Або Чи зможуть настанови глави РПЦ вирішити «розкольницькі» проблеми
Не встигнувши минулого року відвідати всі відомі центри «канонічної території», предстоятель Російської православної церкви патріарх Кирило вирішив повторити пастирський візит, цього разу за маршрутом Одеса — Дніпропетровськ — Київ. І все заради спілкування з вірянами — політику вчергове намагаються залишити без діла.
Програмні таємниці
Як і минулого літа, головною метою приїзду в Україну глави РПЦ залишається його бажання позна¬йомитися з паствою та її життям. У 2009 р. таке поривання виглядало більш ніж передбачуваним — це був перший візит нинішнього лідера РПЦ до нашої країни в його новій іпостасі.
Проте й тоді патріарх Кирило не приховував свого наміру незабаром приїхати знову, адже за один візит охопити всю територію країни було неможливо.
Це вже третій приїзд патріарха московського і всієї Русі в Україну — попередній був у день інавгурації Віктора Януковича. 9-денна програма (з 20 до 28 липня) лідера російського православ’я досить насичена. Зокрема, він планує взяти участь у засіданні Священного синоду в Києво-Печерській лаврі, де однією з тем для обговорення хоче запропонувати запобігання розколу православ’я в Україні. Кульмінацією візиту предстоятеля РПЦ, як очікується, буде його участь у торжествах з нагоди річниці хрещення Русі 28 липня.
Як заявив керуючий справами Української православної церкви Московського патріархату архієпископ Митрофан, візит патріарха Кирила в Україну «не є політичним, а має виключно пастирський характер», і представив програму перебування патріарха в країні. Найбільш цікавою деталлю в ній, як запевняють незалежні спостерігачі, виявилася «загадкова пргалина в офіційному графіку 23 липня, тоді як до цього дня і після, аж до 28 числа, все розписано по годинах». Священики УПЦ МП в приватних бесідах також не виключали, що, попри релі¬гійний характер візиту, Кирило зустрінеться з Президентом В.Януковичем.
Більшість суперечливих повідомлень з церковних і світських джерел сходяться на тому, що така зустріч відбудеться. Одні запевняють, що вона відбудеться на кримській дачі Віктора Федоровича, другі — що український Президент перерве свою відпустку і прибуде в Київ, аби прийняти московського гостя.
Візит із забарвленням
Неодмінне спілкування з гарантом, якому глава РПЦ уже надавав моральну підтримку, на перший погляд здається закономір¬ним елементом програми візиту. До того ж патріарх уже заздалегідь налаштований оптимістично. Напередодні приїзду він зауважив, що «досить позитивно» оцінює розвиток України в останні місяці, і відзначив, «що відбувається полі¬тична стабілізація, вирівнювання економічних показників, розвиток відносин зі світом і ближніми сусідами, зокрема Росією, Європою, Сполученими Штатами».
Українська опозиція зробила висновки про полі¬тичний характер візиту задовго до його початку. У керівній партії, як і передбачалося, не бачать якогось політичного підгрунтя візиту, а зауваження опозиції називають «істерикою».
Відмахуються від «зайвої сутності» і в УПЦ МП. Тільки церковники, як і полі¬тики, більше схильні «атакувати» свого, «профільного», противника. «Представники Київського патрі¬архату в усьому бачать полі¬тичний підтекст, це пов’язано з тим, що Київський пат¬ріархат створили полі¬тичні сили. Цей візит патрі¬арха — тільки пастирський, про що свідчить програма його візиту», — повідомили в УПЦ. Подібні заяви є безпосередньою реакцією на публічні побоювання верхівки КП. «Це не стільки архі¬пасторський візит, скільки політичний візит до України з метою утвердження «російського миру», — такою думкою ще на початку липня поділився патріарх Філарет.
«Інтерпретаційна вій¬на» — явище очікуване. І вже згадувана вище переконаність у наближенні часів подолання розколу додає ситуації гостроти. Спостереження за «схизмопози¬ціонуванням» найближчими днями цікаве ще й через недавній візит до Росії Вселенського патріарха. Нагадаємо: одним з головних «військово-інформаційних» результатів насиченого турне стали кілька виразів Варфоломея I про необхідність об’єднання українських православних, тлумачивши які, два вітчизняні патріархати зчепилися не на жарт.
Головна версія, проте, припускає, що таким чином константинопольська церква вирішила відійти від обговорення українських проблем «в обмін» на прискорення підготовки до Вселенського собору. Не виключено, що під час візиту патріарха Кирила буде зроблено спробу розставити ще одну порцію крапок над «i», яка тим цікавіше виглядатиме у світлі пробуксовування публічних результатів переговорного процесу між різними гілками українського православ’я. У будь-якому випадку, незалежно від програми візиту, пастирські настанови глави РПЦ обов’язково привернуть увагу. А те, наскільки політичними їх уважатимуть, залежить від переконань і поглядів.
Ксенія СОКУЛЬСЬКА, Олександр САВИЦЬКИЙ
Думка політолога
Як релігія впливає на життя держави?
Володимир КОРНІЛОВ:
— Це складне питання, і воно, швидше за все, філософського смислу, а не політологічного. Наша держава офіційно відокремлена від церкви. При цьому ми бачимо, що вищі держчиновники як обов’язковий церемоніал виконують богослужіння в церкві, що вже взагалі робить сумнівною наявність даної тези про відокремлення держави від церкви. У нас дійсно є релігія, яку можна вважати державною, хоча це суперечить Конституції. Держструктури настільки зрослися з релігійними структурами, що ми сприймаємо освячення кабінету, автомобіля тощо якогось чиновника як мало не державно обов’язкову процедуру. Релігія, а особливо церква, безперечно, впливають на прийняття рішень, політику, хоча офіційно вони розділені.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!