Кабмін може отримати право відправляти автомобілі на утилізацію
Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроекти, які стосуються правил відправлення транспортних засобів на утилізацію та оплати відповідних послуг. Боротьба за чистоту довкілля може збільшити вартість нових машин, а деякі зі старих ризикують не отримати дозволу на експлуатацію й відправитись на переробляння.
Відслужили своє
На сьогодні парк автомобілів у нашій країні є одним з найбільш застарілих в Європі. При цьому в останні роки намітилася тенденція до збільшення середнього віку автомобілів, які перебувають в експлуатації. Станом на 1 січня 2011 року він в Україні становив 18,2 року.
Боротися з такою ситуацією вирішили на законодавчому рівні. Першим кроком стало прийняття Верховною Радою за основу законопроектів «Про утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів» (№11259) та «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо сплати екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів» (№11260).
Як пояснювали ініціатори змін — народні депутати Ярослав Сухий та Валерій Крайній, необхідність закріплення на законодавчому рівні порядку відправлення транспортних засобів на переробляння зумовлена низкою факторів, передусім відсутністю належної інфраструктури та необхідністю взяти на озброєння європейські та світові стандарти.
Проект №11259 передбачає запровадження системи збирання, видалення, знешкодження та утилізації непридатних до використання колісних машин категорій M і N (легкові, вантажні, вантажопасажирські автомобілі, автобуси та спеціальні транспортні засоби) та відходів, що утворилися внаслідок цього. Також нардепи сподіваються зменшити негативний вплив таких відходів на природу та здоров’я людей.
Без права на рух
Проект передбачає критерії визначення транспортних засобів такими, що підлягають зняттю з експлуатації для подальшої утилізації. Пропонується, щоб це відбувалося тоді, коли вони не відповідають установленим законодавством технічним вимогам, вимогам безпеки та шкодять навколишньому середовищу й несуть загрозу життю та здоров’ю людей.
Відповідні критерії мають затверджуватися Кабміном за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері транспорту. Також проект встановлює перелік осіб, які матимуть право на здійснення утилізації. Для цього необхідно буде одержати відповідні дозволи та утримувати пункти прийому або розбирання знятих з експлуатації авто чи здійснювати відповідні операції з відходами.
Право на утилізацію матимуть також особи, які виробляють транспортні засоби та візьмуть на себе певні зобов’язання. Таким чином, вітчизняні автопідприємства, що мають повний цикл виробництва, зможуть проводити утилізацію самостійно. Збір, сплачений ними, направлятиметься на спеціальний банківський рахунок, з якого можна буде фінансувати створення потужностей для переробітку брухту.
Що стосується оплати за послуги щодо утилізації, то згідно з проектом пункт прийому не матиме права вимагати з власника автомобіля гроші, якщо останній надасть довідку про сплату екологічного податку за утилізацію або довідку про звільнення від нього. В усіх інших випадках пункт прийому зможе стягнути відповідну плату в розмірі, встановленому Кабміном.
Хто трусне калиткою?
Проект №11260 розширює базу екологічного податку, передбачивши його справляння за утилізацію транспортних засобів категорій M та N. Платниками даного податку будуть особи, які:
• ввозитимуть в Україну автомобілі;
• вироблятимуть транспортні засоби для продажу на внутрішньому ринку;
• купуватимуть машини, що належать дипломатичним представництвам або іншим міжнародним організаціям.
Звільнятимуться від сплати екологічного податку особи, які ввозять транспортні засоби, що належать дипломатичним представництвам та іншим міжнародним організаціям, та нерезиденти, які тимчасово ввозять авто для особистого користування. Не доведеться платити податок і за транзит. Уникнути грошових втрат можуть і вітчизняні автовиробники, якщо візьмуть зобов’язання самостійно забезпечити утилізацію.
Також не сплачуватимуть екологічний податок ті, хто перекуповуватиме транспортні засоби, придбані до 1.01.2013. Тобто всі автомобілі, перша купівля яких була здійснена цього року й раніше, при подальшому відчуженні звільнятимуться від додаткових витрат. Проте це положення не стосуватиметься машин, які вперше ввозитимуться в Україну.
Екологічний податок на конкретний транспортний засіб стягуватиметься один раз. Тому при переході права власності на авто, з якого податок вже було сплачено, попередній власник передаватиме наступному відповідну довідку. Транспортні засоби, з яких вже було сплачено податок за утилізацію, заноситимуть до спеціального реєстру, ведення якого здійснюватиме МВС.
Розкіш чи засіб пересування?
Розмір екологічного податку планують обчислювати, виходячи зі ставок і коефіцієнтів для кожного виду транспортного засобу, об’єму двигуна, року випуску, маси та інших характеристик. Так, податок за новий автомобіль, який виготовлено в Україні для продажу на її території, з об’ємом двигуна від 1 тис. до 2 тис. см3 становитиме 7,37 тис. грн. Обов’язковий платіж ляже на плечі виробника. Проте очевидно, що будь-яке додаткове навантаження на нього призведе до підвищення цін на товар, тому платитиме врешті-решт покупець.
Значно погіршиться ситуація з купівлею іноземних транспортних засобів, які вже використовувалися. Якщо фізична особа бажатиме придбати такий автомобіль, їй доведеться сплатити податок у розмірі 45,43 тис. грн. Це може буде не лише обтяжливо, а й необгрунтовано, оскільки вартість автомобіля, наприклад, становитиме 120 тис.
Як зазначають експерти, запровадження податку за утилізацію може негативно позначитися на внутрішньому ринку транспортних засобів через зростання їх вартості. До того ж подорожчання машин спровокує підвищення вартості транспортних послуг.
Хоча сплачувати за утилізацію будуть виробники автомобілів, компенсувати ці витрати доведеться покупцям.
Матеріали за темою
єЧерга запрацює для легкових авто
27.02.2024
Коментарі
До статті поки що не залишили жодного коментаря. Напишіть свій — і будьте першим!