У Верховній Раді дотепер не усвідомили, що за неособисте голосування народних обранців очікує не лише штраф, а й позбавлення мандатів. Адже це передбачено в Конституції.
Як відомо, 16.01.2020 набув чинності закон, яким Кримінальний кодекс доповнено ст.364-2 щодо покарання за «кнопкодавство». За такі дії передбачено штраф у розмірі від 3000 до 5000 неоподатковуваних мінімумів. Однак, навіть зазначені суми ніщо порівняно із наслідками, які повинні наставати для народного депутата, про які, схоже, не знає й Голова ВР Дмитро Разумков.
В ефірі одного з телеканалів він бідкався, що Конституційний Суд не підтримав ініціативу Президента щодо додаткових підстав для позбавлення мандата, включно з неособистим голосуванням. Дійсно, стосовно проекту про внесення змін до Конституції (№1027) у КС були певні зауваження, оскільки позбавляти мандата передбачалося на підставі встановлення самого факту неособистого голосування або навіть надання такої можливості.
Як зауважив Суд, автоматична втрата мандата (без рішення Ради) без урахування природи особистої участі нардепа та обставини пом’якшувального характеру «не відповідатиме вимозі домірності». Можна, звісно, лише гадати, які картинки «природи особистої участі» малювали собі судді КС, коли голосували за цей висновок. Напевне, коли в парламентаря, не дай Боже, станеться якийсь напад і він хаотично почне хапатися за все, що поруч, і випадково натиснув чужу кнопку, чи, може, чихне й намагатиметься протерти робоче місце колеги, аби той не підхопив вірус…
Однак висновок не перекреслює (і не може цього зробити) наявності в Конституції такої підстави дострокового припинення повноваження народного депутата, як «набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього» (п.2 ч.2 ст.81 Конституції). Тобто навіть без урахування того, чи буде він цим вироком звільнений від відбуття покарання через пом’якшувальні обставини.
Тобто, як і у випадку засудження за будь-яке інше кримінальне правопорушення, якщо нардеп буде визнаний винним за ст.364-2 КК, жодної іншої підстави для позбавлення його мандата годі шукати. Конституція також передбачає, що для припинення повноважень не потрібно й голосування парламенту — депутат утратить свій мандат із дня набрання законної сили таким рішенням суду (ч.5 ст.81).
Так, самого факту кнопкодавства буде недостатньо для вироку, адже суду доведеться встановити умисел у цих діях, що, між іншим, цілком укладається в канву застережень КС. Але парламентар із судимістю точно не залишатиметься працювати в парламенті. А визнати неконституційною норму Основного Закону навіть Суду не під силу.
Матеріали за темою
Дію воєнного стану продовжено ще на 90 діб
06.02.2024
У медзакладах створять наглядові ради
22.11.2023
ВР вчергове продовжила дію воєнного стану
08.11.2023
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!