Фінансові піраміди: чи стане закон на заваді шахрайству

Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку вкотре опублікувала список ненадійних інвестиційних ініціатив. В цей раз таких виявилося сім. На жаль, в Україні не припиняють з'являтися нові проекти, яким вдається зібрати з громадян кошти, не примноживши і навіть не повернувши їх.
Клієнта таких компаній зазвичай приваблює висока прибутковість вкладень на фоні непоінформованості у роботі фінансових ринків. Проте великі надії такого «високоприбуткового» інвестування найчастіше завдають лише фінансових втрат.
Саме регульована сфера ринку дає гарантії споживачеві, інвестору, особливо у такій ризикової сфері як інвестиційна. Ознаки сумнівних інвестиційних проектів НКЦПФР опубліковувала на своєму сайті. Серед них, зокрема: відсутність відповідних дозволів та ліцензій на здійснення діяльності, яка пов’язана з наданням фінансових послуг; відсутність реєстрації в країні залучення інвестицій; відсутня акредитація інвестора; підозрілі або неперевірені біографії менеджерів; відсутність підписаних документів; відсутність документів, які підтверджують право власності особи на активи, в які вона інвестує, та інше.
Дієвим кроком у захисті інвесторів від зловживань на ринках капіталу може стати проект закону № 5865 від 26.08.2021 "Про внесення змін до Закону України "Про державне регулювання ринків капіталу та організованих товарних ринків" та деяких інших законодавчих актів щодо регулювання та нагляду на ринках капіталу та організованих товарних ринках".
Законопроект розроблено з метою приведення у відповідність з принципами Міжнародної організації комісії з цінних паперів та виконання Україною взятих на себе зобов'язань за Меморандумом із Міжнародним валютним фондом про економічну і фінансову політику. Така ініціатива покликана впровадити механізми запобігання зловживанням на ринках капіталу та організованих товарних ринках. Як саме? Шляхом будування ефективної системи нагляду та правозастосування на вітчизняних ринках у відповідності з Принципами Міжнародної організації комісій з цінних паперів (IOSCO) та положеннями відповідних актів Європейського Союзу. Набрання чинності закону пропонується з 1 січня 2023 року.
Пропонується вперше в українському законодавстві визначити поняття фінансової піраміди, прямо заборонити створення фінансових пірамід та розповсюдження реклами таких проектів. НКЦПФР зобов’яжуть визначати та оприлюднювати на своєму сайті орієнтовний перелік ознак створення, функціонування та просування фінансової піраміди, нагляду та контролю за діяльністю на ринках капіталу.
Законодавство щодо протидії зловживанням на організованих товарних ринках буде застосовуватися до будь-якої операції, заявки, котирування чи поведінки щодо певних активів. Незалежно від того, чи здійснені вони на організованих ринках, чи поза ними.
Також хочуть запобігти маніпулюванню на ринку капіталів, запровадити вимоги до використання інсайдерської інформації, інститут свідків та навіть інститут інформаторів. Зокрема, механізмів їх захисту та заборони дискримінації на робочому місці, можливості подання позову до залученого експерта НКЦПФР про відшкодування шкоди, завданої ним під час здійснення своїх повноважень.
Законопроект достатньо розширює об’єм повноважень Нацкомісії, механізмів та способів нагляду за ринком капіталів. За будь-яке порушення профільного законодавства передбачені санкції - від публічного попередження та накладення штрафу - до анулювання ліцензії на провадження діяльності на ринках капіталу та організованих товарних ринках; заборони здійснення операцій з фінансовими інструментами; заборони на період до 5 років здійснювати публічну пропозицію цінних паперів або подавати проспект цінних паперів на затвердження до Комісії; заборони бути учасником торгів на організованих ринках капіталу та організованих товарних ринках.
Штрафи можуть застосовуватися як до фізичних, так і юридичних осіб за порушення вимог Закону України «Про товарні біржі», Закону України "Про ринки капіталу та організовані товарні ринки", Закону України "Про акціонерні товариства", Закону України "Про депозитарну систему України". Документом передбачений перелік, який налічує біля 70 таких порушень законодавства.
При цьому, розмір штрафів, які може накладати комісія значно збільшився. Велика кількість штрафів за правопорушення на ринку капіталів передбачена у розмірі до 2,5 млн грн або до 5% загального річного обороту юридичної особи. Також можуть застосувати відсоток від вигоди, яка була отримана від порушення законодавства. За деякі, на юридичних осіб можуть накласти штраф до 10 млн грн.
Впроваджується й новий механізм взаємодії порушника законодавства та Нацкомісії, коли між учасником ринку та державним регулятором укладається угода про врегулювання порушення на ринку. Також слід відзначити запропоновані зміни до процесуального законодавства. Передбачається можливість Нацкомісії накласти арешт на майно або зупинити виконання договорів на ринках капіталу та організованих товарних ринках, якщо майно є доказом вчинення правопорушення.
Ініціативу розробили з метою побудови на вітчизняних ринках капіталу ефективної системи регулювання, нагляду та запобігання зловживанням у відповідності з Принципам Міжнародної організації комісій з цінних паперів (IOSCO) та іншою міжнародною практикою.
В цілому, документ може позитивно вплинути на розвиток ринку капіталу та запобігти фінансовому шахрайству, запровадити європейські стандарти, механізми впливу та контролю за незаконною діяльністю з фінансовими інструментами.
Поки що Кримінальний кодекс України під шахрайством з фінансами розуміє «надання завідомо неправдивої інформації органам державної влади чи органам місцевого самоврядування, банкам або іншим кредиторам з метою одержання субсидій, субвенцій, дотацій, кредитів чи пільг щодо податків», та окремо містить відповідальність щодо виготовлення, збуту та використання підроблених державних цінних паперів.
Тому значущим було би внесення змін до Кримінального кодексу аби встановити кримінальну відповідальність за організацію чи сприяння діяльності фінансових пірамід. Окремим важливим питанням є підвищення рівня фінансової грамотності громадян та впровадження інших попереджувальних заходів порушень на фінансових ринках.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!