На рахунок впливає не досвід, а місцерозташування фірми й розмір підприємства-клієнта
Не тільки клієнти юридичних компаній, а й самі ці фірми хочуть знати, чим має визначатися вартість їхніх послуг, як вона повинна формуватися. Одначе парадокс у тому, що не завжди юркомпанії спроможні чіткого пояснити, з яких міркувань, на підставі яких критеріїв установлюється ціна на послуги для того чи іншого клієнта.
А головне, нерідко в одних і тих же компаніях за одну й ту саму роботу при розрахунку вартості послуг для різних клієнтів використовуються різні ставки.
Уніфікація за ставками
Доповідь про реальні ставки, які використовують юристи в США, підготували американські компанії CT TyMetrix і Corporate Executive Board. Перша займається аудитом рахунків, котрі виставляють юридичні фірми, а друга — дослідженнями і складанням рейтингів компаній у різних галузях, а також економічним аналізом.
По суті, доповідь — це короткий виклад результатів дослідження про механізми ціноутворення у сфері юридичних послуг у США. Для складення цього документа автори попросили 36 великих корпоративних клієнтів юрфірм Сполучених Штатів надати реальні рахунки, аби дізнатися про фактичні ставки законників. Дослідників цікавили тільки цифри, тому компанії не називаються.
Проте відомо, що фірми, рахунками яких зацікавилися ті, хто готував доповідь, представляли 51 велике місто, 12 галузей (від енергетики, індустрії розваг і фінансів до охорони здоров’я, будівництва, фармацевтики й страхування). Розмір компаній, рахунки яких вивчалися при підготовці цього документа, також був різноманітним: від 1 людини в штаті до майже 2000 співробітників.
Зібравши рахунки, ви¬ставлені за роботу приблизно 90 тис. юристів з-понад 3,5 тис. фірм за період з 2007 до 2009 року (тобто рахунки майже на $4 млрд), автори дослідження проаналізували їх, причому звернули увагу на таке:
l які реальні ставки, за якими виставляють рахунки корпоративним клієнтам юрфірми, з урахуванням їх місцерозташування, ступеня завершеності проекту, обсягу роботи й галузі права, а також рівня фахівців (партнер, юрист або стажист), що працюють над проектом, та їхнього досві¬ду роботи;
l скільки часу насправді відводить юрист на вирішення того чи іншого питання;
l які тенденції спосте¬рігаються в ціноутворенні в юридичній сфері, зокрема зростання ставок за останні роки.
Консультації без знижок
Яких же висновків під час своєї роботи дійшли дослідники?
По-перше, ставки перекривають інфляцію навіть у юристів-початківців. Ви¬явилося, що зростання ставок, попри кризу, перевищило інфляцію, а статус партнера, незалежно від його досвіду, в середньому додає до рахунку за консультацію $100 за годину роботи.
Найбільше дослідників вразило те, що в переважній більшості випадків за одну й ту саму роботу різним компаніям виставляють рахунки за різними ставками. Так роблять 85% фірм. Тобто на рахунок насамперед впливає не досвід фахівців, які працюють над проектом, а місцерозташування самої юр¬фірми й розмір компанії-клієнта.
І тут не допомагає навіть контроль юристів-інгаусів, котрі працюють у неюридичних організаціях. Як показало дослідження, вони схвалюють 3/4 усіх рахунків, що виставляються юрфірмами.
Великі клієнти, що б не обіцяли їм, не отримують жодних знижок за оптові замовлення. Зі звіту випливає, що компанії, які в цілому витратили на послуги певної юрфірми до $500 тис., оплачували послуги останньої в середньому за ставкою $255 за годину.
Проте ті компанії, рахунки яких становили від $5 млн до $10 млн, незважаючи на пропоновані їм знижки й вигідні умови, в середньому платили майже вдвічі більше — по $477 за годину.
Суперечка з держорганами дорого коштує
Незважаючи на кризу, юрфірми не тільки не знизили цін на свої послуги, а й навіть підняли їх, аби хоч якось компенсувати втрати. Найбільше постраждала від кризи практика злиття і поглинань. Хоч як дивно, саме ціна на послуги фахівців у цій галузі виросла найбільше — на рекордні 19%. Тепер ті, хто займається цим, отримують у середньому $560 за годину.
У цілому збільшилися ставки помічників юристів і партнерів, які завжди (приховуючи це чи ні) закладають у рахунки за послуги.
18% законників у період з 2007 до 2009 р. підняли свої ставки більш як на $100 за годину.
Дослідники також порахували, що за останні 10 років ціни на більшість послуг юрфірм зросли на 40%. При цьому в середньому одна година роботи такої компанії коштує сьогодні на 65% дорожче, ніж 10 років тому. Вартість роботи партнера фірми — в середньому $500 за годину.
Привернули увагу до¬слідників також ставки юристів-рекордсменів, які змогли продати свої послуги за нечувано високими ставками. Так, деякі законники, що працюють у сфері відносин з держорганами, беруть за свою роботу майже $750 за годину. У доповіді зазначається, що деякі новачки в перший же рік своєї практики беруть за представлення інтересів своїх клієнтів у судах майже $650 за годину.
Автори доповіді також відзначили, що традиційні центри діяльності, такі як Нью-Йорк, Чикаго і Лос-Анджелес, поступилися своїми позиціями новим лідерам — Далласу, Атланті й Ричмонду. Принаймні якщо брати до уваги темпи зростання вартості їхніх послуг. Якщо в першому випадку ставки збільшилися в середньому тільки на 14%, то в нових центрах вони піднялися майже на 21%.
Олена ГОЛОТЕНКО,
за матеріалами American Lawyer Daily
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!