Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» звернулася до Прем’єр-міністра з питанням щодо застосування нотаріатом законодавства про захист прав споживачів при посвідченні окремих договорів.
Представники банківської спільноти звернули увагу на непоодинокі випадки відмов нотаріусів у посвідченні банкам договорів застави (іпотеки), які містять пункти про врегулювання спорів у третейських судах. Нотаріуси це мотивують тим, що спори про захист прав споживачів послуг фінансової установи непідвідомчі третейським судам, оскільки до закону «Про третейські суди» внесено зміни.
Однак УКБС уважає, що позиція нотаріусів не відповідає чинному законодавству, оскільки договір застави (іпотеки) не є договором про надання послуг споживачу. Укладання, виконання та припинення цього договору не регулюється нормами акта «Про захист прав споживачів». Крім того, Верховний Суд роз’яснив, що до таких спорів застосовується спеціальне законодавство у сфері кредитування.
УКБС зазначив, що Мін’юст може вирішити проблему, давши роз’яснення щодо посвідчення договорів застави (іпотеки). Адже організація роботи нотаріату та надання роз’яснень нормативних актів є функцією цього міністерства. Проте Мін’юст, наголошують в Асоціації, не розглядає питання по суті та не дає жодної оцінки правомірності дій нотаріусів.
Одночасно Міністерство юстиції радить оскаржувати в суді відмови нотаріусів, знаючи, що це неможливо зробити без відповідних постанов (про відмову у вчиненні нотаріальної дії), які наразі свідомо не виносяться нотаріусами.
Таким чином, Мін’юст перекладає власні функції на судову систему, створюючи додаткове навантаження на державний бюджет. Так, у 2010 році кількість адміністративних справ збільшилась на 25%, що призвело до підвищення витрат держбюджету для забезпечення адміністративного судочинства на 14,7 млн грн. (6%) порівняно з 2009 роком. У 2011-му на ці цілі передбачено ще на 17,7 млн грн. (7%) більше, ніж у 2010 році, заявляють в УКБС.
При цьому судова система відчуває постійний дефіцит фінансування, оскільки збільшення кількості оскаржуваних актів не співмірне з видатками держбюджету на адміністративне судочинство. Тому врегулювання порушеного питання позасудовими способами, а саме — шляхом належного виконання Мін’юстом своїх функцій щодо надання відповідних роз’яснень, передусім сприятиме економії державних коштів.
Асоціація наголошує, що звернення до суду не вирішить цієї проблеми, оскільки вона вже набула масовості. Тому скасування однієї постанови нотаріуса не створить обов’язку для інших щодо посвідчення договорів, які містять пункти про врегулювання спорів у третейських судах.
УКБС також зазначає, що необгрунтовані юридичні ускладнення гальмують відновлення банками кредитування населення. Так, загальний обсяг кредитних вкладень у квітні цього року зріс лише на 0,5% (з початку року — на 3,3%), до 779,5 млрд грн. Це головним чином було забезпечено за рахунок збільшення кредитування юридичних осіб, обсяги якого зросли на 1,5% (з початку року — на 5,5%), до 536,1 млрд.
Весь номер в форматі PDF
(pdf, 11.18 МБ)
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!