Що чекає економіку, політику та право в новому році?
Новий рік був і залишається приводом для нових надій та прогнозів. Як для кожної людини, так і для суспільства в цілому. Хоча для України 2014 рік більш-менш прогнозований (якщо взяти до уваги майбутні президентські вибори й передуючу їм виборчу кампанію). Особливістю цього року також стануть реформи, обіцяні і прокуратурі, і міліції.
Економіка: гірше не буде?
За законами державного устрою визначальною і для політики, і для законотворчості є економіка. Якщо наприкінці минулого року Україна, як виявилося, була на межі дефолту (про що повідав Прем’єр Микола Азаров), то після підписання московських угод перспективи національної економіки виглядають не такими гнітючими.
Втім, якщо спиратися на дані Держкомстату, 2013 рік був не таким уже й поганим. Принаймні очікуваного обвалу національної валюти до 8,5—9,0 грн./$, прогнозованого експертами до грудня, так і не відбулося. Деяке її послаблення вдалося зупинити, знову ж таки, завдяки «братській допомозі». Незначним було й зростання споживчих цін: за розрахунками того ж Держкомстату, воно становило лише 0,5% за весь рік. Це гірше, ніж у 2012 році, коли була зафіксована дефляція, але значно краще, ніж у 2011-му (4,6%) і 2010-му (9,1%).
На рік новий Кабмін дає більш-менш утішні прогнози, очікуючи зростання ВВП в межах 1,3%. Споживчі ціни, вважають в Уряді, зростуть на 4,3%. Це — при сприятливій кон’юнктурі зовнішніх ринків і розвитку товарообігу з Росією. Знову ж таки, одним із ключових чинників для таких прогнозів стали кредит, наданий Москвою (у 2014 році Київ отримає ще $12 млрд), і зниження ціни на газ.
І якщо в теорії економіка є базисом для політики, то в Україні, на думку аналітиків, саме майбутні президентські вибори-2015 вплинуть на економічні показники. Зокрема — на курс гривні. Причому в бік збереження її стабільності. Зрозуміло, якщо не відбудеться яких-небудь внутрішньополітичних катаклізмів на зразок активізації протестних рухів по всій країні.
Експерти виходять із того, що в передвиборний період Кабмін докладе максимум зусиль, аби втримати доходи населення, зокрема у валютному еквіваленті, на нинішньому рівні. Тому погоджуються з тим, що закладений у бюджеті курс 8,5 грн./$ буде завданням №1 для Національного банку. Причому цілком здійсненним.
У той же час аналітики прогнозують, що якихось помітних поліпшень слід чекати не раніше другої половини року. Тобто ближче до початку виборчої кампанії. Хоча вже сьогодні Кабмін заявив про намір, наприклад, знизити тарифи на опалювання й гарячу воду у зв’язку зі зниженням ціни на газ. Ніби й дрібниця, але вона безумовно відіграє свою роль — це плюс для влади.
Політика: скандали, інтриги, розслідування
Рік, що передує президентським виборам, за визначенням не може бути спокійним для українського політикуму. У нинішніх умовах — особливо.
Лідери опозиції вже оголосили про те, що хочуть «утримати майдан» до 2015 року. Хоча, на думку політологів, це стає все більш складним, оскільки громадські активісти вже висловлюють невдоволення підміною пріоритетів і цілей майдану. Пік громадянської активності, на думку експертів, уже пройшов. «В.Янукович вистояв. Йому вдалось утриматися, хоча іспит був для нього досить жорсткий та драматичний», — уважає директор Центру прикладних політичних досліджень «Пента» Володимир Фесенко. Основною причиною цього політолог називає «велику згуртованість табору влади, збереження контролю над силовими структурами».
Намір «утримати майдан» ще рік експерти вважають кроком назад і ознакою відсутності в опозиції єдиного плану дій. Чогось конструктивнішого за «партизанські вилазки» на місця проживання деяких високих посадових осіб (у тому числі й не за адресою), а також скандали (наприклад, кидання в хол готелю «Прем’єр-палац» димових шашок або знесення пам’ятників Володимиру Леніну в різних регіонах) опозиція запропонувати не змогла. При цьому основною рушійною силою радикальних дій залишаються представники ВО «Свобода», що, на думку експертів, зовсім не сприяє збільшенню кількості прихильників майдану.
Спроби надати політичного забарвлення будь-якому інциденту чи кримінальному провадженню за участю активістів і опозиційних політиків, на думку експертів, також може зробити погану послугу для збереження майдану як майданчика для президентської кампанії. На думку експертів, зростання громадянської активності відбувається не для захисту чиїхось інтересів, а для відстоювання власних прав. Це довів майдан-2004, із цим потрібно рахуватися й організаторам нинішнього майдану. А значить, розвінчання першого ж міфу про «політичне» переслідування тих чи інших постраждалих активістів підірве довіру громадянського суспільства до всіх майбутніх звинувачень у тиску на майдан, які нині звучать на адресу влади у зв’язку з кожним інцидентом.
Не на користь опозиції й інтрига з наявністю (або відсутністю) єдиного кандидата на майбутніх виборах. Поява в різних опитуваннях нових осіб, які раніше навіть не згадувалися як претенденти на пост №1, на думку експертів, свідчить про те, що всередині опозиційного табору з’являються нові, незалежні від звичного тріумвірату, течії. Також це може говорити про те, що окремі представники українського бізнесу зайняли вичікувальну позицію й не поспішають брати на себе зобов’язання щодо того чи іншого учасника майбутньої президентської кампанії.
На думку експертів, майдан може остаточно втратити свій громадянський статус, якщо в березні цього року Президент підпише угоду про асоціацію з ЄС або хоча б його політичну складову, що вже пропонувалося раніше на круглому столі. Навіть якщо опозиція поставить собі в заслугу таке рішення, за рік питання неминуче перестане бути таким актуальним, а нові цілі й інтереси, які могли б об’єднати суспільство від заходу до сходу країни, навряд чи з’являться.
Право: реформи тривають
Для правової системи 2014 рік стане періодом продовження реформ — розпочатих або продовжених минулого року. Перш за все це стосується прокурорської вертикалі. Очевидно, що, як тільки ущухнуть навколополітичні пристрасті й парламент зможе приступити до звичної роботи, буде прийнята в другому читанні нова редакція закону «Про прокуратуру». На думку парламентських експертів, цього слід чекати вже в лютому — після того, як почне працювати четверта сесія ВР. При такому розкладі вже до середини літа прокуратура зазнає істотних змін: з’являться органи прокурорського самоврядування, кваліфікаційно-дисциплінарні комісії. Але головне — зникне саме поняття «загальний нагляд», що, безумовно, позитивно позначиться на інвестиційній привабливості України.
Експерти не відкидають того, що закон «Про прокуратуру» поставлять на голосування одночасно зі змінами до Конституції, які вже були попередньо схвалені парламентом. Зрозуміло, якщо опозиція не продовжить тактику безглуздого блокування його роботи та прислухається до думки європейських інституцій про необхідність проведення реформ. Причому необхідних не стільки для нинішньої влади, скільки для самої опозиції. Тим більше що ухвалення цих двох законів означатиме виконання останніх двох умов підписання угоди про асоціацію з Європейським Союзом. І хоча сьогодні такі вимоги західні політики вже не озвучують, очевидно, влада не може не виконати в повному обсязі дорожню карту до березневого саміту Україна — ЄС.
Принаймні такі терміни для врегулювання питань економічного блоку угоди про асоціацію відвів Кабміну Президент Віктор Янукович. «Уряду поставлено завдання здійснити цю роботу й залучити стільки фахівців, скільки потрібно. Наступний саміт — у березні, і ми повинні до березня цю роботу виконати», — повідомив глава держави в ході круглого столу за участю трьох його попередників.
Поздоровляючи особовий склад органів внутрішніх справ із професійним святом, В.Янукович також відзначив, що 2014 рік повинен стати періодом кардинальної реформи правоохоронних органів, яка «не тільки назріла, а й вимагає негайної активізації». Зокрема, глава держави відзначив, що структуру МВС чекає розділення функцій. «Наприклад, одна з функцій — це слідство. Новий Кримінальний процесуальний кодекс передбачає створення національного слідчого органу», — підкреслив Президент.
Хоча в проекті закону про прокуратуру передбачений 5-річний період, протягом якого за нею може залишатися частина слідчих функцій, у світлі озвученої реформи міліції, на думку експертів, без вирішення даного питання не обійтися. Це означає, що паралельно створюватиметься й законодавча база для інституціоналізації Державного бюро розслідування. На думку фахівців, у такому разі можна досягти безболісного поділу повноважень (а головне — кадрів) між ГПУ, МВС і ДБР.
Правосуддя: нові приміщення, нові повноваження
Особливо можна виділити ті очікування, з якими у новий рік уступила судова система. Звичайно, деякий песимізм пов’язаний з тим, що підвищення окладів служителів Феміди до 12 мінімальних зарплат, як було передбачено законом «Про судоустрій і статус суддів», відклали. Проте норму про те, що з 2015 року зарплата суддів повинна сягнути 15 «мінімалок», ще ніхто не відмінив. Отже, через рік доходи людей у мантіях можуть зрости відразу наполовину.
Також деяке поліпшення матеріального стану чекає працівників апарату судів — за рахунок зростання самої мінімальної зарплати й обіцяних Урядом надбавок для держслужбовців. Хоча доходи працівників апарату явно не порівнювані з тими вимогами, які сьогодні до них висуваються. Втім, бюджетні перспективи — окрема розмова (див. стор.3. — Прим. ред.).
Реформи не оминуть і судову систему. Крім змін Конституції, що стосуються складу Вищої ради юстиції, збільшення вікового цензу й інших нюансів незалежності служителів Феміди, у ВР зареєстровані поправки й до закону «Про судоустрій і статус суддів», що передбачають розширення повноважень Верховного Суду. Це, на думку експертів, істотно вплине на практику правозастосування — її приведення до спільного знаменника.
Серед очікувань — переїзд у нову будівлю Вищого спеціалізованого суду з розгляду цивільних і кримінальних справ. Це дозволить відчути себе вільніше як апарату і суддям самого ВСС, так і їхнім нинішнім сусідам з ВС.
Першими «обживали» реконструйовану будівлю... діти. Напередодні Нового року працівники суду влаштували в новому приміщенні справжню святкову феєрію. «Дитячі усмішки, дзвінкий сміх і загальний святковий настрій створили атмосферу тепла й позитиву, що надзвичайно важливо для комфортної роботи суду в новому приміщенні», — розповіли в прес-службі ВСС.
Що ж, залишається побажати, аби така атмосфера панувала не тільки у ВСС, а й у кожному суді, а також у кожній українській сім’ї.
Круглі столи за участю всіх президентів цього року можуть стати для України традиційними.
Матеріали за темою
Коментарі
"обіцяних Урядом надбавок для держслужбовців. Хоча доходи працівників апарату явно не порівнювані з тими вимогами, які сьогодні до них висуваються. Втім, бюджетні перспективи — окрема розмова (ди…