ВГС готує постанову для розгляду «залізничних» справ
Визначити єдині правові підходи при розгляді спорів, що виникають при перевезенні вантажів залізницею, намагаються у Вищому господарському суді. Врегулювати це питання має нова постанова пленуму, проект якої проаналізували залізничники та науковці.
Спільна праця
Справи, які стосуються перевезення вантажів залізничним транспортом, мають свої особливості і далеко не кожен суддя-«господарник» зможе їх розглядати. Особливості законодавства, термінологія, специфіка відносин між суб’єктами господарства — все це призводить до того, що із залізницею намагаються мати справу лише ті судді, які спеціалізуються на цьому питанні.
Однак навіть у випадках, коли суддя протягом усієї професійної діяльності займався транспортними спорами, у нього можуть виникнути труднощі при розгляді таких справ. Для того, щоб мінімізувати складнощі у ВГС вирішили підготувати постанову пленуму «Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею».
Як повідомляв «ЗіБ», цього року «господарники» вже прийняли кілька досить важливих постанов, зокрема «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» та «Про деякі питання підвідомчості та підсудності справ господарським судам».
Робота над останньою виявилась для «господарників» особливо складною: через велику кількість зауважень вона виносилась на засідання пленуму двічі, а між цим розглядалась на круглому столі та науково-консультативній раді. Схоже цього разу у ВГС планують винести на пленум вже готовий до затвердження проект. Тому попередній варіант постанови було винесено на круглий стіл, який відбувся 25 листопада у конференц-залі готелю «Експрес». Для спільної роботи прибули судді ВГС та місцевих і апеляційних судів, які спеціалізуються на транспортних спорах, а також представники Укрзалізниці та науковці.
Важливість цієї категорії справ підтверджують статистичні показники — за останні 4 роки на розгляд господарських судів надійшло більше 6000 позовних заяв щодо спорів, пов’язаних з перевезенням вантажу залізницею, розповів заступник голови ВГС Анатолій Осетинський. Тому очевидно: необхідно працювати над удосконаленням роботи суддів.
Все в одному
У проекті описано багато особливостей галузі. Так, у ньому є роз’яснення з питань планування та організації перевезень вантажів, пред’явлення претензій та подання позовів, що виникають підчас перевезення вантажів залізницею. Постанова має роз’яснити проблемні моменти відповідальності сторін за договором перевезення, у тому числі за втрату, недостачу, псування або пошкодження вантажу, невиконання плану перевезень. Стосується проект і спорів, що виникають через розрахунки за перевезення, штрафів за неправильні відомості у накладній, договорів на обслуговування залізничних під’їзних колій.
Як відзначили на круглому столі, при розробці проекту були враховані надані місцевими та апеляційними судами пропозиції щодо визначення нових позицій з питань, які, як показала практика, вирішуються неоднаково.
Звернули увагу автори постанови і на останні зміни в законодавстві, що регулює правовідносини при перевезенні вантажів залізницею, наприклад запровадження електронного документообігу. На цій же проблемі наголошував присутній на круглому столі заступник генерального директора Укрзалізниці Петро Науменко: «З наступного року вся залізнична галузь здійснюватиме перевезення за електронною накладною. І ми сьогодні занепокоєні проблемою формування судової практики розгляду справ, які стосуються цих перевезень».
Проект постанови було розроблено на основі раніше прийнятих роз’яснень та рекомендацій президії ВГС, а також інформаційніх та оглядових листів суду, які стосувались норм транспортного законодавства, і, на думку деяких експертів, таке об’єднання не пішло на користь документу. «Коли об’єднуються документи — то це впливає на якість нового», — наголосила завідувач кафедри цивільного права КНУ ім. Т.Шевченка Наталя Кузнєцова. За її словами, проект надто великий за обсягом і його потрібно скорочувати в 5—6 разів. Однак до такої критики «господарники» були готові. А.Осетинський і сам говорив про те, що проект має бути лаконічнішим.
Після завершення круглого столу роботу над постановою продовжить робоча група, з результатами напрацювань якої ознайомляться учасники пленуму.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 2.91 МБ)
Матеріали за темою
Метро у Празі працюватиме без машиністів
08.02.2024
Аеропорт Брюсселя перейде на «тихі» літаки
03.01.2024
Як повернути сплачений штраф, уточнила ВП ВС
05.09.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!