На законодавчому рівні необхідно визначити такий принцип формування Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, за яким більшість її складу мають становити судді.
Про це йдеться у консультативному висновку Вищої ради правосуддя щодо законопроекту «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України», який є оновленою редакцією відправленого на доопрацювання проекту № 3711, повідомляє «Закон і Бізнес».
ВРП вкотре наголошує на гострій потребі розблокування роботи ВККСУ та вітає намір законотворців вирішити проблему нестачі суддів у судах. Водночас ВРП, враховуючи Рішення Конституційного Суду України від 11 березня 2020 року № 4-р/2020 і висновки Венеційської комісії 2019 і 2020 років, висловила низку суттєвих зауважень до надісланого Комітетом законопроекту.
На думку ВРП, більшість у складі ВККСУ мають становити судді. Венеційська комісія у висновках неодноразово наголошувала на необхідності визначити на законодавчому рівні такий принцип формування ВККСУ, за яким більшість її складу мають становити судді. Наведене також відповідає пункту 37 Висновку Консультативної ради європейських судів № 17 (2014) про оцінювання роботи суддів, якості правосуддя та повагу до незалежності судової влади.
Законопроектом передбачено, що Конкурсна комісія для проведення конкурсу на зайняття посади члена ВККСУ затверджує Регламент роботи Комісії, положення про конкурс на зайняття посади члена ВККСУ, документи, які визначають методологію оцінювання компетентності та доброчесності кандидатів, та інші нормативні документи.
ВРП наголошує, що практично автономний статус Конкурсної комісії в редакції законопроекту наділяє її ознаками окремого суб’єкта владних повноважень у системі правосуддя.
Також проектом передбачено, що призначення на посаду члена ВККСУ здійснюється Вищою радою правосуддя на основі протоколу засідання Конкурсної комісії за результатами конкурсу. Водночас не визначена можливість ВРП як колегіального органу ухвалювати інші рішення, зокрема коли переможець конкурсу відмовився від зайняття посади тощо. Це фактично не дає змоги ВРП реалізувати свої конституційні повноваження як органу суддівського врядування та робить її участь у формуванні ВККСУ формальною.
ВРП звертає увагу, що Конкурсна комісія, до якої входитимуть, у тому числі, міжнародні експерти, є самостійним суб’єктом добору членів ВККСУ, що не відповідає міжнародним рекомендаціям. Роль ВРП зводиться лише до «церемоніальної функції» призначення відібраних Конкурсною комісією кандидатів.
Положення законопроекту про участь міжнародних експертів у формуванні Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, на переконання ВРП, порушують основоположні конституційні принципи державотворення, зокрема суверенітет, право народу України на його реалізацію, неподільність державної влади. Міжнародні партнери можуть виконувати виключно дорадчу функцію у формуванні державних органів.
Також, на думку ВРП, потребує уточнення положення про можливість/неможливість призначити членом ВККСУ особу, яка раніше вже була членом Комісії.
За умови врахування висловлених у консультативному висновку застережень та зауважень ВРП в цілому підтримує законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо відновлення роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів України».
Нагадаємо, що 7 грудня 2020 року Комітет Верховної Ради України з питань правової політики надіслав до ВРП законопроект як доопрацьований.
Його метою є приведення положень законодавства України у відповідність до Рішення Конституційного Суду України від 11 березня 2020 року № 4-р/2020, а також удосконалення процедури формування та діяльності органів суддівського врядування.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!