Адмінсудам найбільше перепадає від суб’єктів владних повноважень, не вдоволених прийнятими рішеннями
Представники адміністративних судів — арбітри в спорах між державою та громадянами. Трапляється, за прийняті рішення їх не лише критикують, а й погрожують ліквідувати установи, в яких вони працюють.
Під гарячу руку
Коли політики чубляться в адмінсудах, непереливки часто-густо саме останнім. Служителів Феміди звинувачують у тому, що вони пишуть рішення під диктовку представників владного Олімпу. Доходить навіть до пропозицій знищити той чи інший суд.
Так, четверо народних депутатів-опозиціонерів унесли до Верховної Ради законопроект про ліквідацію Вищого адміністративного суду. Це стало своєрідною реакцією на те, що друга судова палата цієї інституції залишила двох парламентарів без мандатів.
У пояснювальній записці опозиціонери перераховують прийняті ВАС рішення, які, на їхню думку, є неправосудними. Вони вважають, що настав час «приймати радикальне рішення щодо очищення української юстиції від кірєєвщини». А єдиний можливий вихід із ситуації вбачають в оновленні суду касаційної інстанції для справ адмін’юрисдикції, що «є неможливим без ліквідації ВАС».
Оновлення інституції, вважають опозиціонери, має відбуватися за такою схемою. Спочатку потрібно ліквідувати вищий спецсуд. При цьому тимчасове виконання функцій суду касаційної інстанції покласти на Судову палату в адміністративних справах Верховного Суду. Останній етап — створення нового вищого спецсуду з розгляду адмінсправ.
А куди ж подінуться «старі» законники з ВАС? Четверо представників фракції ВО «Батьківщина» знайшли відповідь і на це запитання. Володарів мантій переведуть до вищих спецсудів або до апеляційних господарських та адміністративних судів.
Представників другої палати ВАС нардепи вирішили покарати: вони запропонували перевести їх до місцевих адмінсудів. Для тих, хто не хоче переходити до інших храмів Феміди, шлях один — у відставку.
Аби ВС не завалили справами, він може «тимчасово залучати до роботи суддів, обраних безстроково до нижчестоящих судів». Ось таку «адмінреформу в межах одного суду» запропонували провести опозиціонери.
«Прихований тиск»
Комітет ВР з питань верховенства права та правосуддя рекомендував парламенту відхилити цю законодавчу ініціативу. Він указав, що питання утворення чи ліквідації судів — аж ніяк не справа народних депутатів. Це по-перше. А по-друге, підставами для «розпуску» храму Феміди є зміна системи судів, адміністративно-територіального устрою або ж потреба поліпшити доступ до правосуддя. Тобто, вважає комітет, причин для ліквідації ВАС немає. «Народні депутати не можуть давати правову оцінку діям та рішенням суду», — йдеться в резолюції комітету.
ВС назвав пропозицію представників ВО «Батьківщина» такою, що «грунтується на концептуально хибній засаді». Свої думки щодо ініціативи опозиціонерів висловив і ВАС. Він уважає проект закону неприйнятним, оскільки запропоновані зміни суперечать Конституції.
«Мета законопроекту носить відверто заполітизований характер та піддається сумніву щодо її дійсної спрямованості на реалізацію забезпечення основних прав і свобод людини», — зазначається у висновку ВАС. Інституція припускає, що приводом унесення такого проекту до ВР стало саме невдоволення окремих нардепів ухваленими рішеннями. ВАС назвав такі дії парламентарів «прихованим тиском».
«Законопроект створює правові передумови для втручання в професійну діяльність не лише суддів ВАС, а й суддів інших видів юрисдикції, оскільки передбачає створення нового негативного прецеденту в правовому просторі щодо використання права законодавчої ініціативи як інструменту для покарання за ухвалені судом «неугодні» рішення», — вважають у ВАС.
Політична традиція
Та ВАС — не перший із судів адміністративної юрисдикції, що потрапив під гарячу руку представників влади. Так, у жовтні 2008 р., коли адмін’юстиція тільки-но ставала на ноги, тодішній Президент Віктор Ющенко видав указ про ліквідацію Окружного адмінсуду м.Києва та створення двох нових інституцій: Центрального та Лівобережного окружних адмінсудів м.Києва.
І того разу, пригадують експерти, глава держави прийняв таке рішення з політичних мотивів. Так, В.Ющенко указом від 9.10.2008 достроково припинив повноваження ВР і призначив на 7.12.2008 позачергові вибори. Після цього законник з ОАС м.Києва зупинив дію цього указу до розгляду по суті позову однієї з політичних сил до Президента. А далі події розгорталися так: 10 жовтня В.Ющенко фактично звільнив «неугодного» суддю з посади, виключивши з указу про призначення суддів його прізвище. Але й цього виявилося замало: через кілька днів з’являється рішення Президента ліквідувати ОАС м.Києва. Незважаючи на всі ці перипетії, суд працює й сьогодні.
Виходить, іноді адмінсудам, утягненим у політичні ігри, самим потрібен захист від представників інших гілок влади. Саме ці установи, які можуть вказати на помилки суб’єктів владних повноважень, найчастіше потерпають від звинувачень сильних світу цього. Особливо конфлікт політичних інтересів загострюється під час виборчого процесу та тоді, коли опозиція зустрічає дії влади в багнети.
Пряма мова
ДМИТРО ШПЕНОВ, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань верховенства права та правосуддя:
— Ліквідація ВАС призведе до того, що система адміністративних судів позбудеться вищого спеціалізованого суду. Пропозиція тимчасово передати функції ВАС Верховному Суду, передбачена законопроектом, прямо суперечить рішенню Конституційного Суду від 11.03.2010 щодо повноважень касаційної інстанції. Таким чином, автори документа просто пропонують на деякий час обезголовити й фактично паралізувати систему адмінсудів у нашій країні, щоб потім створити аналогічний орган.
Політики неодноразово намагалися «розігнати» представників адмінсудів і ліквідувати установи, в яких вони працюють.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!