Нардепи з’ясують, як у законодавчу шпарину проліз готель, і спробують захистити аграріїв від рейдерів
Чи можна вважати реконструкцією перетворення дитячого садка на 9-поверховий готель? Закон начебто не вбачає в цьому проблем. Але народні депутати — «антикорупційники» зацікавилися такими будівельними метаморфозами та припускають, що без стимулювання тут не обійшлося.
До практичних проблем
Перш ніж затвердити порядок денний, Комітет Верховної Ради з питань антикорупційної політики обговорив проблему можливої корупції в Київській міській державній адміністрації.
Нардеп Вікторія Сюмар розповіла про звернення групи мешканців: «Ідеться про видачу дозволів на будівництво без належних документів і забудову в центрі столиці», — стисло пояснила суть проблеми член комітету.
Тож виникла пропозиція запросити представників столичної адміністрації, аби з’ясувати, «що їх сподвигло видавати дозволи на будівництво без належних документів і до чого це врешті призводить». «Це точно не поодинокий випадок, але, можливо, треба відгукнутися», — наполягала нардеп.
Свою поінформованість стосовно масштабів хабарництва продемонстрував і Анатолій Бурміч. «У нас у ВР створена тимчасова слідча комісія щодо таких зловживань. Навіть при минулій владі, яку всі ми колись так сварили, хабар за видачу одного квадратного метра становив $3—5. А сьогодні він доходить до $12!» — обурювався нардеп.
Своєю чергою В.Сюмар запропонувала запросити на засідання комітету не лише представників КМДА, а й Державної архітектурно-будівельної інспекції. Мовляв, саме вони видають містобудівні умови, і «обілечують», як сказав А.Бурміч, теж саме там.
«Ідеться про одну з центральних вулиць, де видали дозвіл на будівництво 9-типоверхового готелю замість маленького двоповерхового садочка компанії, яка не має права власності на ділянку», — уточнила деталі В.Сюмар.
У результаті проблему зголосилися обговорити на найближчому засіданні комітету.
Несмішні реалії
«Люди придбали дитсадочок, і ДАБІ дав дозвіл реконструювати його в 9-поверховий готель, ще й розширити», — обурилася В.Сюмар. «Насправді це законодавча дірка, і так дійсно можна. Будь-яка реконструкція може полягати у тому, що будівля зноситься до фундаменту, на якому вже можна зводити що завгодно. За законодавством це називатиметься «реконструкція», — роз’яснила містобудівні реалії Галина Янченко. — Тому тут немає нічого смішного. Це сумно».
Саме КМДА дало дозвіл на проведення будівельних робіт, наполягала В.Сюмар, мовляв, якраз тут ніякої «дірки» нема, а «є пряме порушення закону». «Бо перший раз без землі їм відмовили, а через 2 місяці цей дозвіл дали на підставі тих самих документів, без жодних рішень Київради», — резюмувала вона.
Тим часом Г.Янченко поділилася з комітетом новиною: зусилля щодо антирейдерської ініціативи (№5141, який пропонує позбавити Агентство з розшуку і менеджменту активів продавати активи до рішення суду) оцінили не лише бізнесмени й депутати, а також Національна асоціація адвокатів України. Тож автор проекту закликала комітет зібратися додатково, аби дати раду цьому проекту. Тоді він матиме шанси потрапити до сесійної зали в останній пленарний тиждень перед відпусткою. «Інакше ця реформа відкладеться щонайменше на 2 місяці. Що трапиться за цей час, можна лише уявити. Наприклад, в аграрній сфері, адже з 1 липня у нас відкрився ринок землі», — пояснювала свою пропозицію нардеп.
Далі вона змалювала ймовірний сценарій рейдерства із застосуванням уже відпрацьованої схеми: накладання арештів на ділянки, паї та реалізація чужого врожаю і землі через АРМА. «Можемо тільки здогадуватися про масштаб тієї катастрофи, яка буде наближатися», — описувала наслідки зволікання Г.Янченко.
На підмогу прийшов Олександр Ткаченко. Адже парламентарії неохоче приставали на ініціативу змінювати плани. «Цей тиждень присвячений роботі в комітетах. Це наш прямий обов’язок цього тижня», — нагадав він колегам.
У результаті комітет все ж підтримав пропозицію зустрітися, і також запросити до обговорення представників АРМА та Міністерство юстиції. Утім, песимісти переймалися, що правок щодо проекту може бути несподівано багато, кворум не збереться, тож і всі зусилля будуть марними.
Надто загальна норма
Розглядаючи законопроекти на предмет корупційних ризиків, дискусія несподівано розгорнулася навколо урядової ініціативи №4428 («Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань міжнародного судового співробітництва»).
Згідно з проектом «видані органами іноземних держав документи не визнаються і не тягнуть визнання правових наслідків в Україні, якщо їх зміст явно не сумісний з основами правопорядку України». Анастасія Радіна висловила зауваження: абсолютно не зрозуміло, хто і яким чином має визначати — той чи інший документ відповідає основам публічного порядку в Україні чи ні.
«Якщо ми не знаємо, хто може визначати, це може бути хто завгодно. Потрібно вказати хто це має бути, інакше це корупційний ризик», — спонукав А.Бурміч. Проте головуюча наполягала: норма настільки загальна, що говорити про корупційний ризик важко.
«Так свідоцтво про смерть або про право власності не може суперечити правопорядку в Україні при жодній долі фантазії», — наводила як приклад вона. А О.Ткаченко повідомив, що «на законодавчому рівні взагалі не закріплено терміну «основа правопорядку».
Кому вигідні додаткові умови
Не здався нардепам однозначним у контексті корупційних ризиків і проект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо дерегуляції трудових відносин» (№5388).
А.Бурміч обурився, що ініціатива звужує права працівників. Мовляв, їх можна буде звільняти не тільки за трудовим кодексом, а вкладати інші підстави для звільнення у трудовий договір. «Також пропонується скасувати для деяких працівників випробувальний термін. Уважаю це може вести до зловживань і корупційних ризиків», — додав він.
Народний обранець наполягав, що можливість внесення підстав для звільнення у трудовий договір суперечить законодавству про працю. «Це звуження змісту й обсягу конституційного права кожної людини на працю», — пояснював А.Бурміч. «Сторони справді можуть дійти згоди щодо додаткових умов. Я не розумію, у чому проблема?» — намагалася допомогти колезі по комітету висловлюватися точніше А.Радіна.
«Це про вільне воєвиявлення сторін, — долучився до дискусії О.Ткаченко. — Ми надаємо сторонам змогу самостійно домовлятися про додаткові підстави для звільнення, тобто розширюємо, а не звужуємо права».
Звісно, якщо говорити про контракти відомих спортсменів, артистів, юристів, то вони, дійсно, можуть диктувати свої умови та визначати в контракті додаткові підстави для звільнення. Утім, по відношенню до переважної більшості громадян такі умови застерігатиме хіба що роботодавець, і тлумачити це як розширення права працівників бути звільненими можна хіба що від спеки, що наразі стоїть на дворі.
Утім, нардепи не побачили в проекті корупційних ризиків. Олексій Жмеренецький зауважив, що деякі питання хоч і не зовсім у компетенції комітету, та він поділяє острах А.Бурмича. Адже, коли укладається договір між роботодавцем і працівником, перший перебуває в кращій позиції, і додаткові умови, швидше за все, будуть вигідні саме йому.
Загалом тиждень діяльності в комітетах нардепи розпочали якось мляво й більше шукали причин, аби відкласти роботу на потім. Напевне, літо — не той період, що спонукає до напруженої праці, навіть у віддаленому режимі.
Анатолій Бурміч нарікав, що апетити столичних хабарників зросли більш як удвічі.
Матеріали за темою
ААУ запрошує на II Антикорупційний форум
11.04.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!