Як позначаться на роботі адвокатів новели проекту закону «Про прокуратуру»?
Як повідомляв «ЗіБ», Адміністрація Президента розробила проект нового закону «Про прокуратуру», яким передбачається внесення значних змін до структури прокуратури та зменшення її повноважень. Яким же чином пропоновані новели, у разі їх прийняття позначаться на діяльності одвічних опонентів прокуратури — адвокатів? На це запитання ми попросили відповісти самих професійних захисників.
Володимир ПАВЛЕНКО, старший юрист ЮФ «Спенсер і Кауфманн», адвокат:
«Ці зміни спрямовані насамперед на збалансування прав адвокатури та прокуратури»
— Ще не так давно перевага в можливостях адвокатів і прокурорів у веденні досудового та судового слідства в кримінальних справах була явно на боці держобвинувачів. Однак позитивним аспектом є те, що останні законодавчі ініціативи спрямовані на врівноваження обсягу прав та повноважень адвокатів і прокурорів.
Передусім помітною є спрямованість законопроекту на звуження впливу прокуратури, що полягає, зокрема, у скасуванні спеціалізованих прокуратур, зменшенні штату та звуженні переліку повноважень прокурорів. Так, у прокуратури планується повністю відібрати право ведення досудового слідства та повноваження на здійснення загального нагляду.
Що ці нововведення можуть означати для адвокатів?
Насамперед адвокатам, як і їхнім клієнтам, з прокурорами тепер доведеться бачитися значно рідше, ніж раніше.
Досудове слідство тепер буде вести або Державне бюро розслідувань, яке планується створити, або працівників органів внутрішніх справ, з якими й доведеться працювати адвокатам у рамках досудового слідства.
У прокуратури ж залишається лише повноваження щодо підтримання державного обвинувачення в суді, представництва інтересів держави та громадян у суді, а також нагляд за дотриманням законів правоохоронними органами на стадії досудового слідства, на стадії виконання вироків і при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян.
Такі новели спрямовані на значне зменшення впливу прокуратури на бізнес-структури та окремих громадян, які мають стосунок до бізнесу, що, ймовірно, приведе до деякого полегшення роботи адвокатів із представниками прокуратури.
Крім того, проект урівнює адвокатів і прокурорів в правах, необхідних для проведення досудового розслідування. Зокрема, адвокатам нарівні з прокурорами надається право вільного доступу в приміщення підприємств, установ і організацій з метою ознайомлення з документами, необхідними для адвокатської діяльності.
Адвокатам також надається право на безоплатний доступ до інформаційних баз даних державних органів, органів місцевого самоврядування, Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування, крім тих баз даних, що містять інформацію з обмеженим доступом.
Передбачається наділити адвокатів правом застосовувати технічні засоби, зокрема в місцях попереднього ув’язнення під час проведення процесуальних дій, в яких адвокат бере участь. Проектом урегульовані також деякі «внутрішні» питання адвокатури. Зокрема, пропонується частково розширити коло осіб, які звільняються від проходження стажування.
Ці зміни, на мою думку, спрямовані насамперед на збалансування прав адвокатури та прокуратури, що, безумовно, є правильним кроком у напрямку розвитку правової держави.
Євген ЩЕГЛОВ, старший юрист ЮК «Правовий альянс»:
«Прокурорський нагляд не може підміняти собою правосуддя»
— Прийняття такого закону допоможе привести повноваження прокуратури в Україні у відповідність до норм Конституції. У зв’язку з інертністю прокуратура зберегла більшість функцій, які їй не притаманні та з якими вона, по суті, не справлялася. Тому в запропонованому законі вилучено такі анахронізми, як контроль прокурора за брухтом, лісом та іншими сферами господарського життя, щодо яких діють дуже багато інших контрольних державних інстанцій. Концентрація на питаннях кримінального провадження та боротьби з корупцією є правильним кроком, продиктованим здоровим глуздом. Прокурорський нагляд не може підміняти собою правосуддя, тим більше з тією ефективністю, яка зараз існує в прокуратурі.
Проект дещо зрівнює в правах адвоката та прокурора.
Чинна редакція закону передбачає право прокурора мати доступ до документів і матеріалів, необхідних для проведення перевірки, зокрема й за письмовою вимогою, і таких, що містять комерційну таємницю або інформацію з обмеженим доступом. Зараз прокурор може письмово вимагати надання у визначений ним строк документів і матеріалів, видачі необхідних довідок, у тому числі щодо операцій і рахунків юридичних осіб та інших організацій, для вирішення питань, пов’язаних з перевіркою. Також прокурор може отримувати від посадових та службових осіб і громадян усні або письмові пояснення, у тому числі шляхом виклику відповідної особи до органу прокуратури.
Позитивним є те, що проектом нового закону ці повноваження не застосовуються щодо осіб приватного права. Прокурор зможе отримувати документи в органах державної влади та місцевого самоврядування, фондах соціального страхування. Прокурор зможе отримувати усні або письмові пояснення від посадових та службових осіб організацій публічного права за їх згодою.
Цікавими є зміни в законодавстві щодо сплати адвокатами внесків для рад адвокатів та порядку проходження стажування особами, які претендують на отримання статусу адвоката.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!