Скорочення складу Верховного Суду з 200 до 100 суддів, передбачене Законом №193-IX «Про внесення змін до Закону України «Про судоустрій і статус суддів» та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування», дестабілізує роботу ВС та призведе до збільшення строку розгляду справ.
Про це заявила Голова Верховного Суду Валентина Данішевська, представляючи позицію Пленуму ВС під час розгляду справи за конституційним поданням Верховного Суду щодо конституційності окремих положень законів України «Про судоустрій і статус суддів» та «Про Вищу раду правосуддя», передає «Закон і Бізнес» з посиланням на прес-службу ВС.
«Вважаємо, що незбалансоване, необґрунтоване та свавільне втручання в діяльність судової системи означає фактичне обмеження доступу до суду через дестабілізацію діяльності судових органів та послаблення спроможностей Верховного Суду», — наголосила вона.
Валентина Данішевська детально зупинилася на тому, до яких негативних наслідків призведе, зокрема, норма про скорочення складу Верховного Суду з 200 до 100 суддів. Так, прогнозується, що робота ВС буде дестабілізована, а через переформатування колегій, палат, повторний розподіл справ та їх розгляд спочатку значно збільшаться строки розгляду справ.
«Цю норму прийнято на фоні надмірного навантаження Верховного Суду справами. За весь період діяльності (з 15 грудня 2017 року) Верховний Суд отримав понад 250 тисяч справ, а розглянув 192 тисячі справ. При цьому в середньому 360 звернень ми отримуємо на день», — повідомила Голова ВС.
«Вважаємо, що положення Закону №193 про відбір суддів Верховного Суду є «прихованим звільненням», що суперечить частинам п’ятій, шостій та сьомій статті 126 Конституції України, оскільки не охоплюється жодною з підстав звільнення судді чи припинення його повноважень, які передбачені цими нормами», — зазначила вона.
Голова Касаційного адміністративного суду у складі ВС Михайло Смокович представив позицію Пленуму ВС щодо інших положень Закону №193, які не відповідають Конституції України. Він, зокрема, розповів, що Прикінцевими та перехідними положеннями Закону передбачено повноваження Комісії з питань доброчесності та етики протягом шести років з дня набрання чинності цим законом притягувати суддів Верховного Суду до відповідальності. Ця комісія може внести до ВРП подання про звільнення судді з посади, що суперечить статті 131 Конституції України, оскільки лише ВРП може ухвалити рішення про звільнення судді.
«Проаналізувавши окремі положення Закону, можна зробити висновок, що законодавець фактично підпорядковує діяльність ВРП Комісії з питань доброчесності та етики», зазначив голова КАС ВС.
До того ж стаття Закону щодо членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України не гарантує суддівській системі представницьку більшість із суддів в одному із ключових органів суддівського врядування.
Голова КАС ВС наголосив і на інших загрозах, які містять положення Закону, що стосуються діяльності ВРП та питання про дисциплінарну відповідальність суддів. Він, зокрема, зауважив, що не відповідають Конституції України також положення про можливість розгляду дисциплінарної справи без участі судді, оскільки це підриває право судді на захист. Те ж саме стосується норми про можливість повідомлення суддів про засідання Дисциплінарної палати ВРП лише за три дні до дня проведення, що порушує принцип незалежності й недоторканості судді, позбавляючи його можливості належним чином підготуватися та взяти участь у розгляді своєї справи.
Матеріали за темою
Спрощено доступ до бази правових позицій ВС
01.11.2023
У голови ККС з’явився заступник
26.09.2023
Коментарі
Велика палата Верховного Суду.ПІБ судді.Данішевська В.І.За заданими параметрами пошуку знайдено документів: 8 , станом на 18.01.2020 р.Єдиний державний реєстр судових рішень.