Розмір соціальної допомоги на дитину з інвалідністю та розмір надбавки на догляд за дитиною з інвалідністю не можуть бути нижчими від розміру прожиткового мінімуму, встановленого законом.
На цьому наголосив Касаційний адміністративний суд, скасувавши рішення судів першої та апеляційної інстанцій у справі №500/429/23 та ухваливши нове, яким позов задовольнив, інформує «Закон і Бізнес».
Відповідно до обставин цієї справи син позивача є особою з інвалідністю з дитинства. Рішенням управління соціальної політики позивачу призначено державну соціальну допомогу на дитину з інвалідністю з дитинства в розмірі 1418,9 грн та надбавку на догляд за нею в розмірі 1372,0 грн.
Позивач звернувся із заявою про перерахунок зазначених виплат, посилаючись на ч.2 ст.46 Конституції, якою передбачено, що соціальні виплати не можуть бути меншими за прожитковий мінімум. Відповідач відмовив у перерахунку.
Рішенням суду першої інстанції, залишеним без змін постановою суду апеляційної інстанції, в задоволенні позовних вимог відмовлено. Суди керувалися тим, що щомісячна доплата в сумі, якої не вистачає до розміру прожиткового мінімуму, встановлюється особі у випадку, якщо сума державної соціальної допомоги як дитині з інвалідністю до 18 років разом із встановленою до неї надбавкою (на догляд за особою) є меншою за розмір прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність.
Проте КАС зазначив, що відповідно до ст.2 закону «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» державна соціальна допомога призначається на дітей з інвалідністю віком до 18 років — 70% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
В абз.3 ч.4 ст.3 закону передбачено, що надбавка на догляд за іншою дитиною з інвалідністю встановлюється в розмірі, крім іншого, на дитину з інвалідністю віком від 6 до 18 років — 50% прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років.
Статтею 7 закону «Про Державний бюджет України на 2022 рік» установлено, що на 2022 рік прожитковий мінімум осіб, які втратили працездатність: з 1 січня — 1934 грн., з 1 липня — 2027 грн., з 1 грудня — 2093 грн.
Згідно з п.10 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, затвердженого постановою КМУ від 3.02.2021 №79, якщо щомісячний розмір державної соціальної допомоги не досягає прожиткового мінімуму, встановленого законом для осіб, які втратили працездатність, таким особам призначається щомісячна доплата в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру. В разі коли щомісячний розмір допомоги з надбавкою на догляд особам з інвалідністю з дитинства I групи, віднесених до підгрупи А, не досягає розміру державної соціальної допомоги з надбавкою на догляд, що виплачується на дітей з інвалідністю підгрупи А віком від 6 до 18 років, призначається щомісячна доплата в сумі, якої не вистачає до зазначеного розміру.
Суди попередніх інстанцій установили, що позивач доглядає за дитиною з інвалідністю з дитинства. Станом на 1.12.2022 розмір соціальної допомоги на дитину з інвалідністю та розмір надбавки на догляд за цією дитиною разом становить 2881,6 грн.
Враховуючи, що позивач інших доходів, окрім зазначених соціальних виплат, не отримує, КАС не погодився з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки в цьому випадку суди не застосували закон, який підлягав застосуванню.
У ч.3 ст.46 Конституції зазначено, що пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Судами встановлено, що позивач та його дитина з інвалідністю з дитинства підпадають під усі умови, визначені зазначеною конституційною нормою, для того, щоб рівень життя і позивача, і його дитини був не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.
Для вирішення цього спору судам необхідно було застосовувати норми Конституції як норми прямої дії, які мають найвищу юридичну силу, в тому числі й над законами України та постановами КМУ.
Тож колегія КАС дійшла висновку, що позивач має право на соціальну допомогу на дитину з інвалідністю в розмірі, не нижчому від прожиткового мінімуму, встановленого законом, і надбавку на догляд за дитиною з інвалідністю в розмірі, не нижчому від прожиткового мінімуму, встановленого законом. Зазначені виплати не можна розглядати в сукупності, оскільки виплати стосуються двох осіб (дитини та його батька), а не однієї особи.

Аби не пропустити новини судової практики, підписуйтеся на Телеграм-канал «ЗіБ». Для цього натисність на зображення.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!