Асоціація правників України провела анонімне онлайн-опитування серед партнерів юридичних компаній та їх команд задля виміру динаміки змін на юридичному ринку в кризовий період.
Як повідомили «ЗіБ» в АПУ, найактивнішим у процесі виміру температури ринку виявився центральний регіон, який зосереджує ключові ТОП-компанії країни, — опитування пройшло 34,1% від загальної кількості респондентів. На другому місці — західний регіон. Далі: північний, південний та східний.
Результати опитування продемонстрували загальний стан юридичного ринку на момент послаблення карантинних заходів. Отримана картина дозволяє робити перші висновки щодо того, як відреагував юридичний ринок на раптовий, викликаний карантином, шторм.
Партнери & клієнти
Щодо попиту, майже половина респондентів одностайно зазначила про скорочення замовлень до 50%, а 19,5% опитуваних заявили про їх зменшення більше, ніж вдвічі. Тим часом, у третини компаній все залишилося без змін (29.3%), а у незначного відсотка партнерів кількість клієнтів навіть зросла. Вартість надання послуг, при цьому, залишилася незмінною — зменшили ціни тільки 19,5% опитаних.
Клієнтоорієнтованість
До такої політики вдалася переважна більшість респондентів, розробивши спеціальні умови для клієнтів, — знижки, бонуси, розтермінування платежів тощо.
Рішення виявилися вельми вдалими, успішно задовольнивши очікування клієнтів у кризовий період.
Еволюція клієнтських запитів в умовах трансформації
В умовах кадрового землетрусу, обумовленого карантином, лідером за запитами серед усіх сфер стало трудове право. До ТОП-3 також увійшли податкові консультації та кримінальне право. Втім, третє місце можна сміливо віддати ще двом сферам: захист бізнесу та судова практика.
«Народжені кризою»
Юристи дізналися і про нові практики та інструменти, започатковані саме під час карантину. Серед них «Coronavirus Legal Protect» (комплаєнс щодо законодавчих обмежень, пов'язаних із пандемією), розсилка актуальної для клієнтів інформації щодо законодавчих змін, онлайн-консультування. Значна увага була приділена саме питанню форс-мажору.
Фінанси
Більшість респондентів зазначила про відчутно негативний вплив кризи на фінансовий стан компанії — лише 39% поки зберігають стабільність. Прибуток, при цьому, скоротився у 73,2% ринку. Для 22% він залишився незмінним і майже 5-и відсоткам вдалося збільшити виплати.
Адаптований підхід у виплатах, при цьому, розділився на: тимчасове скорочення, погодинну оплату та орієнтування на сферу діяльності клієнта, закріпленого за працівником і фаховість останнього.
Орендна ж плата у значної кількості респондентів залишилася незмінною (37,5%), стільки ж — були вимушені врегульовувати питання з орендодавцем на період карантину.
Врешті, з урахуванням усіх застосованих заходів щодо заощадження, «подушки» на період від 3 до 6 місяців вистачить 39% ринку. Щодо іншої частини — картина більш сумна.
Маркетинг
Всупереч порадам від провідних маркетологів юридичного ринку, понад половина з опитаних партнерів все ж пішли на скорочення комунікаційно-маркетингових витрат. 40% респондентів вдалося зберегти бюджет і лише незначній частині — збільшити його.
Дистанційний формат: стратити чи помилувати? Або «однією ногою в онлайні»
Всупереч тепер уже прогнозам від Ірини Нікітіної, консультантки з питань стратегії та розвитку, за результатами опитування LegalTalents.Report, юридичний ринок пішов до онлайну тільки на половину. Більшість компаній працює в режимі 50/50 — частина співробітників в офісному режимі, частина — на дистанції. Повністю перейшли до онлайну тільки 34,1% з опитаних, а 12,2% — не залишали офіс взагалі.
Ставлення до онлайн-формату розділилося схожим чином — із незначним відривом у 3% перемагають його прихильники.
Що далі? Дистанційний формат чи офіс? Відповіді різняться, «проти» онлайну на майбутнє —більшість респондентів.
Що у підсумку? Онлайн впевнено завоював для себе значну частину ринку, ставши рівносильним офлайну конкурентом. Світ однозначно зазнав істотних змін, однак динаміка та вектор їх розвитку стане зрозумілим лише з плином часу, як і кінцевий результат розподілу світу на віртуальний та реальний.
На полі юридичного ринку після тривалої паузи виживуть, на думку правників, очевидно, ті, хто якнайшвидше адаптується до змін і віднайде власний вектор руху.
Матеріали за темою
ЮК ADER HABER успішно захистила інтереси міжнародного лідера у сфері харчових та агротехнологій
12.04.2024
ADER HABER – юридичний радник фонду часткового гарантування кредитів у сільському господарстві
16.01.2024
Barristers змінює партнерський склад
05.12.2023
Пункт підтримки адвокатів відкрили в Києві
28.02.2023
Адвокати випустили «Молитву солдата»
24.02.2023
В ADER HABER новий партнер
22.02.2023
АПУ шукає фахівців з військового права
08.02.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!