ВР вирішила налякати штрафами і строками несумлінних гравців на фондовому ринку
Біржові гравці можуть за день збагатитися на мільйони і так само за день утратити всі свої капітали через раптове знецінення акцій якоїсь провідної компанії. В Україні фондовий ринок ще не настільки розвинений, аби на ньому можна було набути капітал, проте штраф і навіть строк ув’язнення він може «забезпечити». Про це подбав парламент, схваливши зміни до низки законодавчих актів, спрямовані на протидію відмиванню брудних коштів.
Ознаки нечесної гри
Свою законодавчу ініціативу Уряд мотивував необхідністю більш повної імплементації положень Конвенції Ради Європи «Про відмивання, пошук, арешт і конфіскацію доходів, одержаних злочинним шляхом, та фінансування тероризму». Для цього до закону «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» вводиться визначення поняття «маніпулювання на фондовому ринку».
Повноваженнями встановлювати наявність ознак маніпулювання на фондовому ринку наділено Державну комісію з цінних паперів та фондового ринку. Як правопорушення закон ви¬значає, зокрема, здійснення або намагання здійснити операції, які можуть створити уявлення щодо поставки, придбання або ціни фінансового інструменту, які не відповідають дійсності і призводять до встановлення інших цін, ніж ті, що існували б за відсутності таких операцій, а також вчинення умисних протиправних дій, в тому числі шахрайства чи використання інсайдерської інформації.
Як протиправні дії закон визначає й поширення будь-яким способом інформації, котра може ввести в оману учасників ринку, зо¬крема поширення недостовірної інформації, у разі, коли особа, яка її поширила, знала або мала знати, що така інформація є недостовірною, а також купівлю або продаж фінансових інструментів перед закриттям торговельної сесії за¬для введення в оману учасників ринку.
У полі зору ДКЦПФР можуть також опинитися й неодноразове протягом торговельного дня укладення угод купівлі чи продажу цінних паперів, за якими кожен з учасників торгів виступає як продавець та покупець, або котрі не мають очевидного економічного сенсу чи законної мети хоча б для одного з учасників торгів (їх клієнтів), а також надання клієнтом доручень на укладення угод, під час яких покупець і продавець діють в його інтересах. Контролерів зацікавлять й угоди за ціною, яка суттєво від¬різнятиметься від поточного показника внаслідок подання безадресних заявок та попередніх домов¬леностей про придбання або продаж фінансового інструменту.
Щоправда, Кабмін застеріг можливість для учасників ринку штучно підтримувати вартість емісійних цінних паперів за наявності відповідних договорів з фондовою біржею. Крім того, не вважатимуться маніпулюванням дії органів влади, що реалізують грошово-кредитну політику або політику управління державним боргом.
Інструменти покарання
Якщо у ДКЦПФР виникнуть сумніви щодо законності тієї чи іншої операції, за справу беруться слідчі органів внутрішніх справ чи податкової міліції. Далі правопорушення класифікується за ознакою отриманої вигоди, тобто завданої шкоди.
Будь-які умисні дії службової особи — учасника фондового ринку, які матимуть ознаки маніпулювання, «потягнуть» лише на адмінвідповідальність і штраф у розмірі від 100 до 500 неоподатковуваних мі¬німумів доходів громадян, тобто від 1700 до 8500 грн. Якщо ж це дозволило комусь із клієнтів чи будь-якій іншій особі отримати дохід понад 500 н.п.м. (наразі — 8500 грн.) чи уникнути аналогічних збитків, то на брокера заведуть кримінальну справу з перспективою або заплатити від 750 до 2000 н.п.м. (від 12750 до 34000 грн.), або потрапити за грати максимум на 3 роки. Аналогічне покарання буде призначене і за заподіяння значної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб.
За повторне правопорушення, а також за узгоджені дії адмінштраф зросте від 500 до 750 н.п.м. А злочини, які спричинили тяжкі наслідки, тобто шкоду, що перевищуватиме 1000 н.п.м (17000 грн.), каратимуться штрафом від 2000 до 3000 н.п.м. (від 34 тис. до 51 тис. грн.) або ув’язненням на строк від 2 до 5 років.
Щоправда, у головному юридичному управлінні ВР нардепів застерігали від вживання розпливчатих визначень, що «не містять об’єктивних і достатніх критеріїв, які дають змогу віднести певні дії до маніпулювання на фондовому ринку». З-поміж таких норм експерти, зокрема, виокремили «намагання здійснити операції», «очевидний економічний сенс», «надавати уявлення» тощо. Адже їх застосування на практиці буде ускладнено, що зведе нанівець ефективність боротьби із зловживаннями на фондовому ринку.
Проте закон передано на підпис Президенту. Можливо, глава держави не погодиться на декларативну протидію відмиванню коштів у цьому сегменті фінансового ринку та поверне закон на доопрацювання.
Лев СЕМИШОЦЬКИЙ
Пряма мова
Григорій ОМЕЛЬЧЕНКО, голова підкомітету з питань міжнародного співробітництва Комітету ВР з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією:
— Я звертаюся до представників урядових структур: наступного разу, коли вносите в сесійну залу будь-які міжнародні конвенції для ратифікації, котрі становитимуть частину національного законодавства України, вносьте і законопроекти про внесення змін до відповідних національних законів. Тоді ми витрачатимемо після ратифікації тих угод максимум 2—3 місяці.
Цей закон ми мали прийняти ще в минулому році! А то, вибачте, «приперло»: в середині травня буде Міжнародна конференція з питань відмивання брудних грошей, а Україна перебуває в сірому списку і буде слухатись спеціальне питання. І цей закон ми мали прийняти ще 19 квітня, проте вмовили міжнародну організацію трошки відстрочити.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!