Банки вважають, що не повинні відповідати за несумлінних будівельників
Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» закликала парламент відхилити законопроект, який змусить фінустанови відповідати за помилки та зловживання будівельних організацій.
Проектом «Про внесення змін до Закону України «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю» (№2119) пропонується скасувати існуючий розподіл фондів фінансування будівництва на категорії «А» та «Б» й запровадити єдиний вид, аналогічний діючій категорії «Б». Передбачається, що його управителем стане фінансова установа.
Як відзначають експерти, ініціатива залишає неврегульованою цілу низку питань. Зокрема, в УКБС звернули увагу на відсутність механізму дофінансування будівництва та невизначеність порядку відчуження нерухомості від забудовника.
Відповідно до чинного закону «Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю» для фондів фінансування будівництва категорії «Б» управитель визначає поточну ціну вимірної одиниці об’єкта будівництва, коефіцієнти поверху й комфортності та приймає на себе ризик щодо недостатності залучених коштів. І хоча нормами закону передбачено можливість дофінансування за рахунок коштів страхування, питання регресної вимоги страховика після сплати відповідних сум залишається неврегульованим.
Експерти УКБС також наголошують, що запропоноване законопроектом запровадження одного виду фондів фінансування будівництва, управителем якого є фінансова установа, непропорційно розподіляє ризики, перекладаючи їх на банківську систему. Зокрема, згідно з новаціями, по суті, із забудовника знімається відповідальність за дотримання плану забудови щодо визначених площ та витрат, що спричиняє ризики збільшення вартості будівлі на фоні зменшення проінвестованих довірителями площ. Така безконтрольність забудовника покладе на управителя обов’язок самостійного пошуку джерел фінансування.
Крім цього, вимога щодо необхідності перетворення раніше створених фондів категорії «А» суперечить законодавству, яке забороняє змінювати правила їх діяльності. Також із забудовника буде знято відповідальність за нецільове використання отриманих раніше коштів. Фінустанові ж доведеться фактично взяти на себе збитки.
В УКБС наголошують, що створення фонду категорії «Б» потребуватиме появи в штаті управителя (банку) працівників непрофільної спеціалізації, пов’язаної з будівництвом та ріелторською діяльністю. При цьому такі зміни змусять банки надавати нефінансові послуги, що не передбачено чинним законодавством. Урешті-решт виникне загроза ускладнення роботи будівельників і подорожчання нерухомості.
«Слід урахувати, що запропонований законопроектом варіант унесення змін до апробованого вітчизняною практикою механізму функціонування фондів категорії «А» є необгрунтованим, адже позбавить інвесторів та фінустанови стимулів до фінансування будівництва завдяки таким механізмам», — наголосила генеральний директор асоціації Галина Оліфер. На її переконання, лише пропорційний розподіл ризиків при реформуванні системи фінансування будівництва дозволить досягти кінцевої мети — відновити будівельну галузь за рахунок зростання інвестицій.
Матеріали за темою
До уваги ошуканих інвесторів компанії ТММ
04.02.2024
Відсьогодні Нацбанк пом’якшує низку обмежень
29.12.2023
Банки заробили удвічі більше у 2023 році
07.12.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!