Ще жодний суддя не одержує довічного грошового утримання відповідно до умов, визначених у законі №1402-VIII. Такий висновок зробила РСУ у рішенні №12, текст якого друкує «Закон і Бізнес».
Рада суддів України
Рішення
1 березня 2019 року м.Житомир №12
Щодо соціального забезпечення суддів у відставці
Система правового захисту суддів, соціального захисту й побутового забезпечення суддів та їхніх сімей установлена в законі «Про судоустрій і статус суддів», положення якого узгоджуються з вимогами міжнародних актів щодо незалежності суддів і спрямовані на забезпечення стабільності досягнутого рівня гарантій незалежності суддів, які є необхідною умовою здійснення правосуддя, а також гарантією поваги до гідності людини, її прав та основоположних свобод.
Визначені Конституцією та законами гарантії незалежності суддів є невід’ємним елементом їх статусу та поширюються на всіх суддів. Такими гарантіями є надання їм за рахунок держави матеріального забезпечення (суддівська винагорода, пенсія, щомісячне довічне грошове утримання тощо) та надання їм у майбутньому статусу судді у відставці.
Таким чином, конституційний статус судді передбачає достатнє матеріальне забезпечення судді як під час здійснення ним своїх повноважень, так і в майбутньому у зв’язку з досягненням пенсійного віку чи внаслідок припинення повноважень і набуття статусу судді у відставці.
Організація матеріального забезпечення суддів після досягнення ними пенсійного віку, умови і порядок його надання врегульовані загальними законами «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», а також спеціальними законами, які встановлюють умови пенсійного забезпечення, відмінні від загальнообов’язкового державного страхування, — «Про судоустрій і статус суддів», «Про державну службу».
Конституційний Суд також у своїх рішеннях неодноразово висловлював свої юридичні позиції з питань матеріального забезпечення суддів як невід’ємної складової їх статусу.
Узагальнюючи ці юридичні позиції, слід відзначити, що незалежність суддів є невід’ємною складовою їхнього статусу, конституційним принципом організації та функціонування судів і професійної діяльності суддів; незалежність суддів полягає передусім у їхній самостійності, непов’язаності при здійсненні правосуддя будь-якими обставинами та іншою, крім закону, волею; положення Конституції стосовно незалежності суддів, яка є невід’ємним елементом статусу суддів та їх професійної діяльності, пов’язані з принципом поділу державної влади та обумовлені необхідністю забезпечувати основи конституційного ладу, права людини, гарантувати самостійність і незалежність судової влади.
Конституційний статус суддів, які здійснюють правосуддя, та суддів у відставці передбачає їх належне матеріальне забезпечення, яке повинне гарантувати здійснення справедливого, незалежного, неупередженого правосуддя.
Гарантуючи незалежність суддів, держава зобов’язується її забезпечити, зокрема, через матеріальний і соціальний захист, що включає гарантію виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці.
Довічне грошове утримання суддів є особливою формою соціального забезпечення суддів, зміст якої полягає у гарантованій державою щомісячній, звільненій від сплати податків грошовій виплаті, що слугує забезпеченню належного матеріального утримання суддів, у тому числі після звільнення від виконання обов’язків судді; щомісячне довічне грошове утримання судді у встановленому розмірі спрямоване на забезпечення гідного його статусу життєвого рівня, оскільки суддя обмежений у праві заробляти додаткові матеріальні блага; особливість щомісячного довічного грошового утримання полягає у правовому регулюванні, а також у джерелах його фінансування.
Рішенням чергового XV з’їзду суддів України від 7.03.2018 доручено Вищій раді правосуддя, Раді суддів вжити заходів щодо усунення дискримінації суддів у відставці у частині виплати та перерахунку довічного грошового утримання.
Відповідно до ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів» РСУ є вищим органом суддівського самоврядування та діє як виконавчий орган з’їзду суддів, розробляє та організовує виконання заходів щодо забезпечення незалежності судів і суддів, правового захисту судів, соціального захисту суддів та їхніх сімей.
У зв’язку з викладеним РСУ дослідила наявність проблемних питань соціального забезпечення суддів, а також визначила напрями удосконалення соціального забезпечення носіїв судової влади.
За наданою Пенсійним фондом інформацією, загальна чисельність осіб, які отримують пенсію/довічне грошове утримання відповідно до закону «Про судоустрій і статус суддів» становила 2670 осіб станом на 1.01.2017, 3108 осіб станом на 1.01.2018 та 3294 особи станом на 1.01.2019.
Середній розмір призначених місячних пенсій/довічного утримання на ці дати становив:
станом на 1.01.2017 — 22033,60 грн.;
станом на 1.01.2018 — 24722,27 грн.;
станом на 1.01.2019 — 28702,37 грн.
За даними звіту про виконання бюджету ПФУ, загальна сума видатків на виплати суддям у відставці, призначені згідно із законом «Про судоустрій і статус суддів», становила 900,9 млн грн. у 2017 році та 1029,4 млн грн. у 2018 році, що дорівнює 0,3% від загальної суми виплачених коштів.
Також ПФУ повідомлено, що при застосуванні ч.3 ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів» органи ПФУ враховують рішення КС від 4.12.2018 №11-р/2018.
За результатами розгляду листів ДСАУ Міністерство фінансів своїм листом від 21.01.2019 №08040-11-10/1707 повідомило, що обсяг видатків на суддівську винагороду, який був врахований на виплату суддівської винагороди у видатках державного бюджету на 2019 рік, визначений з розміру прожиткового мінімуму 1921 грн.
Також Міністерство соціальної політки 4.02.2019 своїм листом №2230/0/2-19/54 повідомило органи ПФУ про те, що розмір грошового утримання судді у відставці з 1.01.2018 визначається з розміру прожиткового мінімуму 1762 грн., а з 1.01.2019 — 1921 грн.
Таким чином, органи ПФУ перерахунок довічного грошового утримання суддям у відставці з урахуванням рішення КС від 4.12.2018 №11-р/2018 проводять з 1.01.2019 (з розміру 1762 грн.) та з 1.02.2019 (з розміру 1921 грн.), виходячи із розміру посадового окладу 15 прожиткових мінімумів.
Водночас зазначений перерахунок здійснюється відповідно до Порядку подання документів для призначення (перерахунку) і виплати щомісячного довічного грошового утримання суддям у відставці органами ПФУ, затвердженого постановою правління ПФУ від 25.01.2008 №3-1 (у редакції постанови правління ПФУ від 20.03.2017 №5-1), зареєстрованою в Мін᾽юсті 12.03.2008 за №200/14891.
Зазначений порядок передбачає, що перерахунок щомісячного довічного утримання проводиться з 1 числа місяця, наступного за місяцем, у якому змінилися розміри складових суддівської винагороди судді, який працює за відповідною посадою, а не з дня зміни розміру складових суддівської винагороди.
Також порядком №3-1 передбачено, що до заяви про перерахунок щомісячного довічного утримання додається довідка про суддівську винагороду працюючого судді за відповідною посадою станом на дату, з якої відбулось підвищення розміру суддівської винагороди.
Незважаючи на те що розмір посадового окладу суддів визначається нормативно, що дає можливість провести перерахунок довічного утримання «автоматично», чинний порядок фактично зобов’язує суддів у відставці звертатися по довідки про суддівську винагороду та щоразу особисто подавати відповідні заяви до органів ПФУ.
Рішеннями ВРП від 26.12.2017 розглянуто питання ліквідації, утворення та реорганізації судів. У зв’язку з цим виникають проблеми з отриманням довідок суддями, які пішли у відставку з ліквідованих судів.
Так, у ряді випадків голови судів відмовляють у видачі довідок, мотивуючи це тим, що новоутворені суди не є правонаступниками судів, що були ліквідовані.
У зв’язку з викладеним доцільно розглянути питання щодо внесення змін до порядку №3-1, які передбачали б, що перерахунок щомісячного довічного утримання проводиться з дня, у якому змінилися розміри складових суддівської винагороди судді, який працює за відповідною посадою на підставі довідок відповідних територіальних управлінь ДСАУ, юрисдикція яких поширюється на територію, де суддя перебуває на обліку в органах ПФУ.
До моменту розгляду цього питання варто звернути увагу голів новоутворених судів, голів територіальних управлінь ДСАУ в областях на необхідність виваженого підходу до вирішення питань, пов’язаних з видачею довідок суддям, які пішли у відставку з ліквідованих судів, з метою уникнення випадків безпідставної відмови у їх видачі та порушення прав цих суддів.
Незважаючи на те що ні закон «Про судоустрій і статус суддів» від 7.07.2010 №2453-VI, ні закон «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII, ні зазначений порядок №3-1 не визначають суд, що повинен чи може видавати подібні довідки, не виключається можливість судді звернутися до суду, в якому він працював до виходу у відставку, а у разі його ліквідації, реорганізації тощо — до будь-якого іншого суду з урахуванням інстанційності, територіальності, спеціалізації.
Новоутворені суди не мають права відмовляти суддям у видачі довідок для призначення (перерахунку) щомісячного довічного утримання, оскільки порядком №3-1 не встановлено жодного застереження щодо можливості видачі довідки судді у відставці залежно від проходження ним кваліфікаційного оцінювання.
Перебування у штаті суду винятково суддів, які пройшли кваліфікаційне оцінювання, не є перешкодою у видачі довідок для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання, необхідних суддям у відставці, які такого оцінювання не проходили.
Ліквідація, реорганізація чи перейменування суду, в якому раніше працював суддя у відставці, не може бути підставою для відмови у видачі іншим судом відповідної інстанційності, територіальності довідок для перерахунку щомісячного довічного грошового утримання, необхідних суддям у відставці.
Також окремі судді у відставці вважають, що при виконанні рішення КС посадовий оклад судді слід визначати з розміру не 15 прожиткових мінімумів, а з розміру 15 мінімальних заробітних плат. У зв’язку з цим видачу довідки про розмір грошового утримання судді, де посадовий оклад визначається як 15 прожиткових мінімумів, такі судді тлумачать як відмову у видачі довідки.
Слід зазначити, що РСУ не наділена повноваженнями тлумачення рішення КС, а тому зазначені проблемні питання можуть бути вирішені виключно в судовому порядку.
Крім того, окремі судді у відставці висловлюють думку про те, що законом «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII запроваджено дискримінаційні підходи до визначення розміру довічного утримання судді у відставці.
Зазначене обґрунтовується тим, що п.25 розд.XII в редакції цього закону передбачено, що право на отримання щомісячного довічного грошового утримання у розмірі, визначеному цим законом, має суддя, який за результатами кваліфікаційного оцінювання підтвердив відповідність займаній посаді (здатність здійснювати правосуддя у відповідному суді) або призначений на посаду судді за результатами конкурсу, проведеного після набрання чинності цим законом, та працював на посаді судді щонайменше три роки з дня прийняття щодо нього відповідного рішення за результатами такого кваліфікаційного оцінювання або конкурсу.
Також наведеним пунктом визначено, що в інших випадках, коли суддя іде у відставку після набрання чинності цим законом, розмір щомісячного довічного грошового утримання становить 80% суддівської винагороди, обчисленої відповідно до положень закону «Про судоустрій і статус суддів» від 7.07.2010 №2453-VI. За кожний повний рік роботи на посаді судді понад 20 років розмір щомісячного довічного грошового утримання збільшується на 2% грошового утримання судді, але не може бути більшим, ніж 90% суддівської винагороди судді, обчисленої відповідно до зазначеного закону.
Водночас є судді, які успішно пройшли кваліфікаційне оцінювання, однак досягли граничного віку перебування на посаді судді, встановленого ст.126 Конституції (65 років). На їхню думку, встановлений законом №1402 обов’язок відпрацювати три роки для отримання права на отримання довічного утримання суддів суперечить нормам Конституції.
Крім того, судді звертають увагу й на те, що фактичний поділ суддів на тих, що пройшли кваліфікаційне оцінювання і не пройшли його, не лише запроваджує дискримінаційний підхід в їх соціальному забезпеченні, а і фактично підриває єдність статусу судді.
Аналізуючи зазначені доводи, слід визнати, що вони не є явно неприйнятними, оскільки законодавчо закріплені підходи у визначенні розміру посадового окладу судді, який враховується для обчислення довічного утримання судді, теоретично дають підстави для тверджень про суттєві відмінності у грошовому забезпеченні суддів залежно від факту проходження ними кваліфікаційного оцінювання.
Зазначена відмінність, виходячи з розміру прожиткового мінімуму на 1.01.2019, відображена у таблиці.
Разом з тим за наявного правового регулювання жодний суддя в Україні ще не отримує довічного грошового утримання відповідно до умов, визначених законом «Про судоустрій і статус суддів» від 2.06.2016 №1402-VIII. Відтак викладені твердження є передчасними і стосуються правого регулювання, яке настане у майбутньому.
Зважаючи на викладене, це питання потребує подальшої уваги з боку РСУ.
Заслухавши та обговоривши доповідь члена комітету РСУ з питань організаційно-кадрової роботи судів, органів суддівського самоврядування Моніча Б.С., керуючись ч.8 ст.133 закону «Про судоустрій і статус суддів» та Положенням про РСУ, затвердженим позачерговим Х з’їздом суддів 16.09.2010 (із подальшими змінами), Рада суддів
ВИРІШИЛА:
1. Інформацію Моніча Б.С. взяти до відома.
2. Вважати, що вжиті з боку ДСАУ, ПФУ та Мінсоцполітики дії на виконання рішення КС від 4.12.2018 №11-р/2018 сприяли підвищенню рівня соціального забезпечення суддів у відставці.
3. Звернутись до Пенсійного фонду з пропозицією внести зміни до порядку №3-1, якими передбачити, що перерахунок довічного грошового утримання судді у відставці здійснюється з дня, в якому змінилися розміри складових суддівської винагороди судді, який працює за відповідною посадою, на підставі довідок відповідних територіальних управлінь ДСАУ, юрисдикція яких поширюється на територію, де суддя перебуває на обліку в органах ПФУ.
4. Звернути увагу голів новоутворених судів, начальників територіальних управлінь ДСАУ в областях на необхідність виваженого підходу до вирішення питань, пов’язаних з видачею довідок суддям, які пішли у відставку з ліквідованих судів, з метою уникнення випадків безпідставної відмови у їх видачі та порушення прав цих суддів.
5. Продовжити моніторинг ситуації, що може скластися з виплатою суддівської винагороди суддям у відставці, після спливу трирічного терміну з дня ухвалення Вищою кваліфікаційною комісією рішень про кваліфікаційне оцінювання.
В.о. голови В.БУТЕНКО
З таблицею «Відмінність у грошовому забезпеченні залежно від факту проходження
суддями кваліфікаційного оцінювання (станом на 1.01.2019)» можна ознайомитись на нашому сайті.
Матеріали за темою
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!