.Кислий. У свою чергу союз, за його словами, не намагається заробити на порушниках. Він прагне зберегти не тільки свої логотипи, а й репутацію, тому вимагає припинити порушення, а не сплатити величезну компенсацію.
Підтверджує ці слова і Ярослав Огнев’юк, партнер Патентно-юридичної агенції «Дубинський і Ошарова», яка також співпрацює з футбольним союзом. «На митному кордоні зафіксовано дуже багато випадків порушення прав УЄФА, починаючи від увезення туалетного паперу «Євро-2012» і закінчуючи срібними столовими сервізами. Всі ці конфлікти не були доведені до суду й урегульовувалися мирним шляхом. Єдина непохитна позиція УЄФА в таких ситуаціях: правопорушення повинне бути припинене, тому товар знищувався», — розповів Я.Огнев’юк.
Хоча майже завжди з порушниками вдається домовитися мирним шляхом, у парламенті зареєстровано урядовий законопроект «Про права інтелектуальної власності та репутацію Об’єднання європейських футбольних асоціацій» (№10267), який має надати УЄФА додаткові гарантії захисту.
Не такі, як усі?
Тоді як громадськість ще не змогла ознайомитись із текстом законопроекту, у пресі з’явилась інформація про те, що він містить драконівські санкції до порушників авторських прав УЄФА. Так, штрафи за незаконне використання логотипів футбольного об’єднання могли сягнути 85 тис. грн., а за відповідну наклейку на автомобілі нібито планували позбавляти прав на півроку. Як згодом виявилося, цих положень у проекті немає, але експерти все ж помітили там чимало недоліків.
Так, представник НДІ інтелектуальної власності Національної академії правових наук Геннадій Андрощук переконаний, що сьогоднішнього законодавства цілком достатньо для захисту прав УЄФА. Більше того, за його словами, жодна країна, в якій проходила футбольна першість, не ухвалювала схожого закону.
Чимало проблем у суддів може виникнути й через, здавалося б, позитивну норму про скорочення розгляду спорів за участю УЄФА до 15 днів. Експерти відзначають, що для слухання справи про порушення інтелектуальної власності необхідна судова експертиза, яка може затягнутись. Як наслідок, законники не зможуть вкластись у строки.
Провокує проект і перегини на місцях. Так, передбачена заборона проходу на стадіон з будь-якими рекламними чи комерційними предметами, зокрема листівками, транспарантами і... головними уборами. Таке положення, побоюються експерти, може спровокувати ситуацію, коли на стадіон не пропустять уболівальника з логотипом «Найк» чи «Адідас» на бейсболці.
Проте, як показує практика, УЄФА дуже обачно використовує надані їй повноваження й намагається не провокувати скандалів. Тому можна сподіватися, що навіть жорсткий закон не перетвориться в руках футбольного об’єднання на небезпечну зброю.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 4.49 МБ)
Поки що Мішель Платіні намагається вирішувати конфлікти мирним шляхом.
Матеріали за темою
У Колізей пускатимуть лише за паспортом
20.10.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!