Попередні арешти, запити, викривачі: як новий орган зможе знищити бізнес
В Україні має з’явитися новий правоохоронний орган — Бюро економічної безпеки. Розглянемо, які ж кримінальні правопорушення він розслідуватиме та якими повноваження для цього буде наділений.
22 статті підслідності
Розпочати свою діяльність бюро повинне не пізніше ніж через 6 місяців після набрання чинності законом «Про Бюро економічної безпеки України». Наразі його передано на підпис Президентові.
Потім Кабінет Міністрів має сформувати конкурсну комісію для призначення директора БЕБУ. Також протягом 2 місяців Уряд повинен сформувати раду громадського контролю при бюро. Також протягом 4 місяців буде проведено відкритий конкурс на заміщення вакантних посад 4000 «нових» детективів.
Відповідно до документа Служба безпеки має розформувати свій антикорупційний «відділ К». Аналогічно мусить учинити й Національна поліція, а податкова міліція взагалі повинна зникнути.
Згідно зі змінами, які планують унести до Кримінального процесуального кодексу, детективи органів БЕБУ здійснюватимуть досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених виключно 22 статтями Кримінального кодексу: 199, 204, 2051, 206, 212, 2121, 2181, 219, 2201, 2202, 222, 2221, 2222 (нова), 2231, 2232, 224, 229, 231, 232, 2321, 2322 та 233.
Повноваження бюро порівняно з податковою міліцією будуть значно ширшими. Це, як убачається, не приведе до позитивного результату. Навпаки, надання значних прав посилить беззаконня у сфері економіки та призведе до знищення чесного бізнесу.
Які ж повноваження дістане бюро?
Попередній арешт майна або коштів
Відповідно до проекту «Про внесення змін до адміністративного та кримінального законодавства щодо запровадження діяльності Бюро економічної безпеки України» (№3959-1), прийнятим у першому читанні, пропонується надати повноваження директору (або його заступникам) бюро у невідкладних випадках накладати попередній арешт на майно або кошти на рахунках фізичних чи юридичних осіб у фінансових установах строком до 48 год.
Невідкладний випадок — це оціночна категорія, а тому оскаржити неправомірність такого рішення буде складно. Оскільки оцінку діяльності БЕБУ даватиме Міжнародний валютний фонд, очевидно, суди не зможуть провадити свою діяльність усупереч позиції новоствореного органу.
Аналітичні повноваження
Новими також є аналітичні повноваження. Адже БЕБУ повинне стати правоохоронним аналітичним органом, який формуватиме матеріали з метою оцінювання загроз і ризиків учинення (зростання кількості) кримінальних правопорушень, віднесених законом до його підслідності. Із цією метою бюро отримує безпосередній доступ до інформаційних і довідкових систем, реєстрів і баз даних.
Що ж це означає? Ви будете постійно під прицілом правоохоронного органу. Адже відповідні дані стануть відомі детективам БЕБУ навіть без вашої згоди. При цьому невідомо, чи буде така інформація вважатися належно отриманою та допустимою з огляду на те, що доступ до неї на сьогодні можливий на підставі ухвали слідчого судді.
Отримання відповідей на запити
Окремо буде встановлена відповідальність за ненадання бюро на його запит інформації або документів, надання завідомо недостовірної інформації чи документів, а також їх надання не в повному обсязі. Каратимуть також за порушення строків надання або повідомлення третіх осіб про те, що стосовно них збирається така інформація.
Разом з тим закон поки що не передбачає такої відповідальності. Швидше за все, це буде вважатися адміністративним правопорушенням.
Моніторинг рахунків
БЕБУ пропонують наділити й повноваженнями у сфері моніторингу банківських рахунків. На підставі ухвали слідчого судді банк буде зобов’язаний в режимі реального часу надавати бюро інформацію про операції, що здійснюються на одному або кількох банківських рахунках. Наразі такі повноваження має тільки Національне антикорупційне бюро.
Отже, у руках БЕБУ опиняться всі механізми для блокування бізнесу: аналітична діяльність з метою збору інформації, здійснення моніторингу банківських рахунків і накладення попереднього арешту.
Як бачимо, новий орган за повноваженнями прирівняний до НАБУ. Проте, імовірно, «нові детективи» будуть зі старої системи.
Викривачі як свідки
З приводу співробітництва викривачів із бюро вже зараз виникають дискусії щодо можливості їх допиту як свідків.
Перше, на що необхідно звернути увагу, — це те, що викривач є матеріально зацікавленою особою. І відповідно до ст.1301 КПК він має право на винагороду за сприяння в розкритті злочину.
Тому питання допустимості таких доказів на стадії судового розгляду може бути поставлено під сумнів, що може стати підставою для винесення виправдувальних вироків.
Шахрайство з ПДВ
Також планується внесення інших змін. З метою приведення чинного законодавства у відповідність...
Так, у законопроекті №3959-1 серед інших змін планується доповнити КК ст.2222. Вона передбачає відповідальність за розкрадання або незаконне заволодіння бюджетними коштами шляхом отримання бюджетного відшкодування, а так само подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування, учинені шляхом подання завідомо неправдивих відомостей, у тому числі в результаті використання завідомо підробленого документа (шахрайство з податком на додану вартість).
Створюючи дану норму, законодавець фактично зазначає, що особа, яка підписувала, приміром, заяву про відшкодування ПДВ, знала та розуміла, що відповідні відомості є не достовірними.
Під час доказування такі обставини можна підтвердити або за допомогою негласних слідчих дій (прямий доказ), або шляхом допиту осіб, які брали участь у скоєнні злочину. У другому випадку це виявиться непрямим доказом. Тож необхідно буде підтвердити, що особа знала про фіктивний характер операції, та те, що самої операції не було. Імовірно, за даною статтею буде багато кримінальних проваджень, тому треба завжди пам’ятати про обережність та інформаційну гігієну.
Заблокувати роботу бізнесу працівники БЕБУ зможуть і без силових повноважень — за кілька кликів мишкою.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!