Антикорупційне законодавство не захистить від зловживань без контролю за його дотриманням
Корупція процвітає в сільських радах, а в прокуратурі та Службі безпеки хабарів не беруть узагалі. На лаву підсудних потрапляють ті чиновники, які мають стосунок до вирішення земельних питань. Такого висновку можна дійти, якщо проаналізувати статистику виявлених торік випадків хабарництва, що наводилася під час семінару, присвяченого реалізації положень антикорупційного законодавства в контексті європейського досвіду протидії корупції, який відбувся в Києві.
Швидка законодавча допомога
Хоч яким би досконалим було законодавство, все ж немає країни з імунітетом від корупції. Та це не означає, що із цією недугою та її носіями не варто боротися. Крім того, таку боротьбу важливо не лише вести власними силами, а й залучати до неї професіоналів з інших країн. Один із таких заходів з обміну досвідом був організований Державною судовою адміністрацією спільно з ТАІЕХ (інструментом технічної допомоги та обміну інформацією) Європейської комісії.
Так, експерт Лаура Стефан розповіла учасникам семінару про гучні корупційні справи Румунії, а італійський суддя Гультьєро Міхеліні звернув увагу на корпоративну відповідальність за вчинення корупційних діянь.
Багато цікавих думок пролунало з уст експерта комісії з Італії Мауриціо Варанезе. Зокрема, в одній зі своїх доповідей він наголосив на тому, що найголовніше в боротьбі з корупцією — змінити ставлення до неї. «Суспільство саме має усвідомити, чим небезпечна корупція та до яких негативних наслідків вона може призводити», — наголосив він.
Напрям дискусії на початку семінару задав заступник голови ДСАУ Володимир Півторак. Подякувавши представникам Європейської комісії за сприяння в проведенні заходу, він наголосив, що корупція — це хвороба, яка вражає всі держави, підриває соціальний прогрес та породжує нерівність і несправедливість. «Це явище, яке суттєво обмежує конституційні права, свободи людини й громадянина, дає незаконні привілеї корумпованим угрупованням, нищить духовні та моральні суспільні цінності й орієнтири», — зазначив В.Півторак.
Доповідач згадав про нові закони «Про засади запобігання та протидії корупції» та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо відповідальності за корупційні правопорушення», які набули чинності 1 липня 2011 р. В.Півторак зауважив, що при підготовці цих актів ураховано пропозиції представників численних міжнародних організацій та найкращий світовий досвід. «Наступним кроком на шляху реалізації антикорупційної реформи в Україні стало затвердження Президентом національної антикорупційної стратегії на 2011—2015 рр., яка відображає практичну імплементацію положень нового законодавства», — розповів В.Півторак.
Однак він зауважив, що сучасний стан протидії корупції в державі, зокрема в судовій системі, свідчить про необхідність удосконалення законодавства в частині встановлення конституційних засад здійснення фінансового контролю та контролю за дотриманням законодавства. Відповідно, на його думку, потребує вдосконалення механізм здійснення фінансового контролю — шляхом запровадження перевірок, декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру, а також механізм визначення інституцій, відповідальних за здійснення контролю за додержанням законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів.
Статистика знає все
Віталій Марчак з Апеляційного суду Чернівецької області розповів про проблеми практичного застосування національного антикорупційного законодавства. Він зазначив, що новий закон тривалий час був предметом обговорення юридичної спільноти. Це, за його словами, дозволило виявити як прогресивні норми, так і значні прогалини.
Далі В.Марчак навів статистичні дані за 8 місяців 2012 р. За цей період до суду направлено 1934 протоколи про корупційні правопорушення. За 1803 протоколами ухвалені рішення: у 1429 випадках накладено штрафи, 374 справи закрито. До адміністративної відповідальності притягнуто 1429 осіб, щодо 323 застосовано конфіскацію. З 1429 осіб до адміністративної відповідальності за вчинення корупційних правопорушень притягнуто 131 державного службовця, з яких найбільше службовців 5—7 категорії, 1—2 категорії — тільки 1 особу.
З представників органів самоврядування найчастіше притягувалися до відповідальності посадові особи місцевого самоврядування, в основному це були голови сільських рад, секретарі та землевпорядники (291 людина). Народні депутати та члени Верховної ради АР Крим до відповідальності не притягувалися. В.Марчак зауважив, що корупція в основному процвітає в сільських радах, до відповідальності було притягнуто лише 2 суддів, і жодного хабарника не виявлено серед представників прокуратури та СБУ.
Доповідач також звернув увагу на те, що найбільше правопорушень скоєно в бюджетній сфері. Сума накладених судами штрафів сягнула майже 1,6 млн грн. Водночас завдані цими діями збитки обчилювалися в 1,1 млн грн., з яких відшкодовано майже 590 тис.
Приблизно така сама ситуація склалась у сфері кримінальних корупційних правопорушень. Як повідомив В.Марчак, за 8 місяців 2012 р. закінчено розслідування у 2079 справах. Найбільше злочинів знову зафіксовано в бюджетній системі — 214 справ; 213 — у сфері земельних відносин. Згідно зі статистикою найбільше справ було порушено за ст.368 КК («Одержання хабара»).
На другому місці — зловживання владою та службовим становищем. За це до кримінальної відповідальності притягнуто 1588 осіб. Серед державних службовців традиційно найбільше представлені 5—7 категорії. Така ж ситуація — в органах місцевого самоврядування. Водночас жодного народного депутата чи депутата ВР АР Крим на хабарах не спіймали.
Про вади — на прикладах
В.Марчак на конкретних прикладах показав, які норми чинного законодавства ускладнюють боротьбу з корупцією або, навпаки, борються з нею там, де її немає.
Зокрема, за законом, адміністративним корупційним правопорушенням є умисне діяння, яке містить ознаки корупції, за яке встановлена відповідальність. Тобто йдеться про використання особою наданих їй службових повноважень з метою одержання неправомірної вигоди. «Уважаю, що не всі норми чинного законодавства відповідають міжнародним стандартам з питань боротьби з корупцією» — зазначив В.Марчак.
Він навів такий приклад. Громадянин Н. працював сторожем на підприємстві на 0,25 ставки. Потім почав працювати землевпорядником сільської ради й набув статусу державного службовця. Судом визнано, що він учинив корупційне діяння, адже порушив обмеження щодо сумісництва. Проте, як наголосив доповідач, у цьому випадку не відбулося отримання неправомірної вигоди, тож «повинна діяти норма верховенства права, а не верховенства закону». Натомість чоловіка визнано корупціонером, і скасування цього рішення законодавством не передбачено, оскільки апеляційний суд — це остання інстанція.
Закон також передбачає подання декларації про майно, доходи, витрати тощо до 1 квітня. Стягнення за неподання або невчасне подання — штраф. Це віднесено до корупційних правопорушень. «Але де тут зловживання своїм становищем? Буває, людина при певних обставинах просто забула — і вже корупціонер?!» — зауважив В.Марчак.
Це все, на його думку, потребує досконалого вивчення й законодавчого врегулювання.
Він також розповів, що законом передбачені обмеження стосовно осіб, які звільнилися з посад або припинили діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування. Однак не передбачено жодного стягнення за порушення цих обмежень. Наприклад, колишній слідчий може стати адвокатом і прийти в суд захищати інтереси тієї ж особи, кримінальну справу якої вчора розслідував. Законом це заборонено, але немає механізму відсторонення його або притягнення до відповідальності.
Немає єдиної думки суддів і щодо строків накладення адміністративного стягнення. «Ми стикаємося з практичними проблемами, ми їх вивчаємо, аналізуємо й передаємо у Верховний Суд. Там їх вивчають і на засіданні Пленуму визначають, як діяти правильно. Потрібно було б, щоб далі їхні пропозиції можна було передавати у Верховну Раду для ухвалення відповідних законодавчих змін, які б дозволяли більш якісно й успішно застосовувати законодавство», — підсумував В.Марчак.
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!